Bezárt az utolsó szénbánya Németországban
Bezárt az utolsó szénbánya, és ezzel véget ért az ipartörténelem egy korszaka pénteken Németországban.Bezárt az utolsó szénbánya, és ezzel véget ért az ipartörténelem egy korszaka pénteken Németországban.
Fotó: MTI/EPA/Friedemann Vogel
Frank-Walter Steinmeier német szövetségi elnök a bottropi Prosper-Haniel bányában átvehette az utolsó darab kibányászott kőszenet.
„Ez gyásznap Önöknek” – mondta a német államfő Jürgen Jakubeit aknász jelenlétében, aki átnyújtotta a mintegy hétkilogrammos kőszén rögöt.
Ez nemcsak egy darab kőszén, ez egy darab történelem, amit kezemben tartok – jelentette ki Steinmeier.
Peter Schrimpf, a RAG bányászati vállalat vezetője pedig kijelentette: „Sötét nap ez a mai”. A németországi kőszénkitermelés „végérvényesen és visszavonhatatlanul” leáll. Ez minden vájárnak nehezére esik, és aligha lehet szavakba önteni, amit bányászaink ma éreznek – mondta Schrimpf.
Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke ugyanakkor a bányászat európai jelentőségét emelte ki. Mint mondta, szén és acél nélkül nem indult volna útjára az európai integráció. „A szén és jólét elválaszthatatlanok” – hangsúlyozta Juncker a bottropi ünnepélyes rendezvény előtt, amelyre a politikai, gazdasági és kulturális élet közel ötszáz szereplőjét várták.
A kőszénkitermelés leállításáról 2007-ben állapodtak meg a német szövetségi kormány, valamint a leginkább érintett Észak-Rajna-Vesztfália és Saar-vidék tartományok, illetve az IG BCE bányászati vállalat. Akkor közel 33 ezer vájár és más alkalmazott dolgozott az iparágban. Mára a RAG konszernnek már csak 3 ezer alkalmazottja maradt. Nagyvonalú előnyugdíjazásokkal elejét tudták venni a tömeges elbocsátásoknak.
Az idén Németországban mintegy 2,6 millió tonna szenet termeltek ki. Az 1950-es évek szénbányászatának aranykorában több mint 150 millió tonna volt az éves átlag.
Az utolsó bánya bezárásával nem ért azonban véget a kőszén felhasználása Németországban. Az áramtermelésben és az acélművekben továbbra is rá vannak utalva a kőszénre, amit a jövőben teljesen importból fognak fedezni.