Az ilyen szállítások betiltására irányuló felhívások ellenére Európa rekordmennyiségű LNG-t vásárol, amelyet főként a Jamal LNG-terminál szállít.

Hirdetés

„A helyzet aláhúzza, hogy Európa számára mennyire nehéz megszakítani a kapcsolatokat Oroszországgal, amely az elmúlt évtizedben a kontinens kulcsfontosságú szállítójává vált. Moszkva bebizonyította, hogy még ha egy útvonal a piacok felé le is zárul, mások gyakran nyitva maradnak Oroszország számára” – írja a lap.

A Gazprom 2024-ben mintegy hatmilliárd dollár értékű gázt adott el Ukrajnán keresztül. A legtöbb közgazdász és kutató azt jósolja, hogy ezen szállítások elvesztése minimális hatással lesz az agresszor gazdaságára: a GDP körülbelül 0,2-0,3 százalékának elvesztését jelenti. „A számok túl kicsik ahhoz, hogy befolyásolják Putyin hadigépezetét” – mondta David Oxley, a Capital Economics közgazdásza egy múlt heti jegyzetében. Ehhez képest Ukrajna a GDP 0,5 százalékát veszítheti el, ha nem kapja meg a gázszállításért járó fizetést.

Az LNG eladásán kívül Oroszországnak más gázszállítási lehetőségei is vannak, amelyek segítenének kompenzálni az Ukrajnán keresztülvezető útvonal elvesztését.

A Kínába irányuló szállítások, amely az orosz vezetékes gáz legnagyobb piacaként kezdi megelőzni Európát, az előrejelzések szerint elérik a 31 milliárd köbméteres rekordot. Idén 38 milliárd köbméterre emelkedik, mivel a Power of Siberia gázvezeték eléri teljes tervezett kapacitását.

Szerhij Vakulenko, a Carnegie Endowment for International Peace munkatársa szerint ez az Ukrajnán keresztül történő tranzit megszűnése után kieső mennyiségek felét pótolná. „A Gazprom a Török Áramlaton keresztül is több gázt tudna értékesíteni, amely egy közvetlen vezeték Oroszország és Törökország között a Fekete-tenger alatt, és amely néhány európai fogyasztót is ellátna. A Gazprom 2025-ben 25 milliárd köbmétert adhatna el Törökországnak és 15 milliárd köbmétert Európának a Török Áramlaton keresztül” – mondta Vakulenko.

A Magyar Hírlap cikkét ITT olvashatják.

Korábban írtuk