Nem csak rózsaszín álom
Egy verseny, ahol nemcsak a sportoló, a szurkoló, hanem a táj is bizonyíthat, és mindhárom a legjobb formáját mutathatja. A világ egyik legnagyobb országúti kerékpáros-körversenye most először indulhat Magyarországról. Szilasi Lászlóval, a Tour de Hongrie versenyigazgatójával, a hazai Giro sportszakmai vezetőjével beszélgettünk a Ponty utcai macskakövekről, visegrádi emelkedőkről és arról is, mennyire áll jól a rózsaszín a magyaroknak. Jön a Giro d’Italia Grande Partenza, vagyis a Nagy Rajt!Magyarország első alkalommal rendezi meg a világ egyik legnagyobb mozgó sporteseményét! A 105. Giro d’Italia mezőnye története során először rajtol el Budapestről. A Tour de France mögött a második legnagyobb és legnépszerűbb háromhetes kerékpáros-körverseny három szakaszán tekerhetnek a világ legjobb bringásai a Dunakanyar, a Balaton-felvidék, a Dunántúl és Budapest legszebb látványosságaival és tájaival a háttérben.
Három nap, három etap, 405 kilométer, több mint 70 magyar település, 150 ország, 810 millió néző a televízió képernyők előtt. Mindehhez történelmi siker: három magyar versenyző is rajthoz állhat a Giro idei viadalán!
– A hazai Nagy Rajt az ország és a magyar emberek együttes sikere – mondta a Groupama-FDJ 23 éves hazai topversenyzője, Valter Attila. – Remélem, több tízezren kilátogatnak majd a helyszínekre, hogy közösen szurkoljanak és átéljék az igazi Giro-hangulatot.
Valter Attila igazi népünnepélyre számít a három nap alatt.
A Giro nemcsak egy sportesemény, sokkal több annál. Nem kell a bringasport fanatikusának lenni ahhoz, hogy az ember a legnagyobb kerékpáros-körversenyek rajongója legyen. Ha valaki belenézett már a Tour de France, a Giro vagy a Vuelta versenyeibe, könnyen ott ragadt a képernyő előtt. Ha a kőkemény fizikai, mentális és taktikai küzdelem, az időfutam, egy-egy sprint, a hegyi szakasz, a szökevények vagy az izgalmas befutó nem is vonzza, a látvány önmagáért beszél. A kerekesek csodás tájakon haladnak keresztül, az országok nevezetességeit és legszebb részeit is megismerheti a néző, és emellett egy izgalmas versenyben is része lehet. Arról nem is beszélve, hogy a legnagyobb körversenyek óriási fieszta mellett zajlanak, az utak mellett egy-egy szakaszon több százezer ember buzdítja a bringásokat. Az igaz fanatikus szurkolók külön extravagáns darabokkal is készülnek. Most pedig Magyarországon lesz a világ szeme, a magyar tájakat csodálhatja a több száz millió néző, megismerheti a legjobb magyar kerekeseket, és ismét megmutathatjuk, nekünk van a legjobb szurkolótáborunk. Szilasi László hosszú éveken keresztül munkálkodott azért, hogy a Giro egyszer hazánkból rajtoljon.
– Már húsz éve dolgozom a kerékpársportban, a Tour de Hongrie versenyeken kezdtem, és az elején tapasztalatszerzésből látogattam el külföldi rendezvényekre. A Giro d’Italián először 2003-ban vettem részt, de akkor még nem gondolkodtam azon, hogy ilyen rangos esemény nálunk is rajtolhatna. Minél többet jártam a Girón, annál inkább megértettem, hogy nemcsak sportesemény, hanem egyben turisztikai termék is. Épp ezért a hazai turisztikai szakma résztvevőinél kezdtem lobbizni, invitáltam őket a kinti versenyre, és találtam is olyan fanatikusokat, akik segítettek a szakma többi résztvevőjét is meggyőzni. Nagy lépés volt, amikor Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos felkarolta az ügyet. Sokat számít, hogy a két ország is jó kapcsolatot ápol, az olaszok részéről pozitív hozzáállással találkoztunk, Budapestet nagyra értékelik, Európában az egyik vezető turisztikai célpontnak tekintik, fontos volt számukra, hogy jó helyre adják a brandjüket. Legalább tizenöt év munkája érett be azzal, hogy Magyarországról rajtol a Giro – mondta Szilasi László kerékpársport-szakértő a Demokratának.
A Giro d’Italia az eredeti tervek szerint egyébként 2020-an indult volna Budapestről, de a Covid közbeszólt.
Az olasz kerékpáros-körversenyt először 1909-ben rendezték meg egy olasz lap, a La Gazzetta dello Sport szervezésében. Innen ered a rózsaszín színvilág is, az újságot ugyanis ilyen háttérrel nyomtatják. Ahogy Szilasi László elmondta, az első fél évszázad főleg Milánóhoz kötődött a lap központja miatt. Az 1960-as évektől döntötték el, hogy ne csak Olaszország adjon otthont a háromhetes viadalnak, így ebből alakult ki egy turisztikai termék, márka. Azóta tizenhárom Nagy Rajtot rendeztek Itálián kívül, most először Magyarországon.
Csaknem száz évet kellett várni az első magyar indulóra: 2007-ben Bodrogi László állhatott rajthoz. Hosszú szünet után 2020-ban lehetett újra magyar résztvevője a Girónak, Valter Attila személyében, aki akkor várakozáson felül teljesített és összetettben 27. helyen végzett. Tavaly történelmi magyar sikert ért el, három napig viselhette a rózsaszín trikót. Az előző évben Dina Márton is csatlakozott a mezőnyhöz. Idén pedig már három magyar indulhat az olasz körversenyen, Valter Attila mellett Peák Barnabás és a két csapattárs közül Fetter Erik.
– Attila az egész szezonját a Giróra tette fel, és tavalyi eredménye miatt csapata is beleegyezett, hogy az idei év fő versenye az olasz kerékpáros-körverseny legyen. Egy versenyző életében többször felvenni a vezető mezt egy háromhetes körversenyen nem könnyű, biztos vagyok benne, hogy Attilát is láthatjuk még rózsaszínben. Az, hogy itthon-e vagy az idei Giro későbbi szakaszán, már más kérdés. Jelenlegi formáját látva ha minden optimálisan alakul, akkor a tavaly összetettbeli 14. helyezésén javíthat, szerintem a top tíz is összejöhet – nyilatkozta az esélyekről Szilasi László.
A Giro d’Italia nem időfutammal, hanem mezőnyszakasszal indul a Hősök teréről május 6-án, pénteken. Az első szakaszon 195 kilométert tekernek a kerekesek, elmennek egész Székesfehérvárig, visszafelé Esztergom érintésével Visegrádon érnek célba. Egyből az első etap érdekes lehet magyar szempontból, hiszen Valter Attila kedvenc része Visegrád, a hazai szurkolók reménykedhetnek a jó szereplésben.
– Attila nagyon sokat edz a környéken; amióta megtudta, hogy az első szakasz azon az útvonalon lesz, még többet gyakorolt. Talán a hazai pálya előnye ezen a részen számíthat leginkább. Biztos vagyok benne, hogy ott lesz a legjobbakkal, de ez nem annyira nehéz hegy, hogy igazán jelentős különbségek kialakuljanak, ezért a végén, a hajrában többen is próbálkozhatnak. Ugyanakkor láthattuk Attilánál az elmúlt versenyek alatt, hogy nagyon jól mentek a szakaszok végén a hajrák. Összejöhet a szakaszgyőzelem, benne van a pakliban, nem irreális – avatott be az esélyekbe a Tour de Hongrie versenyigazgatója.
A mozgó esemény szervezése nem egyszerű feladat, komoly logisztikát követel és hazánkban még nem volt példa ilyen volumenű világesemény megszervezésére. Hiszen az is a cél, hogy a városok, falvak lakóinak környezete a verseny alatt is élhető legyen és ne káoszt hozzon, hanem élményt adjon mindenkinek a három nap. A második etapon az időfutamot rendezik a fővárosban, és a cél a budai Várban lesz.
A Demokratának Szilasi László elárulta, ez a szakasz különösen közel áll a szívéhez.
– Kedvenc részem a szombati, egyéni időfutamon a Ponty utca lesz. Ahogy érkeznek majd a versenyzők a Szilágyi Dezső tér felől a Fő utcára és jobbra bekanyarodnak a Ponty utcába, ami egy 12-13 százalékos emelkedő, és a felső része macskaköves. A régi Budapest, a Víziváros, a történelmi I. kerület hangulatát adja vissza, unikális kép lesz az egész versenyen, és sportszakmai szempontból is különösen erős.
A harmadik etap is csodás látványt tartogat a Dunántúl, Balaton-felvidék látképével, valamint a leglátványosabb és leggyorsabb sprintbefutóval Balatonfüreden. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a Giro d’Italia három héten keresztül tart, és a három magyar szakasz után jön a neheze Olaszországban. Mindenesetre nagyon beszédes Valter Attila válasza az Origo azon felvetésére, hogy hazai szakaszgyőzelmet vagy a rózsaszínű trikót választaná-e egy héten át. A magyar klasszis a hazai siker mellett tette le a voksát. A magyar szurkolók pedig többször bizonyították: a világ legjobbjai; ezúttal nem a lelátón, hanem a terepen, az utak mellett kell hogy „mindenki szurkoljon!” – lehetőleg rózsaszínben.