Emberi tévedéssel magyarázzák a busztragédiát
Az ügyészségi vádemelésre várva a veronai autópálya-rendőrség már kialakította véleményét a magyar autóbusz januári olaszországi katasztrófájáról, emberi tévedéssel magyarázza azt.Az ügyészségi vádemelésre várva a veronai autópálya-rendőrség már kialakította véleményét a magyar autóbusz januári olaszországi katasztrófájáról, emberi tévedéssel magyarázza azt – mondta Girolamo Lacquaniti, a veronai Polstrada autósztráda-rendőrség parancsnoka az MTI-nek pénteken. A hírügynökségnek Angela Barbaglio államügyész is nyilatkozott.
A Polstrada az első percektől jelen volt az olaszországi A4-es autópálya veronai szakaszán január 20-án történt baleset helyszínén. A szerencsétlenül járt busz a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulóit és kísérőit szállította. A tragédiában 16-an veszítették életüket és 26-an megsérültek.
„A baleset okait ki lehet következtetni, annál is inkább, mivel semmi nem utal a jármű műszaki meghibásodására. Véleményünk az, hogy a balesetet emberi tévedés okozta” – jelentette ki Girolamo Lacquaniti. A Polstrada értékelése azokat a korábbi feltételezéseket erősíti meg, hogy a szerencsétlenséget a sofőr hirtelen rosszulléte vagy elalvása okozhatta.
A veronai ügyészség január 21-én indított vizsgálatot gondatlanságból elkövetett többrendbeli emberölés címén akkor még ismeretlennel szemben. Január végén az ügyészség a balesetkor vezető sofőrt nevezte meg gyanúsítottként, aki olasz sajtóértesülések szerint az – azóta már Magyarországra szállított – súlyos sérültek egyike.
Girolamo Lacquaniti elmondta, hogy a magyar diákokat szállító busz balesete „nagyon jelentős és drámai” esemény volt a Polstrada és Verona városa számára is. A parancsnok Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter közeljövőben Veronába tervezett látogatását megtiszteltetésnek nevezte. Elmondta, hogy a szerencsétlenség óta folyamatos kapcsolatban állnak a magyar hatóságokkal, és nem csak a vizsgálat miatt, hanem mivel „életre szóló emberi kapcsolat jött létre a veronai Polstrada emberei és a magyarok között”. Girolamo Lacquaniti hozzátette, hogy folyamatosan kapnak híreket a busztragédia túlélőiről, és azóta is tartják a kapcsolatot a Veronában élő magyarokkal, akik a baleset után segítettek.
A vizsgálatot vezető Angela Barbaglio államügyész az MTI-nek elmondta, hogy a szakértői jelentésekre 90 napot adtak, és ebből eddig negyven nap telt el. A veronai egyetem orvosszakértői csoportjától minden egyes áldozat halála pontos okainak meghatározását várják, mivel „ez is hozzájárul a baleset dinamikájának megértéséhez”. Mérnökszakértőt bíztak meg a jármű műszaki állapotának felmérésével, és további egyetemi professzort a baleset helyszínének, vagyis az autósztrádaszakasz állapotának, a szalagkorlátnak és a buszt megállító felüljárófalnak a vizsgálatával, hogy kiderüljön, ezek mennyire befolyásolták a baleset kimenetelét.
Az ügyész megerősítette, hogy a vizsgálat gyanúsítottja jelenleg a járművet vezető sofőr, aki súlyos sérülései miatt a baleset óta nem tért magához. Hangsúlyozta, hogy a magyar hatóságokkal szoros együttműködésben dolgoznak, a járműre és például a sofőr baleset előtti egészségi állapotára vonatkozó összes dokumentáció összegyűjtésével.
Az ügyészség a szakértői vizsgálatok értékelése után dönt a jogi lépésekről. „Az ügy súlyossága miatt igyekszünk minél előbbi válaszokat adni, de konkrétabbat talán a nyár folyamán tudunk mondani” – mondta Angela Barbaglio.
A vizsgálatban részt vevő másik ügyészt, Nicola Scalabrinit Bolognába helyezték át, utódját még nem nevezték ki.
MTI