Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)

Az Osztrák Posta kedden beismerte, hogy az ügyfelei  feltételezett „politikai hovatartozásával” kapcsolatos adatokat gyűjtött és adott el. 

Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)

Az intézmény álítása szerint ebben semmi törvénytelen nincs, ennek ellenére a sajtóban megjelentleleplezések miatt heves bírálatok célpontjává vált .

Az Osztrák  Posta adatgyűjtéséről  hétfőn számolt be az Addendum osztrák oknyomozó portál. Az Epicenter Works civil szervezet „botrányosnak” nevezte a  hivatal gyakorlatát, amely szerinte megsértette a személyes adatok védelmére vonatkozó európai szabályokat.

A VKI fogyasztóvédelmi szervezet szintén kétségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy „az ilyen kényes adatok” forgalmazása jogszerű lenne. Az ellenzéki zöld Most (Pilz) Lista párt szintén „elfogadhatatlannak” nevezte ezt a gyakorlatot, és a vonatkozó törvények szigorítását szorgalmazta.

Az adatvédelmi hatóság (DSB) kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít az ügyben.

Az Addendum szerint az Osztrák Posta mintegy 3 millió ember – azaz a lakosság több mint egyharmada – nevével, életkorával és nemével kapcsolatos adatokat adott el. Közülük 2,2 millió ügyfél esetében a valószínűsített politikai hovatartozással kapcsolatos adat is szerepelt.

A 2006 óta tőzsdén jegyzett, de 52,8 százalékban az osztrák állam tulajdonában lévő Posta beismerte, hogy a marketing céllal történő adatgyűjtés „évek óta megszokott gyakorlat” volt. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem követtek el törvénysértést.

A valószínűsített politikai hovatartozásra vonatkozó adatokat az „életkor, a nem, a cím és a szavazókörök adatainak összevetésével állították össze, de nem fedik fel egyetlen esetben sem az emberek választási preferenciáját” – védekezett a Posta.

Az adatforgalmazás révéna postának  évente mintegy 10 millió eurós bevétele volt az Addendum szerint.

Az Egyesült Államokban a Facebook közösségi portálnak támadt számos nehézsége, miután engedélyezte a brit Cambridge Analytica cégnek, hogy felhasználók tízmillióinak adatait használja fel Donald Trump amerikai elnök választási kampányában 2016-ban.