Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)
Hirdetés

„Az iskolások mobiltelefon-használata nemzetközi gyakorlatának elemzése kimutatta, hogy az eszközök hosszú távú és az iskolában való használata pszichikai károsodást, hiperaktivitást, ingerültséget és alvászavart okozhat, valamint a szellemi munkaképesség csökkenéséhez, a memória és a figyelem gyengüléséhez vezethet” – közölte az orosz média által hétfőn ismertetett dokumentumban a tárca.

A minisztérium, amelynek álláspontját a fogyasztóvédelmi hatóság és a tanfelügyelői testület, valamint a közoktatási akadémia is támogatta, az intézkedés indoklásában egy közvélemény-kutatásra hivatkozott, amely részvevőinek többsége támogatta a mobiltelefonok óra közben való használatának korlátozását. Ez a tanulók között 61, a szülők körében 89, a pedagógusokéban pedig 90 százalékos. A megkérdezett iskolások többsége elismerte, hogy a telefon eltereli a figyelmüket a tanulásról és egyetértett azzal, hogy a mobilkészülékek károsan hatnak az egészségre.

A tárca ajánlásai szerint tanítás közben nemcsak az iskolásoknak, hanem a szülőknek és a tanároknak is tartózkodniuk kellene a telefonhasználattól. Azon a gyerekek esetében, akiknek egészségi állapota indokolttá teszi a mobiltelefon használatát, a tárca nem kívánja korlátozni a hozzáférést.

A módszertani útmutatás szerint a tanárokat, a szülőket és a tanulókat egyaránt fel kell világosítani a mobiltelefonoknak az egészségre és a tanulási folyamatra gyakorolt hatásáról, valamint a készülékek használatának kultúrájáról. Az tárca előíratná, hogy a készülékeket az iskolában kapcsolják néma üzemmódba, és ha a tanintézményben van erre lehetőség, jelöljenek ki külön helyeket az őrzésükre.

A minisztérium álláspontja szerint a legjobb az lenne, ha a tanulók a szünetet beszélgetéssel és aktív pihenéssel töltenék, és ha ebben az időszakban számukra csakis a telefont csakis az alapfunkciókra, vagyis a hívásra és az üzenetküldésre engednék meg felhasználni.

A korlátozás bevezetését követően a fogyasztóvédelem egy éven át figyelemmel fogja kísérni az iskolások egészségi állapotát, az közoktatási szaktestületek pedig az intézkedésnek a tanulási folyamat hatékonyságára gyakorolt hatását.