Adatokkal üzérkedett az Osztrák Posta
Az Osztrák Posta kedden beismerte, hogy az ügyfelei feltételezett "politikai hovatartozásával" kapcsolatos adatokat gyűjtött és adott el.Az Osztrák Posta kedden beismerte, hogy az ügyfelei feltételezett „politikai hovatartozásával” kapcsolatos adatokat gyűjtött és adott el.
Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)
Az intézmény álítása szerint ebben semmi törvénytelen nincs, ennek ellenére a sajtóban megjelentleleplezések miatt heves bírálatok célpontjává vált .
Az Osztrák Posta adatgyűjtéséről hétfőn számolt be az Addendum osztrák oknyomozó portál. Az Epicenter Works civil szervezet „botrányosnak” nevezte a hivatal gyakorlatát, amely szerinte megsértette a személyes adatok védelmére vonatkozó európai szabályokat.
A VKI fogyasztóvédelmi szervezet szintén kétségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy „az ilyen kényes adatok” forgalmazása jogszerű lenne. Az ellenzéki zöld Most (Pilz) Lista párt szintén „elfogadhatatlannak” nevezte ezt a gyakorlatot, és a vonatkozó törvények szigorítását szorgalmazta.
Az adatvédelmi hatóság (DSB) kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít az ügyben.
Az Addendum szerint az Osztrák Posta mintegy 3 millió ember – azaz a lakosság több mint egyharmada – nevével, életkorával és nemével kapcsolatos adatokat adott el. Közülük 2,2 millió ügyfél esetében a valószínűsített politikai hovatartozással kapcsolatos adat is szerepelt.
A 2006 óta tőzsdén jegyzett, de 52,8 százalékban az osztrák állam tulajdonában lévő Posta beismerte, hogy a marketing céllal történő adatgyűjtés „évek óta megszokott gyakorlat” volt. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem követtek el törvénysértést.
A valószínűsített politikai hovatartozásra vonatkozó adatokat az „életkor, a nem, a cím és a szavazókörök adatainak összevetésével állították össze, de nem fedik fel egyetlen esetben sem az emberek választási preferenciáját” – védekezett a Posta.
Az adatforgalmazás révéna postának évente mintegy 10 millió eurós bevétele volt az Addendum szerint.
Az Egyesült Államokban a Facebook közösségi portálnak támadt számos nehézsége, miután engedélyezte a brit Cambridge Analytica cégnek, hogy felhasználók tízmillióinak adatait használja fel Donald Trump amerikai elnök választási kampányában 2016-ban.