A negyvenéves magyar trolibuszok utolsó külföldi otthonában jártunk (Fotók!)
Budapesten kívül egyetlen főváros van, ahol még közlekednek az Ikarus ikonikus, Ganz hajtású, csuklós trolibuszai. A 280-as típus utolsó külföldi otthonát jelentő Szófiába látogattunk.Bulgária fővárosa a mai napig számít az 1980-as években gyártott trolibuszokra, és egyhamar nem is terveznek megválni a maradék állománytól. Megbecsültségüket jól mutatja, hogy többnek állandó járművezetője van, akik szabadidejük egy részét is a rájuk bízott troli gondozásának szentelik.
A „gazdás” trolik egyikét, a 2913-as pályaszámút különböző nemzetek népi motívumai díszítik, a minták között magyart is találunk. A dekoráció a szófiai trolihálózat megnyitásának 80. évfordulójára, 2021-ben készült el.
Látogatásunk apropója azonban nem ez volt, hanem a 2123-as pályaszámú trolibusz 40. születésnapja. Ennek alkalmából a bolgár Ikarus-rajongók különmenetre invitálták a típus magyar kedvelőit. A magyar és bolgár zászlós táblával díszített troli a menet során olyan vonalakon és egy olyan troligarázsban is megfordult, ahol évtizedes távlatban nem járt Ikarus.
Szófiában a budapesti 9+2 darabnál kevesebb, 6+1 üzemképes Ikarus 280-as troli áll rendelkezésre (a garázsokban számos üzemképtelen példánnyal kiegészülve). A flotta egy oktató és hat forgalmi járműből áll, ez utóbbiakból egy ún. facelift, azaz a homlokfala (és hátfala) nem az eredeti. A modernebb hatás reményében megújított trolibusz meglehetősen groteszkül néz ki a ráncajtókkal. A helyiek is egyetértenek azzal, hogy a kétszázas Ikarusok eredeti, időtlen kinézetét hiba volt így elrondítani.
A bolgárok Ikarus iránti lelkesedése magyar járművek megvásárlásában is megnyilvánul. A 257-es pályaszámú budapesti 280-as trolibusz Bulgáriában lelt új otthonra: rövid Sztara Zagora-i közlekedése után most Szófiában teljesít különmeneteket, piros színfoltként a kék-sárga trolibuszok tengerében. Ezt hamarosan a 277-es pályaszámú troli követi, amely e sorok írásakor Budapesten várja a Bulgáriába szállítását.
Bolgár magánszemélyek a közelmúltban magyar autóbuszokat is vásároltak. Három Ikarus 280-as kezdett új életet az országban, ezek közül az egykor DUD588 rendszámmal Komárom-Esztergom megyében szolgáló busszal lehetőségünk nyílt utazni a tulajdonos jóvoltából. A másik két busz korábban a BKV állományát képezte: a BPO805-öt és a BPI962-t is nemrég vásárolták meg helyiek.