Katonák segítenek az üzemanyagválság enyhítésében
A kormány kérésének megfelelően bekapcsolódott hétfőn a brit haderő a közúti üzemanyagszállításba. A csaknem két hete kialakult, gyorsan országossá terebélyesedett nagy-britanniai üzemanyagellátási válság, amelyet elsősorban a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya okozott, a legtöbb országrészben már jelentősen enyhült.A brit védelmi minisztérium hétfői ismertetése szerint a hadsereg és a királyi légierő kétszáz katonája segíti az üzemanyag eljuttatását a finomítóktól és a kikötői terminálokból a töltőállomásokra.
A programba bekapcsolódó katonák a fegyveres erőknél is teherszállítmányozással foglalkoznak sofőrként vagy logisztikai szakértőként, de az elmúlt napokban intenzív továbbképzésben részesültek a polgári üzemanyagszállításhoz szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekből.
A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) hétfő délután közölte, hogy változatlanul Londonban és Délkelet-Angliában a legrosszabb az ellátási helyzet, más országrészekben viszont egyértelmű javulás észlelhető.
A PRA hétfői adatai szerint a szervezethez tartozó londoni és délkelet-angliai töltőállomások 20 százalékának tartályai még mindig üresek, és csak a kutak felénél kapható az üzemanyagok teljes választéka.
Más országrészekben a benzinkutak 86 százalékánál már helyreállt a teljes körű üzemanyagkínálat.
Szeptember utolsó hetében országszerte pánikszerű üzemanyag-felvásárlási roham kezdődött, miután először a BP, majd több más nagy forgalmazó is bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
Az ország jelentős térségeiben még a hétvégén is hosszú, esetenként kilométeres sorok kígyóztak a benzinkutaknál. Ez a legtöbb országrészben hétfőre megszűnt, de Londonban és környékén sok kútnál még hétfőn is tapasztalható volt sorban állás és hiány.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak az új munkavállalási szabályok januári életbe lépése óta 30 ezer külföldi kamionsofőr hagyta el az országot.
Rishi Sunak pénzügyminiszter ugyanakkor a kormányzó Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának hétfői nyitónapján felszólalva kijelentette, hogy a Brexit az élelmiszerellátást is érintő jelenlegi fennakadások ellenére „Nagy-Britannia hosszú távú érdekeit szolgálja”. Sunak szerint ugyanis a kilépés az Európai Unióból „erősítheti a vállalkozási kultúrát”, és elősegítheti az ország alkalmazkodását „a modern világhoz”.
Előző nap, a BBC televíziónak nyilatkozva Boris Johnson miniszterelnök azt mondta: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a keleti EU-tagországokból érkező, „nagyon keményen dolgozó” munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát.
Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.