Hirdetés

Bulgária fővárosa a mai napig számít az 1980-as években gyártott trolibuszokra, és egyhamar nem is terveznek megválni a maradék állománytól. Megbecsültségüket jól mutatja, hogy többnek állandó járművezetője van, akik szabadidejük egy részét is a rájuk bízott troli gondozásának szentelik.

A „gazdás” trolik egyikét, a 2913-as pályaszámút különböző nemzetek népi motívumai díszítik, a minták között magyart is találunk. A dekoráció a szófiai trolihálózat megnyitásának 80. évfordulójára, 2021-ben készült el.

Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Hamisítatlanul retró hangulat: megállás egy macskaköves utcán

Látogatásunk apropója azonban nem ez volt, hanem a 2123-as pályaszámú trolibusz 40. születésnapja. Ennek alkalmából a bolgár Ikarus-rajongók különmenetre invitálták a típus magyar kedvelőit. A magyar és bolgár zászlós táblával díszített troli a menet során olyan vonalakon és egy olyan troligarázsban is megfordult, ahol évtizedes távlatban nem járt Ikarus.

Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Indulás Nadezsda garázsból
Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Iszkar garázsnál hosszú évek óta nem járt Ikarus-troli.

Szófiában a budapesti 9+2 darabnál kevesebb, 6+1 üzemképes Ikarus 280-as troli áll rendelkezésre (a garázsokban számos üzemképtelen példánnyal kiegészülve). A flotta egy oktató és hat forgalmi járműből áll, ez utóbbiakból egy ún. facelift, azaz a homlokfala (és hátfala) nem az eredeti. A modernebb hatás reményében megújított trolibusz meglehetősen groteszkül néz ki a ráncajtókkal. A helyiek is egyetértenek azzal, hogy a kétszázas Ikarusok eredeti, időtlen kinézetét hiba volt így elrondítani.

Korábban írtuk

Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
A leállított facelift példányok egyike…
Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
…és egy eredeti kinézetű leállított troli.

A bolgárok Ikarus iránti lelkesedése magyar járművek megvásárlásában is megnyilvánul. A 257-es pályaszámú budapesti 280-as trolibusz Bulgáriában lelt új otthonra: rövid Sztara Zagora-i közlekedése után most Szófiában teljesít különmeneteket, piros színfoltként a kék-sárga trolibuszok tengerében. Ezt hamarosan a 277-es pályaszámú troli követi, amely e sorok írásakor Budapesten várja a Bulgáriába szállítását.

Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
A Budapestről érkezett 257-esen még mindig látni magyar feliratokat
Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Az egykor a Volánbusz flottáját erősítő DUD-588

Bolgár magánszemélyek a közelmúltban magyar autóbuszokat is vásároltak. Három Ikarus 280-as kezdett új életet az országban, ezek közül az egykor DUD588 rendszámmal Komárom-Esztergom megyében szolgáló busszal lehetőségünk nyílt utazni a tulajdonos jóvoltából. A másik két busz korábban a BKV állományát képezte: a BPO805-öt és a BPI962-t is nemrég vásárolták meg helyiek.

További képek