– A Napilapkiadók Világszövetségének konferenciáján elhangzottak szerint a nemzetközi sajtópiaci trendek elég változatosan alakulnak, a valóság tehát nem olyan drámai, hogy már búcsúznunk kellene napilapoktól – mondja Pető János, a Magyar Lapkiadók Egyesületének főtitkára. – A konferencián többek közt szót ejtettek arról, hogy európai viszonylatban (amelybe beleértendőek az európai uniós, illetve az azon kívül található országok), valóban megfigyelhető egy jelentős példányszámcsökkenés, ami a napilappiacot 1,4 százalékkal vetette vissza 2003 óta.

Bár a fizetett napilapok értékesítése tavaly nyolc európai uniós országban nőtt (Ausztriában, Belgiumban, Portugáliában, Észtországban, Finnországban, Olaszországban, Lengyelországban és Spanyolországban), összességében az eladott példányszámok 2004-ben 0,7 százalékkal csökkentek az Európai Unió tagállamaiban.

Az unión kívül eső országok közül pedig például Izland 4,7, Horvátország 24,8 százalékkal kevesebb napilapot értékesített 2004-ben a megelőző évhez viszonyítva, miközben Törökország 11,6 százalékos növekedést mutatott fel.

A Magyar Lapkiadók Egyesületének főtitkára szerint a számokat figyelembe véve nem lehet határozottan csökkenő tendenciákról beszélni. S habár itthon az országos napilapok – a bulvárlapokat nem számítva – veszítettek olvasókat az elmúlt időszakban, a megyei napilapok és az országos hetilapok stabilan tartják magukat – teszi hozzá Pető János.

Az azonban mégiscsak tény, hogy az új kommunikációs módszerek komoly veszélyt jelentenek az írott sajtóra: a világhálóról, vagy akár az sms-ben érkező hírekből azonnal értesülhetünk arról, hogy mi történik a világban, a felgyorsult információáramlással a nyomtatott sajtótermékek – legyen szó akár napi-, akár hetilapokról – pedig nem tudnak versenyezni. Beszédes szám, hogy 1999 és 2003 között hat százalékkal zuhant vissza a napilapok példányszáma az EU országaiban.

Amerikában és Európában egyaránt keresik a lapkiadók a megoldást annak érdekében, hogy növelni tudják a piacot. Érdekesség, hogy Európával szemben Ázsiában virágzik a napilapkiadás. Míg Olaszországban csak minden tizedik ember vásárol napilapot, Japánban a lakosság egyharmada, Kínában pedig öt év alatt 36 százalékkal nőtt a napilapok értékesítése.

A spanyol, olasz és portugál kiadók után a franciáknál is egyre népszerűbb, hogy lapjaikat könyvvel együtt adják el. Olaszországban a La Repubblica óriási sikert ért el azzal, hogy egyszer a Bibliát, másszor pedig regényt ajánlott az olvasóinak. A négy éve még egymillió fölötti, mostanra azonban csak hatszázezres példányszámban terjesztett lap csak kiegészítő kulturális ajánlatával 122 millió eurós forgalmat ért el.

-ana-