Amerika visszatért
Kínával szemben verbuvált szövetségeseket európai körútján Joe Biden. Az amerikai elnök mindenekelőtt Európát próbálta meg maga mögé állítani a harcban, de ez motiválta a találkozóját Vlagyimir Putyin orosz államfővel is. Ennek pedig legnagyobb vesztesei az Oroszország kiszorításában eddig kiemelt szerepet kapó olyan „frontországok”, mint Lengyelország és Ukrajna.Európa szinte minden fontosabb vezetőjével találkozott nyolcnapos körútja során az amerikai elnök. Joe Biden előbb részt vett a G7-eknek az angliai Cornwallban tartott csúcstalálkozóján, majd a brüsszeli NATO-csúcson a katonai szövetség stratégiájának megújításáról tárgyalt. Ezután az Európai Unió vezetőivel, így Charles Michellel, az Európai Tanács elnökével és Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével folytatott megbeszélést. A körút végén Vlagyimir Putyin orosz elnökkel tárgyalt Genfben.
Joe Biden januári hivatalba lépése óta először utazott külföldre, és arra készült, hogy mindenkivel megértesse, mit jelent az ő olvasatában az „Amerika visszatért” szlogen. Szó volt a járvány utáni együttműködésről, a vakcinadiplomáciáról, kereskedelmi és vámkérdésekről, a klímavédelemről, mint ahogy a kiberhadviselésről és a manapság olyannyira előtérbe került információs és dezinformációs háborúról is. A megbeszélések középpontjában azonban mindenütt a Kínával szembeni koalíció építése állt. Joe Biden nem vitázni és ütközni akart, hanem konszenzust teremteni Kínával szembeni politikája kapcsán. Ennek jegyében egyik legfontosabb feladatának tartotta, hogy normális mederbe terelje a Donald Trump elnöksége alatt megrendült transzatlanti kapcsolatokat, és a kissingeri diplomácia szellemében megpróbáljon éket verni Moszkva és Peking közé is.
Biden útja egyértelművé tette, hogy az Egyesült Államok nem tud és nem is akar megválni a globális vezető szerepétől, amelyben hol a világ csendőreként, hol pedig „csupán” a demokrácia védelmezőjeként igyekszik érvényesíteni az érdekeit. Az elnök nem hagyott kétséget afelől, hogy a trumpi befelé fordulás után újra eljött az aktív külpolitika ideje. A látszólag békésebb, nyugodtabb hangnem ellenére az is világossá vált, hogy miközben elnökök jönnek és mennek, Amerika érdekei nem változnak. Külön szembetűnő a folytonosság a Kína-politikában, amely jelenlegi formájában Barack Obama elnöksége alatt kezdődött, majd Donald Trump alatt folytatódott, és most Joe Biden irányításával halad tovább. Persze az eszköztár változik, így az új elnök már nem csak gazdasági eszközökkel tartóztatná fel Kínát. Elődjével ellentétben Joe Biden a nyugati demokráciákkal szoros szövetségben széles nemzetközi összefogást építene, miközben – Donald Trumphoz hasonlóan – leválasztaná Oroszországot Kínáról. Vlagyimir Putyin persze továbbra is az Egyesült Államok kedvenc ellensége maradna, ám már nem az első számú, és nem is a legveszélyesebb.
Kína-ellenes koalíciójában az amerikai elnök elsősorban a NATO-nak és az Európai Uniónak szán kiemelt szerepet. Az észak-atlanti szövetség történetében először Kínát is a rendszerszintű biztonsági kockázatok közé sorolta, és különös figyelmet kért az ázsiai nagyhatalommal szemben a tagországoktól. Amerikai nyomásra más hangnemet ütöttek meg Peking kapcsán az Európai Unió nemrégiben még szabadkereskedelmi megállapodásban gondolkodó vezetői is, a G7-ek pedig bejelentették, hogy B+W néven globális infrastrukturális beruházásokkal ellensúlyoznák az Új Selyemutat. Ám nagy kérdés, hogy ez így elegendő lehet-e Kína feltartóztatására. Úgy tűnik, ezzel tisztában van az amerikai elit is, és ezért puhatolózik Moszkva felé is.
Joe Biden persze nem csupán ezért találkozott Vlagyimir Putyinnal. A két nagyhatalom történelmi mélypontra süllyedt és immár a stratégiai stabilitást veszélyeztető viszonya bőven indokolta ezt. Mint várható volt, áttörés nem született, ám a két államfő Genfben tudatosan konstruktív hangnemben próbálta kiszámíthatóbb mederbe terelni az egymás közötti vitákat és valamelyest konszolidálni a mélypontra jutott kétoldalú kapcsolatokat. A kapcsolatok megszilárdulásának a jele az is, hogy újra elfoglalja állomáshelyét a két nagykövet, és visszatérhetnek a korábban kitiltott diplomaták is. Ugyanakkor a két ország között rendszerszintű az ellentét, így a legtöbb kérdésben nem várható ezután sem közeledés. Míg az egyik oldal továbbra is az emberi jogi kérdéseket használja revolverezésre, addig a másikat ez már annyira sem érdekli, mint akár egy évtizede. Így Alekszej Navalnij egészségének felemlegetése Joe Biden által inkább csak a politikai show része. Vlagyimir Putyin válasza most is az volt erre, hogy az Egyesült Államok nincs abban a morális helyzetben, hogy másokat kioktasson és számonkérjen. Mint várható volt, míg Joe Biden igyekezett továbbra is magas lóról beszélni az orosz elnökkel, addig Vlagyimir Putyin megint értésére adta, Oroszország csak egyenrangú partnerként hajlandó tárgyalni az Egyesült Államokkal.
Közben ugyanakkor a kínai faktor miatt mégiscsak változik az amerikai hozzáállás. Sokat elárul erről az amerikai elnök azon kijelentése, hogy a NATO válaszlépéseket fog tenni, ha Moszkva folytatná ártalmas tevékenységét, ám nem keresi a szembenállást Oroszországgal. Ennek jegyében mondott le arról, hogy cselekvési útitervet adjon az ukrán és a grúz csatlakozáshoz. Az amerikai külügy reálpolitikai fordulatát már az út előtt jelezte, hogy Washington felfüggesztette az Északi Áramlat bővítésének blokkolását. Ez elsősorban Németországnak szánt gesztus volt, ám tisztában volt a Fehér Ház azzal is, hogy mit Jelent Moszkvának, Varsónak és Kijevnek.
Utóbbi kettő az amerikai elnök európai útjának egyértelmű vesztese. Már az említett döntésről is csak a sajtóból értesültek, az amerikai elnöktől pedig hiába próbáltak magyarázatot kérni. Most is bebizonyosodott tehát, hogy ők – mindenekelőtt Kijev – inkább csak gyalogok a nagyhatalmi játszmákban. Moszkva és a Nyugat viszonyának alakulása alapvetően Kijev kezére játszik, ám Washington és Brüsszel ettől függetlenül inkább csak használja Ukrajnát. Amikor az érdekeik úgy kívánják, lecsendesítik Kijevet, amikor pedig változik a helyzet, újra felhergelik. Ukrajna eszköz, felvonulási terep a Nyugat és Oroszország geopolitikai szembenállásában, és természetesen Kijev folyamatosan igyekszik rájátszani erre. Több-kevesebb sikerrel hasznot húz belőle, ám alapvető problémáit nem tudja ily módon megoldani. Az ukrán vezetők azonban ezt nem akarják látni. Szerepzavarban vannak, és azt hiszik, hogy ők diktálhatnak a Nyugatnak. S mikor helyreteszik őket, és kiderül, hogy mindez nem így van – mint most is, hogy fontosabb érdekek miatt nem hallgattatik meg az orosz veszély emlegetése –, csak durcásan pufognak.