Tavaly kétszer is enyhítettek a gyártók jótállási kötelezettségein. Júliustól az üzletek csak a tízezer forintnál drágább termékekre kötelesek jótállási igényeket elfogadni, s döntően csak műszaki cikkekre. A törvény ugyanis immár csak a „viszonylag nagy értékű, tartósan használható, bonyolult szerkezetű” árucikkekre tartja fenn a jótállási jogot. Márpedig az utolsó pontnak nem felelnek meg például a bútorok vagy a mégoly drága ruházati termékek sem. Novemberben pedig tovább szűkültek a fogyasztók jogai: immár a drága műszaki cikkek kötelező jótállási ideje is két évről egy évre csökkent.

Változtak a fogyasztók ún. „szavatossági jogai” is. A négy alapeset – a hibás termék kijavíttatása, kicserélése, a leértékelődés árban történő elismertetése, a vételár visszakövetelése – közül az utolsó háromra vonatkozó fogyasztói jogok szűkültek, a termék kijavíttatása viszont egyszerűbbé vált. Vita esetén a forgalmazó immár nem köteles a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez szakvéleményezésre továbbítani az árut – bizonyítani viszont neki kell, hogy a termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg.

Megszűnt a hibás termékek cserére jogosító 15 napos javítási határideje is, most már csak „megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak jelentős kényelmetlenség nélkül” kell kijavítani a reklamált árucikket. Bár hibás termék vásárlása esetén a három napon belüli cserelehetőség megmaradt, némileg ez az előírás is puhult: a bolt újabban csak akkor kötelezhető erre, ha „a meghibásodás akadályozza a rendeltetésszerű használatot”. S három napon belül sincs jogunk a nem megfelelő színű, méretű, vagyis a meggondolatlanul vásárolt termékek visszaváltására.

Bővültek ugyanakkor a javíttatásra vonatkozó lehetőségeink. A jövőben blokk, jótállási jegy nélkül is reklamálhatunk – ezeket ugyanis a forgalmazó a vásárláskor köteles átadni, ennek elmulasztása viszont nem jelenti a jogok csorbulását. Az üzlet helyett a fogyasztók a jegyen megjelölt javítóhelyeket is felkereshetik a hibaelhárítás igényével, sőt 10 kilónál nehezebb vagy tömegközlekedéssel nem szállítható termék esetén a szerviznek a helyszínen kell elhárítani a hibát vagy megoldani a készülék szállítását. Újdonság, hogy immár a közüzemek, biztosítók, befektetési alapok, magánnyugdíjpénztárak stb. „termékei” után is reklamálhatunk, amennyiben a szerződés szövege a szakmai zsargon miatt félreértésre adhatott okot.

A jogok csökkentése része az európai uniós normák átvételének, bár Magyarország csak 3-5 év múlva tervezi a kötelező jótállás teljes eltörlését. Ami nem jelenti azt, hogy a gyártók, forgalmazók ne vállalhatnának már most, önkéntesen a törvényben előírtnál hosszabb garanciát termékeikre. Ez az unióban is része a jó hírnevű cégek marketingstratégiájának. Erre az új magyar törvény is kitér, amikor megteremti a lehetőségét, hogy a boltok a fogyasztók javára eltérjenek az egyéves jótállástól, amennyiben a gyártóktól ilyen kezdeményezés érkezne.

kandor