Jogszerűen vethet-e ki vámot az orosz olajra az Európai Unió, ahogy az az Európai Bizottság kiszivárgott terveiben szerepel?

Hirdetés

Az elképzelés csupán formálisan lehet jogszerű, és a hangsúly most a „formális” szón van. De túl a formalitáson, az elképzelés súlyos etikai és bizalmi kérdéseket is felvet. Egy olyan alapvetően meghatározó kérdésben, mint az olajembargó, a legmagasabb szintű tagállami kompromisszum aláásása, kiüresítése, sőt megcsúfolása lenne egy importvám bevezetése. Ez – elfogadása esetén – hatásában azzal járna, hogy alacsonyabb szinten, az egyhangúságot kikerülve csempészné vissza az EU a vezetékes olajszállításokra is az embargót: egy importvám ugyanis, megdrágítva az olajat, lényegében mégis ellehetetlenítené azt a behozatalt, amire Brüsszel kicsivel korábban mentességet adott. Megjegyzem, ismerve az olajszállítási szerződések természetét az átháríthatóság szempontjából, az időközben, vagyis a szerződéskötést követően megképződő közhatalmi externáliák, azaz vámterhek, adók és hatósági intézkedések alighanem a vevőnél landolnának.

Ez mit jelen?

Azt, hogyaz oroszoknak semmi kára nem származna az importvámból,

Korábban írtuk

míg hazánknak, valamint a többi, vezetékes olajat vásároló országnak annál inkább. Vagyis ezzel az ötlettel csak nekünk akar rosszat az EU.

Ez az elképzelésről cikkező Der Spiegel cikkéből is kiolvasható.

Csakhogy egy ilyen intézkedéssel a nagy nehezen megszületett, egyhangúságot igénylő tagállami kompromisszum kiüresítésével az unió döntéshozatalába vetett bizalmat ingatják meg. Éppen Brüsszel szeret jogállamisági aggályokat hangsúlyozni a számára nem szimpatikus politikai vezetésű tagállamokkal szemben – valójában az EU működésének jogszerűségével kapcsolatos súlyos aggályokat mélyítik el az ilyen, már ötletként is elképesztő felvetések.

Fordult már elő hasonló a korábbiakban?

Sajnos ez nem az első ilyen lépés. Emlékezzünk, hogyan csapták be a lengyeleket az úgynevezett Zöld Megállapodáshoz kialkudott, feltételes egyetértést követően, de ugyanilyen jogszerűségi, jogbiztonsági aggályt vetett fel, amikor uniós sugallatra a hatóságok nem engedélyezték a jogszerű Északi Áramlat 2 vezetéket. Vagy ahogy az EU magához „szippantotta” a harmadik országból érkező vezetékekkel kapcsolatos tagállami hatásköröket. Az ilyen etikai-bizalmi aggályokat felvető lépések egész egyszerűen elinflálják a közös döntéshozatal megbízhatóságát és kiszámíthatóságát, a kompromisszumos alapgondolattól egy zsarnokság irányába lökik az Uniót.

A teljes interjút IDE kattintva tekintheti meg.