Fotó: MTI/EPA
Emberek nézik a korábban lezuhant Azerbaijan Airlines (AZAL) azeri légitársaság Bakuból a csecsenföldi Groznijba tartó Embraer ERJ-190AR típusú utasszállító repülõgépének roncsait a kazahsztáni Aktauban 2024. december 25-én.
Hirdetés

Az Azerbaijan Airlines (AZAL) légitársaság gépe szerdán szenvedett szerencsétlenséget a kazahsztáni Aktau város közelében. A gépen 62 utas és ötfős legénység volt, a balesetet 29 ember élte túl, részben súlyos sérülésekkel, a halálos áldozatok száma pedig 38.

„Jelenleg vizsgálat zajlik; a légi közlekedésben minden incidenst ki kell nyomoznia az erre szakosodott hatóságoknak” – hangsúlyozta Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő.

„Helytelen elméleteket alkotni, míg nincsenek kéznél a vizsgálat eredményei” – tette hozzá.

A szerencsétlenség okát egyelőre nem tudni, különböző elméletek merültek azonban fel, ideértve azt a lehetőséget is, hogy a gépet egy ukrán dróntámadás elhárítására indított légvédelmi rakéta találhatta el, tekintettel a géptörzsön talált szokatlan rongálódásra.

Korábban írtuk

Maulen Asimbajev, a kazah szenátus elnöke „felhajtásként” és alaptalan állításként utasította vissza mindezt.

Kanat Bozumbajev kazah miniszterelnök-helyettes pedig rámutatott, hogy ezek „az újságírói találgatások és vizsgálódások valamiféle kormányzati forrásokra hivatkoznak”. „Mi folyamatos kapcsolatban állunk azeri kollégáinkkal. Senki semmilyen verziót nem közölt velünk, hivatalosan nem kaptunk semmilyen verziót sem Oroszországtól, sem Azerbajdzsántól. Ezért nem is lehet cáfolni semmilyen verziót” – tette hozzá.

Marat Karabajev kazah közlekedési miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján arról számolt be, az aktaui repülőtér arról értesült a gép lezuhanását megelőzően, hogy a fedélzeten, az utastérben felrobbant egy oxigénpalack és az emberek kezdték elveszteni eszméletüket. Elmondta, hogy az utasszállító kétszer is megpróbálta megközelíteni a légikikötőt, ahol mindent előkészítettek fogadására. Hozzátette, hogy a légiirányító minden szükséges intézkedést megtett, de elvesztették az összeköttetést, a gép pedig lezuhant.

Karabajev a kazah légiirányítóktól kapott információkra hivatkozva elmondta, hogy az Embraer 190-es típusú gép egy sor rendszer meghibásodása miatt irányíthatatlanná vált, nem tudta megbízhatóan tartani a magasságot, sem pedig az irányt. A csecsenföldi Groznijba tartó gép legénysége, miután információkat kapott az időjárási körülményekről Mahacskalában, illetve Bakuban, úgy döntött, hogy a kazahsztáni Aktau felé veszi az irányt.

A tárcavezető helyettese, Talgat Lasztajev elmondta, hogy a feketedobozok kiértékelését december 27-én kezdik meg brazil szakrtők megérkezését követően, tekintettel arra, hogy az utasszállítót Brazíliában gyártották.

Abilajbek Ordabajev, a kazahsztáni Mangisztau megye illetékes ügyésze közölte, hogy a légikatasztrófa vizsgálataiban sem orosz, sem azeri rendvédelmi szervek nem vesznek részt. Egyben elmondta, hogy a vizsgálatot végző kazah rendvédelmi szervek megtalálták a gép mindkét feketedobozát, elvégezték a túlélők, a földi repülésirányító személyzet és az esetleges szemtanúk kikérdezését is. Hozzátette, hogy szemlét is tartottak a baleset mintegy 4000 négyzetméteres kiterjedésű helyszínén.