Lengyelországban is meleg van
Mondhatnánk, hogy a közelgő parlamenti választások miatt tört ki a matricaháború Lengyelországban. Valójában sokkal többről van szó. Egy új ellenállásról az új világrenddel szemben. És ez olvasható az ellenállók címkéjén: LMBTQ-mentes terület.Valakik azt szeretnék, ha Isten lángpallosa lecsapna Krakkó érsekére, Marek Jędraszewskire. A Wiosna (Tavasz) nevű lengyel párt elnöke, Robert Biedroń feljelentette az érseket Ferenc pápánál. Kétségtelen, hogy ellenzéki, illetve liberális szemszögből nézve az érsek kiverte a biztosítékot, ahogy mondani szokták. Misét celebrált a varsói felkelés kitörésének hetvenötödik évfordulóján, ahol ügyes retorikai fordulatokkal aktualizálta az egykori küzdelem szellemét. Párhuzamot vont a kommunizmus pusztító, kultúrákat felforgató, sötét világnézete és az LMBTQ-mozgalmak között.
Kijelentette, az LMBTQ-kultúra átvette a stafétabotot a kommunizmustól, hatalmat akar gyakorolni szívünk és szellemünk fölött. „Nem marxista, nem bolsevik, de ugyanarról a tőről fakad: neomarxista. Vörös helyett szivárványos.” És mindez a csodálatosan szép, kultikus jellegű krakkói Mária-templomban hangzott el a szószékről.
Hát persze, hogy gyalázatot kiáltott Robert Biedroń, a Wiosna elnöke. Ezt a pártot ugyanis egy értelmiségi pár vezeti. Szerelemben és szeretetben élnek, bár mindketten férfiak. Biedroń kedvese Krzysztof Śmiszek ügyvéd, a neves genderista. Már korábban felfigyeltek az érsekre, aki például az európai fehér civilizációt fenyegető veszélyekről beszélt a híveknek. Arról a civilizációról, amely azért fog elpusztulni, mert nem tudta beteljesíteni biológiai küldetését. Szerinte a genderizmus kard az Európa-ellenes erők kezében. Biedroń szerint az érsek a sátán földi megjelenése. Kérdés, ha a Wiosna levele Ferenc pápa asztalán landol, mennyire termékeny talajra talál…
Az egyébként mindig nyugodtnak és fittnek tűnő Robert Biedroń ideges. Amikor idén februárban színre lépett pártja, a Wiosna, mindjárt 10 százalékos indexszel dicsekedhetett. Ez 6 százalékra csökkent, ráadásul úgy tűnik, hogy az EP-választásra összekovácsolt ellenzéki koalíció két hónappal a lengyel parlamenti választások előtt három külön szövetségre szakadt.
Biedroń szerint Jędraszewski érsek átlépte a vörös vonalat, és olyan területen jár, ahol nem szabadna. Ez már veszélyes kijelentés, és nem is használ a Wiosnának. A lengyel egyház – a magyarral szemben – nyíltan hirdeti, hogy beleszól és aktívan beleavatkozik a politika és a közélet kérdéseibe. Hiszen az ország viharos történelme során mindig is a lengyelek szabadságküzdelmének letéteményese volt. És ebben minden lengyel egyetért, leszámítva az olyan szélsőséges figurákat, mint Robert Biedroń.
Az érsek szavainál még inkább felkavarta a lengyel liberálisok táborát egy matrica. Ezt az öntapadó címkét a jobboldali hetilap, a Gazeta Polska akarta eljuttatni olvasóihoz. Az csak egy dolog, hogy a 110 ezer példányban kiadott politikai magazint a kormány és a kormányzó párt, a PiS (Jog és Igazságosság) szócsövének tekinti az ellenzék. A matricán egy áthúzott szivárványos zászló látható, és azt olvashatjuk rajta, hogy „LMBTQ-mentes övezet”. Hogy mindez csak játék lenne? Bizonyos fokig igen, hiszen bárhová tapasztjuk fel a matricát, az attól még nem válik valóban LMBTQ-mentes területté. A szimbolikus ereje, mozgósító dinamikája viszont jelentős, ráadásul képes arra is, hogy valamiféle konkrét, LMBTQ-ellenes mozgalmat generáljon.
A matrica hírére keletkezett liberális felhördülésben el is hangzott, hogy azért jelent meg a Gazeta lapjai közé csúsztatva, mert a kormánypárt, a PiS a homofóbiára építi a választási kampányát. Mellesleg nincs semmi különleges abban, hogy egy vallásos országban a hagyományokra és a normalitásra alapozza programját egy konzervatív párt. Az már egy másik kérdés, hogy hol érvényesülhet elsősorban egy ilyen kampány.
A lengyel politikai színtér kétosztatú, a vidék konzervatív, a város pedig – és itt a nagyvárosokról van szó – haladó. Persze a nagyvárosokban is él a vallásosság, ha nem is annyira, mint vidéken. Varsó természetesen nagyváros, alpolgármestere, Paweł Rabiej bejelentette, hogy neki a német megszállás alatti zsidóüldözést juttatja az eszébe a matrica, és a Gazeta kapcsán az ügyészséghez fordul. Csatlakozott hozzá Michał Wawrykiewicz, ügyvéd is, ő szintén a náci megszállás emlékeire hivatkozott. Szerinte akkor jelentek meg tiltó, kirekesztő feliratok, olyanok például, hogy „csak németeknek!”.
A matrica híre nemzetközi hullámokat is kavart. Georgette Mosbacher, az Egyesült Államok varsói nagykövet asszonya a gyűlölet és az intolerancia címkéjének nevezte. Több lengyelországi üzletlánc és terjesztő vállalat bejelentette, bojkottálni fogja a Gazeta Polska árusítását. Bartosz Staszewski lengyel LMBTQ-aktivista feljelentést tett a bíróságon, amely el is tiltotta a Gazetát a matrica további terjesztésétől.
Tomasz Sakiewicz, a Gazeta Polska főszerkesztője ekképpen reagált egy bejegyzésében a történtekre: „Attól, hogy valaki melegjogi aktivista, még nem lesz toleránsabb.” Sakiewicz szerint a matrica nem konkrét emberek, hanem egy agresszív, totalitárius ideológia ellen szól, amelynek része az LMBTQ-kultúra. A nemrég Białystokban rendezett Pride-on fociszurkolók és ultrák bántalmazták a felvonulókat, a liberális tábor ezt is a Gazeta Polska matricájára vezeti vissza, mint olyan címkére, amely feltüzelte a homofób csoportokat. Pedig Sakiewicz saját bevallása szerint igyekezett távol tartani híveit az eseményektől. Észrevette ugyanis, hogy a város liberális polgármestere, Tadeusz Truskolaski verekedést akar kiprovokálni, hiszen nemcsak a Pride-ot engedélyezte, de a fociszurkolók és az ultrák azzal szembeni felvonulását is. Ugyanakkor, ugyanoda. Nem is maradtak el a turbulens jelenetek, üveg- és kődobálások.
A főszerkesztő elárulta, hogy van meleg munkatársa a Gazeta Polskának, és van biszexuális is. Semmilyen bántódás nem éri őket, az érintettek megtartják saját, intim szférájukban szexuális kötődésüket. Sakiewicz szerint azonban egyre több helyen és fórumon támadják a keresztényeket. Egy jól ismert, nemzetközi kereskedelmi óriáscég azért küldte el egy dolgozóját, mert az a Bibliából idézett a Facebookon, utalt az üldöztetés egyik szelídebb példájára Sakiewicz, aki a matrica ügyében született bírósági döntést törvénytelennek tartja, és a cenzúra újjászületésének tekinti.
Nem lehet újdonság senki számára a magyar és lengyel történelmi, de jelenkori események párhuzamossága. Megy a harc nálunk is. Például egységes, szivárványos matricával jelezhetik a budapesti vendéglátóhelyek, turisztikai szolgáltatók és vállalkozások, hogy szívesen látják az LMBTQ-vendégkört is, a Coca-Cola pedig nagy nehezen lecseréli plakátjait, amelyen azonos nemű párok szerepelnek, és olyan hirdetéseket tesz ki a helyükre, amelyek szivárványszínű palackokat ábrázolnak.
Lengyelországban a matricaügy nem mozdított a választásokra készülő politikai pártok elfogadottságán, egyik oldalon sem. A kormányzó PiS 42-43 százalékon áll, becslések szerint nagyjából ezt a szintet érné el az ellenzék is, ha nem állna kozmikus távolságra a teljes összefogástól.