Szépség vagy teljesítmény?
Alisha Lehmann bekerült a svájci Eb-keretbe, ami vitát indított: a világ legismertebb női focistája teljesítménye vagy ismertsége döntött a behívóról?Megosztotta a közvéleményt, amikor 2025. június 23-án a svájci szövetség kreatív, „kincskeresős” játékon keresztül kihirdette az Eb-keretet és Lehmann bekerült a hazai rendezésű Európa-bajnokságra készülő csapatába. A világ legismertebb női labdarúgójának a válogatott szereplése nem csupán sportdöntés, hanem szimbolikus ütközőzóna a női sport jövőjéről szóló vitában. Lehmann most akkor influenszer, futballista vagy marketingkatalizátor? – teszi fel a kérdést a Origo.
A követőtáborának összetétele 70–75 százaléka – fiatal férfi, döntően a 18-35 év közötti korosztályból – állapítja meg a portál. Ezek a követők sokszor nem futballszurkolók a hagyományos értelemben: nem a meccseiről, gólpasszairól vagy statisztikáiról posztolt tartalmak kötik le őket, hanem az, amit Lehmann a sportpályán kívül kínál – életmód, stílus, nőiesség.

A lap összehasonlításként Szoboszlai Dominik közösségi médiaszereplését említi.
Őt nézik vagy a játékát?
A földrajzi megoszlás is beszédes: miközben Lehmann svájci és Olaszországban futballozik, a követőinek a zöme Indiából, Brazíliából, Egyiptomból, Mexikóból és az Egyesült Államokból érkezik. Európa szinte alulreprezentált. Ez is arra utal,
hogy nem elsősorban a klubjának vagy a válogatottnak szurkoló közönség követi őt, hanem egy globális, életmódérzékeny férfi tömeg, amely számára Lehmann nem sportolóként, hanem influenszerként érdekes.

És valóban: a posztjai gyakran bikinis képek, divatfotók, sminkreklámok, amik sokszor el sem árulják, hogy profi futballistáról van szó. Jellegzetes sminkje, szőke haja, öltözködési stílusa és önironikus hangvétele egyértelműen beazonosítható karakterré teszi, és ez a karakter megelőzi a sportteljesítményt.
A médiakutató Jana Wiske szerint
„a sportolók elérése ma már nemcsak presztízskérdés, hanem döntési tényező a médiajelenlétben is. Lehmann posztjai nagyobb tömeget érnek el, mint egy közvetítés – ez a médiatér új logikája.”
Mi a helyzet Lehmann-nal a pályán?
A Juventus játékosaként Lehmann idén mindössze 222 percet futballozott, az elérhető játékidő kevesebb mint 14 százalékát. A válogatottnál is hasonló volt a helyzete: Pia Sundhage kapitány többször kihagyta őt a keretből, vagy csereként számított rá. A döntés tehát közel sem volt egyértelmű.
A Neue Zürcher Zeitung ezt írta róla:
„Ha Lehmann kimarad, nemcsak egy futballista hiányzik majd az Eb-ről, hanem egy jelenség is.”
„A sminkem nem a gyengeségem, hanem az identitásom”
Lehmann a kritikákra gyakran ironikusan reagál. A 26 éves játékos a svájci 20 Minuten kérdésére így válaszolt:
„Idősebb lettem, már nem zavar. Ha valaki a sminkem miatt beszólogat, direkt a legsötétebb rúzst választom, hogy legyen miről beszélni.”
A válogatott csapatkapitánya, Lia Wälti kiállt mellette:
„Látjuk, hogy Alisha ugyanannyit dolgozik, mint bárki más. Az emberek túl gyorsan ítélkeznek, pedig jobb lenne óvatosnak lenni.”

A női sportnak szüksége van ilyen figurákra
Jana Wiske médiakutató szerint Lehmann szerepe túlmutat önmagán:
„A sport pozitív kódokkal bír: siker, esztétika, egészség. Lehmann ezekre épít, és karakteres brandet épít. A női sportnak szüksége van ilyen figurákra.”
– olvasható az Origo cikkében.
