Nem esett szét darabokra már a levegőben a Rióból Párizsba tartó A-330-as légibusz – ez a legfontosabb következtetése az első részletes, de még természetesen csak részleges jelentésnek, amelyet a légi baleseteket vizsgáló francia hatóság tett közzé. A gépmaradványok vizuális vizsgálatából arra következtetnek, hogy a gép nem esett szét a levegőben, hanem függőlegesen gyorsulva, de még repülési pozícióban csapódott a tengerbe – közölte a vizsgálat vezetője.

A 228 ember halálát okozó tragédia okait vizsgáló francia hatóság szerint az Air France Brazíliából induló járata még egyben volt, amikor becsapódott az Atlanti-óceánba, és csak utána esett darabokra. „A gép egyenesen a víz felszínének repült, nagyon nagy sebességgel” – mondta a balesetet kivizsgáló Alain Bouillard. Az Airbus A330 maradványainak szemléje alapján megállapították, hogy a gépet alulról érte az ütés, ezt tükrözi minden fellelt roncs. Ilyen sebesség mellett az utasok fel sem készülhettek a becsapódásra.

Azt viszont még mindig nem tudják, hogy mi okozta az Air France 75 éves történetének legsúlyosabb katasztrófáját, és Bouillard szerint még nagyon messze járnak a megoldástól. Az kiderült, hogy a robotpilóta nem működött a becsapódáskor, mert nem kapott információt a sebességről, az irányról és a szélről. A vizsgáló szerint a pilótáknak kellett irányítaniuk a repülőt, bár erre nincs bizonyíték.

Alain Bouillard arról is beszélt, hogy a párizsi járat több mint hatszáz darabját találták meg a mentőcsapatok, és a roncs többi része 4500 méter mélyen van, az óceán fenekén.

A kérdések megválaszolásában sokat segítene a gép fekete doboza, de azt továbbra sem találják. A keresést folytatják július tizedikéig, noha elvileg csak harminc napig sugároz jeleket, de adnak még tíz napot.

(MR Online)