Akadálymentesítés a fejlett Nyugaton
Vajon a fejlett Nyugat városainak metróhálózatán belül hány állomás akadálymentesített?Sokat hallunk mostanság a budapesti metróállomások akadálymentesítésének fontosságáról, így éppen jól jön, hogy rábukkantunk a brit The Guardian múlt őszi összeállítására, amelyben azt veszik sorra, a fejlett Nyugat városainak legnagyobb és legismertebb metróhálózatain belül vajon hány állomás akadálymentesített.
Fotó: ShutterStock.com, illusztráció
London: 270 állomásból 50 teljes mértékben akadálymentesített
A hatalmas, 270 állomásból álló hálózaton belül mindössze 71 létezik, ahol lépcsőzés nélkül el lehet jutni a szerelvényekig, és csupán kereken olyan 50 állomás, ahol kerekesszékes utasok is segítség nélkül megtehetik ugyanezt.
Alan Benson, a Transport for All elnöke, aki maga is kerekesszékkel közlekedik, azt nyilatkozta, a mozgássérült és idős londoniakat “kizárják” a metró használatából.
Párizs: 303 állomásból kilenc teljes mértékben akadálymentesített
A párizsi metró 1900 óta fogadja az utasokat, sok állomást még 1930 előtt építettek. Akárcsak Londonban, a francia fővárosban sem volt lényeges szempont korábban azok akadálymentesítése.
A 303 állomás közül csupán tizenötben lehet lifttel megközelíteni a peront, ám közülük hat helyen olyan a kialakítás, hogy a kerekesszékes utasoknak egyéb segítségre van szüksége ahhoz, hogy fel tudjanak szállni egy szerelvényre.
Barcelona: 156 állomásból 129 teljes mértékben akadálymentesített
A barcelonai metró 1924 óta üzemel és akadálymentesítés szempontjából Európában a legfejlettebb hálózatnak számít. Az állomások átalakításához hatalmas lökést adott az olimpia megrendezése. Az 1992 óta épült, új állomások mind teljes mértékben akadálymentesítettek, és számos régebbi megállót újítanak fel.
New York City: 472 állomásból 117 teljes mértékben akadálymentesített
Az 1904 óta üzemelő, gigantikus és kaotikus New York-i metróhálózat a világ egyik leghatalmasabb rendszere. Az állomások nagy része még az 1990-es, a fogyatékossággal rendelkezők védelmében hozott törvény (Americans with Disabilities Act, ADA) megszületése előtt épült. Az üzemeltető Metropolitan Transportation Authority (MTA) tervei szerint 2020-ra 144 állomást tennének teljes mértékben akadálymentesítetté.
A Wheelchair Travel című honlap szerkesztője, John Morris szerint “még a központban, Manhattanben is azt tanácsolom, hogy mindenáron kerüljék el a metrót. Lehet, hogy egy állomás akadálymentesített, de azon belül az egyik metróvonalat csak olyan peronról lehet elérni, ahová viszont lépcsők vezetnek. Ahhoz, hogy az ember kiismerje magát, nagyon pontosan kell érteni [az állomások és metróvonalak rendszerét], de még az is kerülhet váratlan helyzetbe egy nem működő lift miatt, aki tökéletesen ismeri a rendszert”.
Tokió: 211 állomásból 186 teljes mértékben akadálymentesített
“Ha az ember ki tudja bogarászni a tokiói metrótérképet – és értelmezni a kerekesszékkel elérhető állomások listáját -, akkor Tokió egészen szépen teljesít [az akadálymentesítés szempontjából]” – állítja a The Guardian cikke, ugyanis “egy több bejárattal ellátott, hatalmas állomáson egy turistának kihívást jelenthet megtalálni a liftet”.
Los Angeles: 93 állomásból 93 teljes mértékben akadálymentesített
Az Egyesült Államok nyugati partján fekvő nagyváros metrórendszere nagyon fiatal: az első állomásokat 1990-ben nyitották meg, ezekre pedig már vonatkozott a New York kapcsán már említett ADA.
Washington, D.C.: 91 állomásból 91 teljes mértékben akadálymentesített
Az amerikai főváros metróhálózata a harmadik legforgalmasabb az országban (New York és Chicago után), és bár vannak részei, amelyek a hetvenes-nyolcvanas években – vagyis az ADA megszületése előtt – épültek, akadálymentesítés szempontjából mégis a világ egyik legfejlettebb rendszerének tartják. Morris szerint ráadásul mind a kézzel hajtott, mind a motoros kerekesszékkel közlekedők számára könnyű a szerelvények megközelítése.
(demokrata.hu)