Az iskolázottság nagyobb hatással lehet az IQ-ra, mint eddig hittük, rámutatva az oktatás elképesztő erejére. Amióta az intelligenciát tanulmányozzák, azt hallottuk, hogy a nyers IQ nagy része szinte teljesen öröklött tulajdonság.

Hirdetés

Természetesen megtanultuk, hogyan élesítsük az „átadott kések pengéit”: a szokások, a tudatos gyakorlás és a fókusz révén növelhetjük a „hatékony IQ-t”. Ám a nyers számokat, amelyeket általában Binet-tesztekből vagy Raven Progresszív Mátrixából kapunk, sok szakember kőbe vésettnek tekintette.

Most azonban Horvath és Fabricant új kutatása megdönti ezt a feltételezést, ráadásul olyan tanulmányi módszerrel, amiről a pszichológusok álmodnak: az egypetéjű ikreket vizsgálták, akiket külön neveltek fel. Eredményeik szerint az oktatás önmagában képes meglepő mértékben növelni a mérhető intelligenciát.

Fotó: ShutterStock / ArtPhoto21

A pedagógusok számára ez a kutatás megerősítheti az évtizedek óta érzett intuíciót. Mindenki másnak pedig reményt adhat, hogy a korábbi kutatások félreértelmezései nem jelentik a végső igazságot.

Amit eddig az IQ-ról hittünk

A természet vs. nevelés vita mindig is ellentétekkel teli volt. A 20. század elején a behavioristák, mint John B. Watson, úgy hitték, hogy a környezet bármilyen gyermeket bármilyen felnőtté formálhat. Az 1970-es és 1980-as évekre azonban a mérleg már egyértelműen az öröklődés felé billent.

Az egypetéjű ikreket vizsgáló kutatások – például Thomas Bouchard vezetésével a híres Minnesota Study of Twins Reared Apart – 0,75 körüli korrelációt mutattak az IQ-ban a születéskor különvált ikrek között. Ez nagyjából ugyanannyi, mint a magasság örökölhetősége, ami gyakran 0,80 körül mozog.

Robert Plomin évtizedes kutatása a genom-szintű vizsgálatok révén kimutatta, hogy az intelligencia erősen poligénes és élettartam alatt stabil. Kutatása szerint az életkor előrehaladtával a genetikai tényezők egyre nagyobb szerepet játszanak az IQ varianciájában, ezt nevezik „genetikai felerősítés hipotézisnek”.

Ebben a fényben az oktatás inkább szűrőnek tűnhet, semmint formálónak. Sokan így értelmezték: a képességeink plafonja rögzített, és az iskola csupán feltárja, kik vagyunk valójában.

Mások azonban hiányoltak valamit ebből a képből. Még ha a „hardver” nagyrészt adott is, a kíváncsiságot és a gondolkodást mozgató „szoftver” drámaian fejleszthető. A pszichológusok régóta tudják, hogy a hatékony IQ – vagyis az a képesség, hogy többet hozzunk ki ugyanabból az agyi kapacitásból – javítható metakogníció, motiváció, sőt, a „ruházati tudatosság” révén is (Galinsky, 2012).

Horvath és Fabricant új fűszert adtak az eddigi képlethez: bizonyítják, hogy maga az oktatás nemcsak a teljesítményt javítja, hanem a nyers IQ pontszámokat is növelheti, még akkor is, ha a genetika állandó.

Oktatás: az intelligencia titkos hajtóereje

Fotó: ShutterStock / YuryImaging

Az elképzelés, hogy az oktatás befolyásolja az intelligenciát, nem új.

Évtizedekkel ezelőtt kutatók, mint Arthur Jensen és James Flynn, vitatták a kérdést: az okosabb gyerekek maradnak tovább az iskolában, vagy az iskola teszi őket okosabbá? Flynn felfedezése, miszerint az IQ-pontszámok generációról generációra folyamatosan növekednek, arra utalt, hogy valami környezeti tényező – talán az oktatás vagy a táplálkozás – szerepet játszik.

Stuart Ritchie és munkatársai (Psychological Science, 2018) nagy meta-analízise kimutatta, hogy az oktatás javítja a kognitív képességeket, a nyers IQ-tól függetlenül. Egyes kritikusok szerint azonban az oktatás hatását nehéz elkülöníteni az önválasztástól: az okosabb gyerekek eleve több oktatást keresnek.

Horvath és Fabricant más megközelítést alkalmaztak. Az egypetéjű ikrek, akik 100%-ban azonos géneket hordoznak, de különböző környezetben nőnek fel, lehetővé tették, hogy az iskolázás hatását izolálják.

Az ikreket az oktatási útjuk eltérése alapján csoportosították, a minimális különbségtől a radikálisan eltérőig. Az eredmények döbbenetesek voltak: az oktatásban legnagyobb eltéréssel rendelkező ikrek IQ-ja akár 15 ponttal is különbözött.

Ez egy teljes szórásnyi különbség, elegendő ahhoz, hogy valakit az átlagos kategóriából a tehetségesek közé emeljen. Először van ikreken alapuló bizonyíték arra, hogy az oktatás nem csupán meglévő képességeket csiszol, hanem új „lóerőt” ad az agynak.

Az agy, ami soha nem áll le

Fotó: ShutterStock/SvetaZi

A tanulmány következményei messze túlmutatnak az oktatáspolitikán. Ha az iskolázás növelheti az IQ-t még azonos gének mellett is, az intelligencia sokkal dinamikusabb és demokratikusabb lehet, mint hittük.

A neuroplaszticitás ad biológiai magyarázatot. Draganski és munkatársai (2004) kimutatták, hogy a zsonglőrködést tanuló felnőttek agyában mérhetően megnőtt a szürkeállomány a látó- és mozgatóterületeken. Hasonló eredményeket találtak zenészeknél és kétnyelvűeknél. Az agy úgy reagál a kognitív kihívásokra, mint az izom a testmozgásra. Horvath és Fabricant eredményei is megerősítik, hogy a filozófiaoktatás javíthatja a kritikai gondolkodást és az absztrakt érvelést (Prinzing és Vazquez, 2025).

A „nyers” és a „hatékony” intelligencia közötti határ elmosódik, és talán az „innát képesség”, amit eddig veleszületett adottságnak hittünk, valójában potenciál, amit az oktatás felnőttkorban is ki tud aknázni.

Horvath és Fabricant munkája visszaadja a cselekvés lehetőségét. Az IQ-erőd falai, amelyeket korábban bevehetetlennek tartottunk, most repedéseket mutatnak, amelyeken keresztül a fegyelmezett kíváncsiság növekedéshez vezethet.

Bárki, aki valaha korlátozottnak érezte magát egy tesztpontszám vagy címke miatt, tudja: még mindig okosodhatunk. Nem egyik napról a másikra, nem trükkökkel. De amit most tudunk: az agy, akárcsak az elme, folyamatosan tanul, amíg mi tanítjuk.