A svédek aranya
A világ nem érti a svédeket. A skandináv ország időről időre meghökkentő, különutas válaszokat ad az aktuális kihívásokra. Így volt ez legutóbb a koronavírus első hulláma, előtte pedig a 2015-ös migrációs válság idején is. Mindez jellemzően egy fontos kulturális sajátosságra vezethető vissza: a svédek valódi aranyára, a magas társadalmi bizalomra. Az évszázadok alatt felhalmozott tartalékok azonban egyre apadnak.A koronavírus első hulláma alatt a világ döbbenten figyelte, hogy a skandináv állam nem vezet be korlátozásokat, és a sok halálozás ellenére az élet látszólag zavartalanul folydogál a medrében. Svéd logikával viszont ebben semmi megdöbbentő nem volt, hiszen a polgárok bíztak politikusaikban és szakértőikben, azok aktuális ajánlásait maguktól is betartották, így nem volt szükség átfogó tilalmakra. Hasonló a helyzet a migráció kapcsán. Közép-európai szemmel nézve érthetetlen, hogy miért engedtek be a svédek 2015-ben több százezer bevándorlót a harmadik világból, akiknek már a 2000-es években érkezett előőrseik is párhuzamos társadalmakat építettek ki, és élethosszig veszik igénybe a szociális juttatásokat.
A svéd kultúra alapja és egyik legfőbb értéke a sajátos történelmi fejlődés miatt kialakult erős társadalmi bizalom. A földrajzilag viszonylag szeparált és ritkán lakott Skandináviában az elmúlt századokban etnikailag, kulturálisan és vallásilag aránylag homogén, így értékeiben egységes társadalmak jöttek létre. A Dániától való függetlenedést követően I. Gusztáv svéd király (1523–1560) államvallássá tette a lutheranizmust, amely egészen 1951-ig szorosan összefonódott a nemzeti identitással, így konzerválta a munkaközpontú, konformista és egalitariánus skandináv népi és politikai kultúrát, amelyben – az Európában jellemző modellekkel ellentétben – az uralkodó és a nemesség nem váraikba visszavonulva élt, hanem elsőként az egyenlők között a köznéppel gyakran érintkezett, és munkája is számonkérhető volt. Mivel az országot a XVI. század óta elkerülték a megszállók, a svédek jobban bíznak vezetőikben, mint azon országoknak a fiai, amelyek királyai, elnökei és miniszterei időről időre idegenek helytartóiként működtek. Emellett az országban több mint kétszáz éve béke honol, így a társadalom nagyobb sokkok és megrázkódtatások nélkül élte túl Európa vészterhes időszakait.
Mindennek eredményeként olyan rendszer alakult ki, amelyben az emberek szolidárisak egymással, tudják, hogy kell viselkedni, és ugyanezt várják el másoktól is. A kormány nem előír és követel, hanem kér, a polgár pedig szót fogad. A svédek a konszenzusokkal szembemenő viselkedést nemcsak a hétköznapokban, de a politikában is elvetik. Mindegy, hogy a lutheranizmus vagy a szociáldemokrácia-e a vezető ideológia, az emberek támogatják. A konszenzus általánosságát mutatja, hogy amikor az 1980-as években a hagyományos szociáldemokrácia válságba került, a politikai pártok – köztük a szociáldemokraták – teljes egyetértésben fordultak a piaci megoldások felé.
A kis hatalmi távolságok és az egyenlőség miatt a közéletet a világon szinte egyedülálló átláthatóság jellemzi. Egy 1766-os törvény értelmében a svéd közemberek mindenféle bonyolult kérvények nélkül hozzájuthatnak az állam működésére vonatkozó adatokhoz és nyilvántartásokhoz. Ez ma a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a megfelelő kormányhivatalt telefonon felhívva egy perc alatt meg lehet tudni, hogy az ember szomszédja mennyit keres, milyen autója van a gyerek iskolai tanárának, vagy hogy mennyi adót fizet a belügyminiszter. Ez ellen nemigen van senkinek kifogása, hiszen az emberek megbíznak egymásban, és nem gondolják, hogy bárki visszaélne adataikkal.
A szerencsés történelmi fejlődésnek köszönhető magas bizalomnak számos gyakorlati előnye van: kiszámíthatóvá teszi a hétköznapokat, mérsékli a bürokráciát, magasan tartja az adófizetési morált, aminek eredményeképp több jut közszolgáltatásokra, oktatásra és a rászorulók megsegítésére. A svédek szívesen fizetik a világviszonylatban is kiemelkedően magas adóterheiket, hiszen tudják, hogy minden korona jó helyre megy, a bizalommal sem a közösből kivevő polgártársaik, sem vezetőik nem élnek vissza. A bizalom az aranynál is értékesebb, hiszen ennek köszönhetően működik olajozottan az ország.
A magas bizalmi indexű országok azonban sérülékenyek. A Dagens Nyheter lap pár hónapja számolt be egy, a svéd haderők kötelékében szolgáló tisztről, aki hamis önéletrajzzal került pozíciójába. A férfi azt hazudta, hogy az öbölháborúban brit kötelékben helikoptert vezetett, majd miután túlélte gépe kilövését, a Brit Királyi Haditengerészet dandártábornokká léptette elő. Mivel állításait senki nem ellenőrizte, csak hosszú évek szolgálata után derült ki, hogy valójában elektromérnökként dolgozott egy magánvállalkozásnál.
De különösen kiszolgáltatottak a magas bizalmi indexű országok, ha hirtelen, tömegesen jelennek meg olyan potyautasok, akik nem osztják a többség kultúráját. Svédország évtizedeken keresztül Európa egyik legliberálisabb bevándorláspolitikáját tudhatta magáénak, a tolerancia és befogadás pedig a konszenzusos svéd identitás részévé vált. Történelmileg ez nem jelentett gondot, hiszen a II. világháborúig jellemzően németek, dánok, finnek, baltiak érkeztek, akik a kulturális közelség miatt gyorsan magukévá tették a svéd értékeket. Később jöttek a magyar, majd csehszlovák menekültek, akik kis létszámuk és szintén európai kultúrájuk miatt hamar meghálálták a kapott bizalmat. Svédország az 1960-as évektől nyitotta meg kapuit a harmadik világ gyermekei előtt is, akik mivel eleinte kevesen voltak, és általában hazájuk műveltebb rétegeihez tartoztak, a nyelv elsajátítása után szintén átvették a svéd értékeket. A változás az 1990-es években kezdődött, amikor tömegesen kezdtek érkezni balkáni és szomáliai, majd a 2000-es években iraki menekültek. Az új, alacsony bizalmi kultúrájú népcsoportok számuk miatt már nem svédek közé vegyülve, hanem homogén blokkokban telepedtek le, ezzel a többségi társadalom számára átláthatatlan tömböket hozva létre.
A társadalmi konszenzus egy ideig még kitartott. 2010-ben azonban a korábban neonáci múltja miatt periférián lévő Svéd Demokraták párt 5,7 százalékkal bejutott a parlamentbe, a 2015-ös migrációs hullám nyomán pedig a harmadik legerősebb frakcióvá vált. A svéd társadalmat évszázadokig jellemző konszenzus ezzel megtört, és két domináns – egyaránt torz – narratíva jelent meg: az egyik szerint a svéd továbbra is felvilágosult társadalom, amely előbb-utóbb sikerrel integrálja a külföldieket, a másik szerint pedig az ország egy összeomlás felé robogó, no-go zónákkal teli földi pokol.
Hogy melyiknek lesz igaza, egyelőre nem tudni. Arról viszont már számos kutatás készült, hogy miképp hat a társadalmi bizalomra a nagyarányú bevándorlás. Bo Rothsteinnek, a Göteborgi Egyetem professzorának 2019-es kutatása szerint a svéd társadalom 57 százaléka sorolható a magas, 12 százaléka pedig az alacsony bizalmú kategóriába. Noha a 290 önkormányzat területének vizsgálata azt állapította meg, hogy a 2015-ös migráció nem volt jelentős hatással a korábbi bizalmi indexre, az egyértelműen látszik, hogy a külföldről érkezők körében alacsonyabb a bizalom, mint az őslakosoknál. Ezt erősíti meg a World Values Survey Norvégiára vonatkozó felmérése is. A kérdésre, hogy „egyetért-e azzal, hogy az emberekben általában meg lehet bízni?”, a Svédországgal szomszédos skandináv államban 2008-ban és 2017-ben egyaránt 75 százalék válaszolt igennel. Stagnálónak bizonyult az „egyetért-e azzal, hogy idegenekkel való találkozáskor nem lehet eléggé óvatosnak lenni?” kérdés eredménye is, mindkét alkalommal 17 százalék felelt rá igennel. A kutatás viszont kitér arra is, hogy az utóbbi kérdésre igennel válaszolók túlnyomó többsége 35 éven aluli, az átlagosnál alacsonyabb iskolai végzettségű, és vagy ő maga, vagy pedig a szülei külföldön születtek. Nekik egyébként a rendőrségbe vetett bizalmuk is alacsony, a politikusokról pedig kifejezetten rossz véleménnyel vannak.
A Carl-melin – Tankesmedjan Futurion nevű stockholmi kutatóintézet vizsgálatai azt mutatják, hogy az emberek elsősorban a hozzájuk hasonlókkal szolidárisak, a tőlük különbözőkkel már kevésbé. Svédországban az elmúlt két évtizedben a külföldön született lakosság aránya 11-ről 19 százalékra emelkedett. A bizalomra épülő svéd kultúra átalakulóban van, és egyelőre nem tudni, hogy létrejöhet-e egy olyan új társadalmi és politikai konszenzus, amely a jövőben is garantálja az ország sikerét.