Folytatódik a küzdelem a magyar nyelvű oktatásért
Folytatjuk a harcot a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatási rendszer fennmaradásáért - jelentette ki a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség.Folytatjuk a harcot a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatási rendszer fennmaradásáért, és nem fogjuk feladni az elveinket az ukrán oktatási törvény életbe léptetése kapcsán Kijevvel folytatandó egyeztetéseink során – jelentette ki a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség (KMPSZ) elnöke szombaton Felsőszinevéren, a XXVI. Kárpátaljai Nyári Szabadegyetem kárpátaljai magyar oktatásról tartott panelbeszélgetésén.
Fotó: ShutterStock.com, illusztráció
Előadásában Orosz Ildikó kifejtette, az új ukrán oktatási törvény tavalyi elfogadása óta elmúlt csaknem egy év „az iszapbirkózás jegyében telt el”, mivel alig sikerült előrehaladást elérni a kárpátaljai magyarságra nézve rendkívül hátrányos jogszabály ügyében. Hozzátette, a legnagyobb probléma az, hogy Ukrajnában a kárpátaljai magyarok esetében az oktatásügyből politikai kérdést kreáltak.
A KMPSZ-elnök kiemelte: „folytatjuk a harcot a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatási rendszer fennmaradásáért, tudjuk, mit akarunk, és kész útitervvel megyünk július közepén Kijevbe az oktatási tárcával történő egyeztetésre, ahol nem fogjuk feladni az elveinket, ragaszkodni fogunk jogos követeléseink teljesítéséhez”. Nehezményezte, hogy az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) nyomást gyakorol a kárpátaljai magyar iskolák igazgatóira az oktatási törvény kapcsán. „Az oktatási minisztériumnak javasolni fogjuk, hogy a kárpátaljai magyar iskolások ukrán nyelvre oktatásának átpolitizálása helyett vezessen be korszerű nyelvoktatási módszertant, amelyet a KMPSZ szakemberei már három éve kidolgoztak, az új tanügyi jogszabály ugyanis jelenlegi formájában történő alkalmazása esetén több mint 16 ezer kárpátaljai magyar iskolást fog hátrányosan érinteni” – mondta Orosz Ildikó.
Sterr Attila, a Kárpátalja megyei közoktatási főosztály helyettes vezetője kifejtette, az ukrán oktatási törvény 118 kárpátaljai nemzetiségi nyelvű iskolát és 20 ezer tanulót érint. Ebből mintegy 100 a magyar oktatási nyelvű intézmény és több mint 16 ezer a magyar iskolás – emlékeztetett.
Burus-Siklódi Botond, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének (RMPSZ) elnöke helyzetértékelésében elmondta, a romániai magyar tannyelvű oktatás problémái hasonlóak a kárpátaljai magyar oktatáséhoz, legnagyobb gondnak a tankönyvellátás kérdését nevezve meg. Kiemelte, nagyon jó az együttműködés a Kárpát-medencei magyar pedagógusszövetségek között, ami nagyban elősegíti az egységes Kárpát-medencei magyar oktatási tér létrehozására irányuló terv megvalósítását.
A panelbeszélgetést vezető Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa nagy jelentőségűnek mondta, hogy a külhoni magyar közösségek „egy emberként álltak ki” nemzetközi porondon a kárpátaljai magyarság mellett a jogtipró ukrán oktatási törvény ügyében. „Ez elvi kérdés, hiszen a nemzeti önazonosság megőrzése elképzelhetetlen anyanyelvű oktatás nélkül” – mutatott rá az ombudsman.