Hirdetés

„A Roszatom tudósai elkészítették a plazma-rakétahajtómű laboratóriumi prototípusát, amely mágneses plazmagyorsítón alapul és megnövelt tolóerő-paraméterekkel (legalább 6 newton) és nagy fajlagos impulzussal (legalább 100 km/másodperc) rendelkezik. A plazmahajtóművet az oroszországi nukleáris tudományos, mérnöki és technológiai fejlesztésekre irányuló átfogó program keretében hozták létre” – adta hírül a napokban az orosz állami atomenergetikai vállalat. A hír jelentősége óriási, a plazmahajtóművek egyik fő előnye ugyanis a nagy hatékonyság és a hosszú működési idő, illetve hogy kevesebb üzemanyaggal is hosszabb ideig képesek tolóerőt szolgáltatni. Ez jelentős előny a bolygóközi utazásoknál, ahol a hagyományos hajtóművekhez képest jelentősen csökkenthető az utazási idő.

A jövő hajtóműve

A Demokrata megkérdezte a Roszatomot, hol tartanak a fejlesztéssel, és a következő választ kaptuk: „A plazmaelektromos reaktív hajtómű prototípusának kifejlesztése az űrkutatás terén olyan lépés volt, amivel a Roszatom hozzájárult az orosz nemzeti űrprogramhoz, lehetővé téve a jövőben a Mars bolygóra történő eljutást. A fejlesztés az új atom- és energetikai technológiák elnevezésű, Oroszország műszaki vezető szerepét biztosítani hivatott nemzeti projekt keretében valósul meg. A prototípust kifejlesztő tudósok jelenleg a plazmahajtómű laboratóriumi körülmények között lefolytatandó tesztjére készülnek. A komplex fejlesztés eredménye egy plazmahajtóművel felszerelt űrhajó lesz, amely képes arra, hogy a Mars-expedíció legénységégét 1-2 hónap alatt célba juttassa (a jelenleg használt rakétahajtóművekkel ez egy évet venne igénybe).” Ebből egyebek mellett az is kiderül, hogy házon belül készül az űrhajó is, amelybe majd a forradalmian új hajtóművet beépítik…

A plazmahajtómű olyan űrutazásra fejlesztett rendszer, amely ionizált gázt, azaz plazmát használ tolóerő gerjesztésére. Rádiófrekvenciás energiával hevítik fel a hajtóanyagot, például hidrogént vagy nemesgázokat (argon, xenon), majd mágneses terekkel gyorsítják fel a plazmát akár másodpercenként 100 kilométerre, ami jelentős tolóerőt eredményez. Ez a kiáramlási sebesség lényegesen meghaladja a hagyományos rakéták másodpercenkénti 4,5 kilométeres értékét, ráadásul a kémiai rakétákkal szemben a plazmahajtómű folyamatos működésre képes, amíg elegendő energia és hajtóanyag áll rendelkezésre. A plazmahajtóművek egyik fő előnye a nagy hatékonyság és a hosszú működési idő, mivel kevesebb üzemanyaggal is hosszabb ideig képesek tolóerőt biztosítani. A fejlesztés során ugyanakkor számos technikai kihívással kell szembenézni. Ezek közé tartozik a nagy elektromosteljesítmény-igény, a megfelelő energiaforrás, valamint a hajtómű alkatrészeinek hűtése és tartóssága. A Roszatom például egy 300 kilowatt teljesítményű hajtómű prototípusán dolgozik, amelyet 2400 órás üzemidőre terveznek, ez már bőven elegendő lenne egy Mars-utazáshoz.

Sokan próbálkoznak

Az orosz hajtómű világszerte közel sem az egyedüli, az Egyesült Államokban a NASA és a houstoni Ad Astra Rocket Company már húsz éve közösen fejleszteti a Vasimr (Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) nevű plazmahajtóművet. A laboratóriumi tesztek során igazolták a hajtómű működőképességét, és a tervek szerint 39-45 nap alatt képes lenne eljuttatni egy űrhajót a Marsra. Az első űrbeli tesztelést 2014-re tervezték, azonban a projekt a mai napig számos kihívással küzd, elsősorban azzal, hogy bár rendkívül hatékony üzemanyag-felhasználást tud felmutatni, alacsony a tolóereje, és még így is hatalmas az energiaigénye – a VX-200 prototípus például 200 kilowattos fogyasztásával nehezen lenne a gyakorlatban is használható, mivel a hagyományos űr-energiaforrások, azaz a napelemek vagy a radioizotóp-termogenerátorok egyszerűen nem képesek ekkora teljesítményt nyújtani. A probléma megoldásán folyamatosan dolgoznak, tavaly a továbblépés érdekében összefogtak a Space Nuclear Power Corporationnel. A nukleáris fúziós erőművekkel foglalkozó startup 2018-ban sikeresen tesztelt egy olyan rendszert, amely legalább tíz évig folyamatosan 10 kilowatt áramot képes termelni, ezzel már el lehet indulni, a nukleáris reaktorok és plazmahajtóművek kombinációja pedig jelentős áttörést ígér. Ugyanakkor a partnerség kezdeti stádiumban van, és konkrét ütemtervet még nem állapítottak meg. Az első Föld körüli demonstráció végrehajtását a 2020-as évek végére, a kereskedelmi forgalomba lépést a 2030-as évekre tervezik.

Korábban írtuk

Ennél ígéretesebb a Roszatom fejlesztése, amelynek változtatható impulzussűrűségű üzemmódjában a mágnesplazma-rakétahajtás teljesítménye eléri a 300 kilowattot. A készülő plazmahajtómű és más hasonló eszközök prototípusának tesztelésére kísérleti állomást építettek Troickban, amelynek kulcsfelszerelése egy vákuumkamra, amelynek átmérője 4, hossza pedig 14 méter. A kamrát a tervek szerint egyedi, nagy teljesítményű vákuumszivattyús és hőelvezető rendszerekkel szerelik fel, amellyel a világűrbeli körülményeket tudják szimulálni.

Az Európai Űrügynökség (ESA) is érdeklődik a plazmahajtóművek iránt, igaz, leginkább csak a kis méretű műholdak manőverezési képességeinek javítása céljából. A japán Tohoku Egyetem és az Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatói áttörést értek el a fejlesztésben. Közösen dolgoztak ki egy helicon double-layer thruster (HDLT) nevű prototípust, amely rádiófrekvenciás váltakozó áramot használ a gáz ionizálására és plazma előállítására. A kutatók sikeresen csökkentették a táguló plazmák és a semlegesített leváló ionok eltérését, ami eddig akadályozta a hatékony tolóerő előállítását, de ez részeredmény csupán. Kína szintén jelentős erőfeszítéseket tesz az űrtechnológia fejlesztésében, beleértve a rakétahajtóművek területét is. Bár a kínai plazmahajtómű-fejlesztésekről jelenleg kevés konkrétumot tudunk, ismeretes, hogy az ázsiai nagyhatalom intenzíven dolgozik az űrtechnológia különböző területein, és valószínűleg folytat kutatásokat a plazmahajtóművek fejlesztése terén is.

Kell egy jó űrhajó is

Jegyezzük meg, akárhol születik majd meg a működőképes, beépítésre alkalmas plazmahajtómű, ott egyből fel fog merülni a kérdés, hogy milyen űreszközbe építsék be, ehhez ugyanis speciális űrhajóra lesz szükség. A plazmahajtómű működése során jelentős hő termelődik, ezért az űrhajó tervezésénél gondoskodni kell a megfelelő hőelvezetésről és hűtési rendszerekről, hogy megakadályozzák a túlmelegedését és biztosítsák a hajtómű optimális működését. A plazmahajtóművek általában speciális hajtóanyagokat, például nemesgázokat használnak. Az űrhajónak így rendelkeznie kell megfelelő tárolókapacitással és rendszerekkel ezen anyagok biztonságos kezelésére és adagolására, egyszóval az űrjármű tervezését a hajtómű specifikus követelményeihez kell igazítani.

Persze van még idő a megfelelő űrhajó megépítésére, ugyanis a tudósok és iparági szereplők előrejelzései alapján az első működőképes plazmahajtómű űrbéli tesztelésére és gyakorlati alkalmazására a 2030-as évek elejéig várnunk kell. Megéri, hiszen ez a fejlesztés forradalmasíthatja a bolygóközi utazást.