Fotó: shutterstock.com, illusztráció
Hirdetés

„Franciaország készen áll. Készen állt már márciusban. És most még inkább készen áll. A próbák bizonyítják” – fogalmazott a francia kormánytag a kikötőben, ahol a két ország határőrizeti szervei Brexit-főpróbát tartanak a teherszállító járműveknek. A miniszter ugyanakkor aggodalmának adott hangot amiatt, „ahogyan a britek készülnek”.

„Nem lehet néhány óra alatt egy olyan határt visszaépíteni, amely már évek óta nem létezik” – hangsúlyozta Gérald Darmanin, aki kiemelte: a francia oldalon nem lesznek dugók.

Ouistreham a Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő La Manche-csatorna harmadik legnagyobb kikötője a francia oldalon.

A francia hatóságok augusztus vége óta tesztelik az új határellenőrzési informatikai rendszert, amelynek első főpróbáját az észak-franciaországi kikötővárosban, Calais-nál tartották a francia kormánytag és Michael Gove, a brit kormány megállapodás nélküli kilépésre való felkészülésért felelős államtitkárának jelenlétében.

Az egy hónapig tartó próba célja – amelynek során a francia hatóságok mindent úgy csinálnak, mintha a Brexit már megtörtént volna -, hogy a francia vállalatok október végére készen álljanak a határellenőrzés visszaállítására.

„A délkelet-franciaországi Grenoble-ban egy Nagy-Britanniába exportáló kisvállalkozó ezentúl mindent bejelenthet az interneten” – mondta két héttel ezelőtt példaként az államtitkár. „Vonalkódok lesznek, és rendszámleolvasók a határon, az áru közvetlenül mehet Nagy-Britanniába.

Jean-Marc Roué, a Brittany Ferries komptársaság elnöke a francia hírügynökségnek elmondta: a próba Ouistrehamnál megerősítette, hogy a dugók kockázata nagyon kicsi.

”De egy informatikai hibának mindig megvan a lehetősége, vagy annak, hogy egy fuvarozó nem deklarálta előzetesen a szállítmányát„ – tette hozzá, arra figyelmeztetve, hogy a fennakadásmentes közlekedéshez a teherszállítóknak előzetesen regisztrálniuk kell minden szállítmányt az informatikai rendszerben. A szakember megerősítette, hogy azok a kamionok, amelyeknek a szállítmányát előzetesen nem jelentették be, vizsgálatokon eshetnek át a határon, de ez nem a komptársaság hatáskörébe tartozik. Ouistrehamben a kompkikötőtől néhány kilométerre vannak az ellenőrző pontok.

Jean-Marc Roué szerint a Nagy-Britanniával kereskedő francia vállalatok fele még készült fel az eljárásra, de szerinte az ”nagyon gyorsan megvan„.

A francia gazdasági minisztérium adatai szerint mintegy 100 ezer francia cégnek van kapcsolata Nagy-Britanniával.

A költségvetési miniszter szerint a Brexit miatti ellenőrzés visszaállítása mintegy 40 millió euróban kerül a francia kormánynak. Ezenkívül eddig hétszáz új vámőr munkába állását tette lehetővé a francia kormány, és további száz új vámőr felvétele várható. Az egészségügyi ellenőrzésekhez 185 ellenőrző pontot alakítottak ki a kikötővárosok közelében. A francia gazdasági minisztérium szerint a Franciaországon át Nagy-Britanniába tartó teherszállítmányok nyolcvan százaléka nem francia.