A legújabb lengyel nehézgyalogsági harcjármű, a Ratel
Forrás: Facebook
Hirdetés

A magyarul Méhészborz névre hallgató nehézgyalogsági harcjárművet a kielcei MSPO 2025 védelmi kiállításon leplezték le a napokban. A Huta Stalowa Wola vállalat által fejlesztett harcjármű érdekessége, hogy ilyen ütőképes modelleket önállóan többnyire a katonai nagyhatalmak fegyvergyártói tudnak tető alá hozni és legyártani. Hazánk Lynx lövészpáncélosai például a német Rheinmetall tervezőasztalán születtek, a magyarországi gyártás pedig egy vegyesvállalat keretében zajlik.

Kiállja egy gépágyú közeli találatát is

A lengyel fejlesztés főleg annak tükrében tűnik kimagasló eredménynek, hogy már korábban is jelentkeztek kiválóan hadrafogható gyalogsági harcjárművel, amelyet a szovjet BMP–1 leváltására fejlesztettek ki: a Borsuk névre hallgató IFV a mostani fejlesztés előfutárának tekinthető.

A csaknem 40 tonnás Ratel lánctalpast a személyzet és a szállított gyalogság túlélőképességének maximalizálására tervezték. Páncélzata és aknavédelme a kategóriájában kiemelkedő: a frontpáncél a NATO STANAG 4569 szabvány szerinti 6. védelmi szintet célozza – vagyis egy 30 milliméteres gépágyú közeli találatát is kiállja, míg az alváz megerősítése hatékony védelmet nyújt a taposóaknák ellen.

A Ratel tervezésének fő célja a személyzet és a szállított katonák túlélőképességének fokozása. A 40 tonnás IFV várhatóan „a legmagasabb szintű” ballisztikus és aknavédelmet nyújtja – állítja a gyártó. Emellett felszerelik Obra-3 lézeres besugárzásjelző rendszerrel, valamint nukleáris, biológiai és vegyi (NBC) védelmi berendezésekkel. Opcionálisan egy aktív védelmi rendszer (APS) is integrálható rá.

Hatékony tűzerő

A Ratelt egy ZSSW-30 típusú távirányítású fegyvertoronnyal látják el, benne egy 30/40 mm-es gépágyúval és egy iker indítású Spike-LR páncéltörő rakétavetővel. Az MSPO 2025 kiállításon bemutatott koncepció szerint a Ratel kétfős személyzettel (parancsnok és vezető) működik, és 6–8 katonát szállíthat – írja a biztonságpolitikai és hadiipari kérdésekkel foglalkozó Janes szakportál.

A Ratel elsődleges fegyverzete megegyezik a Borsukéval: a ZSSW-30 torony 30 mm-es Bushmaster II gépágyúval, egy párhuzamosított 7,62 mm-es géppuskával és két indítócsöves Spike-LR páncéltörő rakétarendszerrel van felszerelve. Ez hatékony tűzerőt biztosít élőerő és páncélozott célok – köztük harckocsik – ellen is. Eredetileg mindössze egy parancsnokból és egy vezetőből álló személyzettel tervezték üzemeltetni, mivel a távirányítású toronyhoz nem szükséges külön lövész kezelő.

A jármű mozgatásáról egy 1000 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely a tervek szerint a német MTU gyártmánya lesz. Az erőforrás biztosítja, hogy a 40 tonnás IFV lépést tartson a harckocsikkal is terepen.

Az ukrajnai háború tapasztalatai

A Ratel fejlesztése a lengyel hadsereg modernizációjának egyik fontos mérföldköve, amelyet részben az ukrajnai háború tapasztalatai alapján terveztek. Lengyelország az elmúlt években jelentős fegyverbeszerzéseket hajtott végre. 2025-ben már megrendelték az első 111 darab Borsuk IFV-t, és összesen több mint ezer ilyen jármű rendszeresítését tervezik a következő években. Ám időközben kiderült, szükség van egy erősebben védett gyalogsági harcjárműre is, amely lépést tart a frontvonalban harcoló Abrams és K2 harckocsikkal.

Noha felmerültek külföldi típusok is, a lengyel vezetés végül a hazai fejlesztés mellett döntött, hogy kihasználja a Borsuk program során megszerzett szakértelmet. 2026-ra tervezik az első Ratel prototípus bemutatását. Sikeres megvalósulása hatalmas lökést adhat a lengyel védelmi iparnak, és a Ratel akár exportcikként is megjelenhet a nemzetközi piacon.