Fotó: shutterstock.com
Hirdetés

A figyelmeztetés a „Ne hagyd magad becsapni” elnevezésű kampány része, amelyet a svéd kormány által a félrevezető információk azonosítására és elemzésére idén januárban életre hívott új kormányzati ügynökség, a Svéd Pszichológiai Védelmi Ügynökség indított.

„A humor, a paródia és a szatíra általában a szórakoztatás ártatlan formái, amelyeket azonban néha félrevezető információk terjesztésére, és emberek vagy vélemények kifigurázására vagy kritizálására használnak, például mémek formájában” – írja az ügynökség a kampány honlapján.

„A mémeket használhatják arra is, hogy eltereljék a figyelmet egy adott kérdésről, átvegyék és megváltoztassák egy vita menetét, vagy egy titkos agendát segítsenek” – teszi hozzá az ügynökség.

Az ügynökség arra is figyelmeztet, hogy a mémeket automatizált közösségi média fiókok, úgynevezett botok terjesztik, és tanácsot adnak a svédeknek azzal kapcsolatban, hogyan ismerhetik fel az ilyen fiókokat (például a profilképek, a követők száma és annak aktivitása alapján).

Korábban írtuk

Mikael Östlund, a Svéd Pszichológiai Védelmi Ügynökség kommunikációs vezetője a svéd Resume magazinnak beszélt a projektről: „Az információs befolyásolás mögött álló, Svédországot megkárosítani akaró, külföldi országok és erők hatalmas forrásokkal rendelkeznek. Ezért egyre fontosabbá válik ellenálló képességünk növelése, nem utolsósorban egy választási évben, mint amilyen az idei”.

„A dezinformáció és a külföldi befolyásolás a legártatlanabb köntösbe bújhat. Első kampányunkban ezért egy könnyedebb hangnemet és a mémeket választottuk, hogy a befolyásolási kampányokkal ott szálljunk szembe, ahol azok megjelennek. Együtt fogjuk megerősíteni az ellenálló képességünket, ez pedig a közösségi média hírfolyamain kezdődik” – tette hozzá Nemo Stjernström, a kampány ügynökségi projektvezetője.

Mikael Damberg svéd belügyminiszter korábban, nem sokkal az ügynökség megalakulása után így nyilatkozott annak szerepéről: „Az ügynökség egyik legfontosabb feladata 2022-ben az lesz, hogy a választások kapcsán megerősítse a társadalom képességét arra, hogy felismerje és helyén kezelje a Svédország ellen irányuló dezinformációkat”.

Svédország már korábban is tett kísérleteket az „internetes dezinformáció elleni küzdelemre”: a 2018-as választások előtt 13,5 millió koronát (több mint félmilliárd forint) adott több fősodratú médiumnak is az „álhírek elleni küzdelemre”.

(forrás)