A klímaszorongás és az értelme
Ökobűntudat, ökogyász, klímafájdalom, klímaszorongás: egyre többször találkozunk ezekkel a fogalmakkal, habár meghatározásuk nem egyértelmű. Leginkább a kamaszokra, fiatalokra jellemzők, hiszen ők érintettebbek a klímaváltozás következményeiben, és érzékenyebb életszakaszban is vannak. Maguk a kifejezések ugyanakkor egy kicsit degradálják az érzést, ami valós fenyegetéshez kapcsolódik, ráadásul előrevivő is lehet.A klímaszorongás kifejezés azért megtévesztő, mert szorongás alatt egy pszichológiai jelenséget értünk, szorongásos zavar akkor alakul ki, ha az illetőnek – gyerekkorában vagy trauma hatására – sérült a biztonságérzete, amit aztán más dolgokra: teljesítményre, párkapcsolatra, pókra, nyílt vagy zárt térre, kutyára, macskára vetít ki. A biztonságérzet általános hiánya így általában túlzó, nem reális félelemben nyilvánul meg. A klímaszorongás ellenben nagyon is reális aggodalmat takar.
A kontroll hiánya
– A klímaváltozás nagy léptékű és összetett jelenség, a hétköznapi ember számára közvetlenül nem tapasztalható meg, ezért jelentkezik szorongásként a következményeitől való félelem – mondja Dúll Andrea környezetpszichológus, az ELTE Szervezet- és Környezetpszichológia Tanszékének vezetője. – A szorongásnak ugyanis nincs konkrét tárgya. Tartani egy bizonyos vad kutyától reális reakció, de a kutyáktól általában félni, az már szorongás. A klímaváltozás esetében is nehéz meghatározni, mitől félünk pontosan: a jégsapkák elolvadásától, időjárási anomáliáktól, vízhiánytól? Reális az alapja, de túlságosan strukturálatlan.
Ezért van az is, hogy hiába ért egyet a tudósok több mint kilencven százaléka a klímaváltozás létezésében, az egyén számára ez akkor is hit kérdése marad, mert nem élheti meg egzakt módon.
– Ráadásul ez egzisztenciális szorongás is. Amikor a kutyáktól fél valaki, akkor elkerüli őket, de ha a létem kerül veszélybe, az abban a kérdésben nyilvánul meg, szüljek-e gyereket erre a világra. Ilyen szempontból rokon például az atomháborútól való félelemmel, ami korábban volt jellemző. Szintén megfoghatatlan, az egyén szempontjából nem kontrollálható, kataklizmatikus, mindent elsöprő eseményről szól – teszi hozzá Dúll Andrea.
Próbáljuk befolyásolni a klímaváltozást, de hétköznapi emberként nem egyértelmű, mit is kellene tennünk, és az mennyit számít: van, aki kifogásként használja ezt a bizonytalanságot kényelmesebb életmódjának fenntartására, más mindent megtesz, amit tud, de ettől még nem érzi a kontrollt az események felett.
Ezek olyan negatív érzések, amelyekre válaszként könnyen megjelenik a tagadás: ha nem tudok megoldani egy nyomasztó problémát, inkább letagadom a létezését, hiszen valahogyan meg kell szabadulnom attól, ami mardos. A tagadás nem feltétlen a jelenség megkérdőjelezése, vonatkozhat a hatásaira is: sokak szerint van ugyan klímaváltozás, de nincs olyan nagy baj, csak egy kicsit melegebb lesz.
– A fiatalok sokkal érzékenyebbek a témára, mert őket érinti majd inkább a klímaváltozás, illetve egyébként is identitásbeli és egzisztenciális kérdésekkel szembesülnek – így Dúll Andrea.
Másrészről pozitívumai is vannak az aggódásnak.
– Negatív élmény, de cselekvőerőt rejthet. Az, hogy egy fiatal lány emiatt nem szeretne gyereket szülni, közelít ahhoz, amikor valaki annyira fél a nyílt terektől, hogy nem mer kilépni az utcára, ez a szorongás bénító foka, de nem ez jellemző. Az emberiség életében pedig eddig példátlan eszközeink vannak arra, hogy széles körben folyhasson érzelmekkel és információkkal teli kommunikáció egy jelenségről, így formálva a szorongást pozitív erővé. Ebben a médiának van felelőssége. Egyelőre sok az ellentmondó értesülés, én például igazi vászonszatyros emberként megdöbbenve hallom a rádióban, ahogy egy ökológus fejtegeti, milyen káros ez a megoldás. Tehetetlenség fogott el: most akkor mondjátok meg, mégis mit csináljak?! Alaposan utánanéztem, és arra jutottam, a vászonszatyornak valóban nagy az ökológiai lábnyoma, de egy kicsivel mégis jobb az egyenlege műanyagénál, így ebben megnyugodtam – meséli Dúll Andrea.
Fájdalom, gyász
Pusztul az élet mint érték. Nem csak a természettel összhangban élő inuitok (eszkimók) tapasztalják nap mint nap, mi is érezzük, hogy az időjárás nincs a helyén, a havazást minden ritka alkalommal búcsúajándékként éljük meg, a karácsony havas képei és kellékei pedig egy tragikus színjáték díszletei, az idill utáni vágyunk szimbóluma. Számos emblematikus állat egyedszáma fogy. Az ökológiai szisztémák összeomlása egyrészt közvetve érinti a létünket, hiszen az ember is a természeti rendszerekbe ágyazódik, minden erőforrásunk onnan származik a levegőtől kezdve a táplálékon át az energiáig, másrészt a természet pusztulása egyszerűen önértékénél fogva is fájdalommal jár.
– Ez a jelenség egy jéghegy, amiből most még csak kevés látszik – mondja Molnos Zselyke biológus, ökológus és pszichológus, az Ökopszichológiai Intézet vezetője. – Az ember természeti lény, és fáj neki a természet vagy a többi élőlény pusztulása. Ezt egyrészt nem mindenki engedi a tudatába, hiszen nem kellemes a fájdalommal szembenézni. Másrészt hülyén hangzik, hogy nekem fáj a jegesmedvék kihalása. Sokan küzdenek ezzel, de „ciki” róla beszélni. Pedig normális, ha az értékvesztés megérint, és katarzist vált ki.
Az ökopszichológia szerint az emberi psziché és a természet állapota között összefüggés van, az ember és természet közti kötelék megszakadása összefüggésbe hozható a klímaválsággal, továbbá a lélek és a társadalom egyes zavaraival is. Hiszen végső soron a természetbe ágyazódnak az ember által létrehozott rendszerek is, mint a társadalom és azon belül a gazdaság. Ha úgy gondoljuk, minden a gazdaságnak van alárendelve, megszakad a kapcsolat, nem érezzük a határokat, és nem reagálunk a természet visszajelzéseire.
Az ökopszichológia kutatja többek között azt is, miért viselkedünk ön- és természetpusztító módon, mik ennek a pszichés mozgatótórugói. Az egyik a fogyasztástól való függőség. Tudjuk, hogy ártunk vele, de nem bírjuk abbahagyni: ez szenvedélybetegségre utal. A felhalmozás egy hiány betöltése. Az szintén kutatás tárgya, miért válik valaki környezettudatossá, míg mások nem. Korábban úgy vélték, ha elég információt kapnak az emberek, az majd megváltoztatja a hozzáállásukat. Kiderült, hogy ez kevés, kell az érzelmi kapcsolat is a természettel. Ez pedig személyes élményeken keresztül tud kialakulni, főleg gyerekkorban.
A változáshoz fontos továbbá a tömeg ereje. A többség normakövető, ha tehát divatossá válik környezettudatosnak lenni, csatlakozni fognak hozzá különösebb meggyőződés nélkül, mert nem akarnak kilógni a sorból. Pszichológiai könnyítés az is, ha akadályok helyett lehetőségek állnak az egyén előtt, ehhez a rendszernek kell változnia.
Apokalipszis mindig
– A félelem alapvetően jó reakció a vészhelyzetre. Aki valaha optimistán tekintett a bozótzörgésre, azt hamar megette a kardfogú tigris – így Csizmadia Máté pszichológus-agrárközgazdász, a Zöld Pszichológia blog szerzője.
Minden generációban meggyökerezik a gondolat, hogy velük ér véget a civilizáció, az apokaliptikus képek végighúzódnak a történelmen az özönvíztől az aztékokon át napjainkig, mindig az adott korban reálisnak tűnő képzettel, mint például hogy emberáldozat nélkül nem kel fel többé a nap, vagy hogy atomháború lesz. Az ilyen szorongások ellen a kulturális és közösségi normák, rítusok jelentik a védekezést, megteremtve a szubjektív kontroll érzését. Megnyugvást hoznak, mint a gyászolónak a temetés szertartása.
– De most nem tudunk ehhez a megoldáshoz fordulni, mert azokhoz a szabályokhoz kellene visszatérni, amelyek az egészet okozták. Eközben a klímaváltozás apokaliptikus hatása minden eddigi kollektív félelemnél valósabb, alátámasztva mérhető, egzakt tényekkel, ez fokozza a szorongást – állítja Csizmadia Máté. Úgy látja: bénítólag hathat ránk az úgynevezett zöld zaj is, a médiából érkező információs nyomás.
Ráadásul térben és időben elválik a cselekedet és annak hatása, így nehéz megtapasztalni tetteink pozitív eredményeit. – Mégis van értelme. Környezettudatos emberből nem lesz sokkal több egyik generációban sem, mert nincs mindenkiben meg a kellő fokú tudatosság – mondja Csizmadia Máté. – A kevesek felelőssége, hogy az ösvényeket kitapossák, és olyan rendszereket hozzanak létre, amikbe aztán a többiek kényelmesen be tudnak illeszkedni.