Top 5
Végigjárta a ranglétrát, ötéves kora óta versenyez, sok kis lépés vezetett pályafutásán az eddigi legnagyobbhoz. A magyar motorsport visszajuthat a legmagasabb szintre egy fiatal, 21 éves tehetségnek köszönhetően. Talmácsi Gábor után az első magyar motoros, aki gyári szerződést kapott: a H-Moto Team versenyzője a következő szezonban a német gyorsaságimotoros-bajnokság (IDM) legsikeresebb csapatába szerződött. Jövőre mind a hét futamon ő ülhet BMW-n a Superbike kategóriában, emellett indul a hosszú távú sorozat, a 24 órás viadalokból álló Endurance-világbajnokságon is, ahol idén érte el legnagyobb sikereit. Kovács Bálint motorversenyző nyilatkozott a Demokratának.– Mekkora lépés a pályafutásában, hogy egy gyári csapat, a BMW leigazolta és így a következő szezonban a német bajnokság legjobbjánál versenyez?
– Óriási lépést jelent, egy álmom teljesül azzal, hogy egy gyári csapatban versenyezhetek az egyik legerősebb nemzeti bajnokságban, az IDM-ben. Az Endurance-világbajnokságon úgy tapasztaltuk, az előrelépésemhez tempóban mindenképp fejlődnöm kell, és ezt a szükséges fejlődést az olyan sprintversenyek tudják megadni, amilyen az IDM is. Mert itt egy verseny 15-20 köre alatt tényleg több mint száz százalékot kell beleadni, végig topon kell teljesíteni nagyszerű pilóták ellen, tized- és századmásodpercek döntenek.
– Ha a hosszú távú céljait nézzük, az, hogy elindul a német gyorsaságimotoros-sorozatban, az Endurance-vb szempontjából jelent majd előrelépést, vagy egy újabb lépcsőfok a Superbike-világbajnokság irányába?
– Nagyjából másfél éve csöppentem az Endurance-világba, ami nagyon jó bajnokság, abból a szempontból is, hogy tisztábban látni a lépcsőfokokat, amik a csúcsra vezetnek, ezért szívesebben tervezek a hosszú távú világbajnoksággal. Nem titok, minden motorversenyző arra vágyik, hogy a Superbike-világbajnokságban vagy a Moto GP-ben induljon. Egyelőre úgy látom, a sprintversenyzésben inkább a szerencsefaktor dönt, ezért nehezebben tervezhető, nincsenek meg a biztos lépcsőfokok. Ha például a következő szezonban megnyerem az IDM-et, nincs garancia arra, hogy magasabb szintre léphetek, szerencse és jelentős anyagi befektetés is kell hozzá. Most úgy látom, a német gyorsaságimotosor-sorozatban való szereplés kedvez a fejlődésemnek az Endurance-világbajnokságban. Persze az is lehet, hogy a német bajnokságban elért eredmény hozza meg azt, amivel egyszer a Superbike-világbajnokságon szerepelhetek.
– Tehát egyszerre készül a sprintre és a maratonra is?
– Érdekes hasonlat, de a két verseny közötti alapvető különbség tényleg körbeírható így. Hiszen az Endurance esetében 24 órán keresztül kell versenyezni, harmincegy-két körös etapokat teljesíteni. Teljesen más felfogást, koncentrációt, hozzáállást és felkészülést igényel, mint a sprintverseny. Szerencsés vagyok, mert indultam az elmúlt években is az IDM-hez hasonló futamokon, idén is teljesítettem az Alpok–Adria-bajnokságot, indultam a magyar bajnokságban, tavaly pedig a sérülésemig a spanyol bajnokságban teljesítettem egy csonka szezont, ami az egyik legerősebb sorozat, tehát szerencsére gyűjtötte tapasztalatot. Még 2019-ben mentem az IDM betétfutamának számító Suzuki Cupban, ismerem a pályákat, de azért mélyebb ez a víz, mint elsőre tűnik.
– Pályafutása legsikeresebb évének nevezte a 2022-est. A következő szezonban milyen célt tűzött ki, mivel tudná túlszárnyalni?
– Az év elején még nem nagyon tudtuk, hogyan tervezzük meg a 2022-t, de teljesen máshogy alakult, mint gondoltuk. Elképzelhetetlennek tűnt, hogy összejöhet az Endurance-világbajnokságban az 5. és 6. hely, de mégis megvalósult, így lett ez az eddigi pályafutásom legsikeresebb éve. Korábban egyszer voltam pontszerző, most meg már a top 5-be is befértem. Ha a hosszú távú sorozatban jövőre hasonló eredményeket tudok hozni, elégedett lehetek. Az IDM-ben a több éve a német bajnokság tetején lévő csapatnál magas elvárásokat támasztottak velem szemben, hiába indulok újoncként. Az új motorral top 5-ös eredményeket várnak tőlem, ha az év második felében jól osztják a kártyákat, még a dobogóért is harcban lehetek. Most még elérhetetlennek tűnik a cél, de ha minden megvalósul és magas szinten teljesítek, akkor remélem, a következő év végén is azt mondhatom, a legsikeresebb szezont zártam.