Fotó: ShutterStock.com/Benthemouse (illusztráció)
Hirdetés

A Flybe évek óta pénzügyi nehézségekkel küszködött, és már januárban is a csőd szélén állt, de akkor egy befektetői csoport – amelynek élén a Virgin vállalatcsoport légitársasága, a résztulajdonos Virgin Atlantic állt – egy tőkeinjekcióval időlegesen megmentette.

A légitársaság utasforgalma azonban a koronavírus-járvány terjedése miatt az elmúlt hetekben meredeken visszaesett. A vezérigazgató, Mark Anderson csütörtök reggeli közleményében bejelentette, hogy a cég „jelentős finanszírozási problémákkal” került szembe, és ezeket csak tetézte a koronavírus-járvány, amely alig néhány nap alatt komoly hatást gyakorolt a keresletre.

A Flybe központja a délnyugat-angliai Exeter repülőterén volt, és a légitársaság járatainak nagy többsége regionális nagy-britanniai repülőterekre közlekedett, bár gépei néhány kontinentális európai városba is jártak.

A társaság a regionális belföldi brit légiközlekedés gerincét alkotta; a dél-angliai Southampton repülőterén például a forgalom 95 százalékát a Flybe bonyolította le.

Számos regionális brit repülőtéren így valójában nincsenek alternatív átfoglalási lehetőségek.

A brit kormány csütörtöki közleményében kérte a távolsági járatokat működtető brit busztársaságokat, hogy további intézkedésig fogadják el a Flybe törölt járataira szóló menetjegyeket.

A Flybe 2300 alkalmazottat foglalkoztat, és 119 repülőgépe van.

Alig több mint három éven belül a Flybe a negyedik brit légitársaság, amely csődbe ment.

A Monarch 2017 októberében, a Flybmi 2019 februárjában, a Thomas Cook utazási iroda légitársasága az egész céggel együtt tavaly szeptemberben jelentett csődöt.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztet, hogy a koronavírus-járvány miatt akár 113 milliárd dollár kár is érheti a légiközlekedést.
A montreáli székhelyű, háromszáz légitársaságot képviselő kereskedelmi szervezet MTI-hez eljuttatott, frissített előrejelzésében már azzal számol, hogy a legjobb esetben is 63 milliárd dollár kár keletkezik, de a fertőzések továbbgyűrűzése esetén 113 milliárd dollárra rúghat a légiközlekedési szektort ért kár, és ez csak az utasszállító cégekre vonatkozik, arról az IATA-nak nincsenek becslései, hogy az áruszállítási piacra mi vár.
Amennyiben nem sikerül megállítani a vírus terjedését, úgy a légitársaságok árbevétele és utasforgalma átlagosan 19 százalékkal csökkenhet, de Ázsia-Óceániában és a Közel-Keleten ez akár 23 százalék is lehet.
Az IATA felhívta a figyelmet arra is, hogy bár az olaj hordónkénti ára 13 dollárral csökkent a járvány kitörése óta, az ebből származó mintegy 28 milliárd dollár nyereség aligha lesz képes önmagában enyhíteni a negatív hatásokat.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a közleményben azt mondta, a légitársaságok mindent megtesznek, hogy fenntartsák üzemelésüket, de a kormányoknak adókedvezményekkel kellene segítenie az iparágat.
Korábbi előrejelzésében az IATA még 30 milliárd dolláros kárral, és Ázsiában 13 százalékos forgalomcsökkenéssel számolt.