Határok nélkül
Schengen után szabadon
Az uniós csatlakozás egyik legkellemesebb hozadéka az uniós határokon való egyszerű átkelés. Igaz, az úgynevezett légiesült határok előnyeit még nem élvezhetjük. 2007 novemberétől azonban hazánk is csatlakozhat a schengeni övezethez, s aztán ha Szlovákiába, Ausztriába, vagy Szlovéniába utazunk, akár el is feledhetjük, hogy valaha határ volt közöttünk. Ahhoz azonban, hogy valóban megszűnjön a határok elválasztó jellege, egy felmérés szerint háromszor annyi átkelőútra lenne szükség.
Hazánk schengeni övezethez való csatlakozásának időpontja többször is tolódott. A jelenleg aktuális időpont 2007. október 30., amikor is a csatlakozással – az uniós szabályok értelmében – valóban eltűnnek a szomszédos uniós országokkal közös határok. Vagyis Ausztriába, Szlovákiába és Szlovéniába bárhol és bármikor határellenőrzés nélkül kelhetünk át.
Ahhoz azonban, hogy az állampolgárok a határokat valóban légiesnek tekinthessék, a jelenleginél jóval sűrűbb úthálózatra lenne szükség. A schengeni csatlakozásban érintett három ország felé Magyarország 780 km hosszú határszakasszal rendelkezik, ahol pillanatnyilag csak 49 határátkelőhely működik – átlagban tehát 16 kilométerenként lehet valamelyik szomszédos országba átjutni. Egy, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által megrendelt felmérés szerint a meglévő átkelőhelyek háromszorosára lenne igény, azaz legalább még nyolcvan átlépő létesítését látná szívesen a lakosság. A felmérés középpontjában a szomszédos települések egykor megvolt közúti kapcsolatainak feltérképezése állt, de nem zárkózott el az új elképzelések befogadásától sem. A jelenlegi határátkelőhelyek mellett a szlovén határvonalon 11, az osztrákon 30, míg a szlovákon 43 projektjavaslat került feldolgozásra.
Kovács Iván, a Határőrség Országos Parancsnokságának sajtószóvivője lapunk kérdésére elmondta, hogy a tervezett átkelők nem megszokott határátkelőhelyek lennének, ahol kocsival is át lehet jutni, hanem úgynevezett határátlépési pontok, ahol kizárólag gyalogosan, illetve kerékpárral lehet átkelni a túloldalra, és csak szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tartana a határőrség. Az átkelők nagy része kulturális, vallási, illetve turisztikai helyszínek közelébe lenne telepítve. Hozzátette még, hogy a határőrség felkészült a fent említett határátlépési pontok biztonságos üzemeltetésére .
Az átlépőpontok létesítésére szakértői szinten már elkészítettek egy szlovák-magyar szerződéstervezetet, és hasonló készül az osztrákokkal is. Az új átlépők megvalósulásához az úthálózat fejlesztésére lenne szükség. Néhol helyi utakat kell fejleszteni, máshol a csak a határig érő országos főutat kell a határon átvezetni, s van, ahol régi hidakat kell újjáépíteni. Ez utóbbinak különösen a szlovák-magyar határon van jelentősége, amely határszakasz csaknem felét a Duna és az Ipoly képezi. Jelképesnek tekinthető az 1918 előtti Ipoly-hidak tervezett újjáépítése, aminek érdekében 2005. október 18-án miniszteri szintű megállapodás született a magyar és a szlovák közlekedési miniszter között 2 híd felépítéséről Pöstyénpuszta és Pető, valamint Nógrádszakál és Ráróspuszta között. A két beruházás összköltsége 1-1,4 milliárd forint, amelyet Magyarország és Szlovákia egyenlő arányban finanszíroz, és a két ország európai uniós támogatásokra is pályázik majd. A két híd várhatóan 2007 végére épül meg.
Az utak építéséhez az unió EU Interreg programja biztosíthat forrást, amire 2006. február 15-ig adhatják be pályázatukat a magyar-szlovák határmentén élők. A szomszédsági program keretében — sok egyéb cél mellett – az útépítésre összesen 329 millió forint használható fel. Ugyanerre Szlovákiában csupán 13, 4 millió korona, azaz körülbelül 90 millió forint áll rendelkezésre.
A schengeni csatlakozást követően rendkívül hosszú lesz a nem uniós tagországokkal közös határszakaszunk, amelynek nagy részét a magyar-román határ teszi ki. A 2007-es román csatlakozás előkészítését célozta az a pályázat, aminek nyerteseit tavaly november 15-én hirdették ki. Az EU Interreg IIIA Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében pénzt ítéltek meg többek között az Álmosdtól a Létavértes-Székelyhídi határátkelőhöz vezető út felújítására, a magyar-csanádi Szent-Gellért híd újjáépítésére, a Biharugra-Körösnagyharsány országhatár közötti országos közút burkolatának felújítására, kerékpárút kiépítésére a Kiszom-bor-Csanád nemzetközi határátkelőhelyhez, valamint a Tiborszállás és Börvely közötti, határon átnyúló összekötő út építésének előkészítő munkálataira is. Ezzel együtt a román-magyar határon élők a következő években nem számíthatnak jelentős könnyebbségre a határátlépésnél. A határőrség csak azt ígéri, a schengeni csatlakozás miatt keletre tolódó nagy ellenőrzések nem fogják lassítani a forgalmat. Az átkelőhálózat sűrítésére azonban csak Románia schengeni csatlakozása után számíthatunk, aminek az időpontja még meglehetősen bizonytalan.
Reiter Szilvia