Az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynöksége (ACER) által idézett statisztikák szerint 2023-ban 14 százalék volt az orosz eredetű, tankerekben szállított üzemanyag részesedése. Az eltolódás a Katarból, Nigériából és kisebb beszállítókból származó szállítások csökkenésével járt. Az USA továbbra is a legnagyobb LNG-forrás, az EU importjának 45 százalékával.

Hirdetés

A teljes mennyiség és az EU részesedése a globális LNG-piacon idén egyaránt csökkent. Az ACER jelentése szerint a tavalyi 24 százalékhoz képest most az összes import 18 százaléka köthető az unióhoz.

A jelentés szerint az EU teljes gázimportjának nagyjából egyharmada LNG formájában érkezik, a többit csővezetéken keresztül szállítják. Az orosz csővezetékes szállítások a 2023 harmadik negyedévi 7,9 milliárd köbméterről idén 8,6 milliárd köbméterre nőttek. A Bloomberg a dokumentumot kommentálva azt írta, hogy az rávilágít az orosz szállításoktól való függőség csökkentésére irányuló uniós politika végrehajtása során felmerülő kihívásokra. Brüsszel idén nyáron megtiltotta az oroszországi LNG-projektekbe történő beruházásokat, és kikötői hozzáférési tilalommal vette célba az orosz gáz harmadik országok általi átrakodását.

Katar, az egyik legnagyobb földgáztermelő, részben a Vörös-tengeren átvezető útvonal biztonsági helyzetének romlása miatt az ázsiai piacokra irányítja át a szállításokat – írja a Bloomberg, ami magyarázatot ad arra, hogy miért csökkent a jelenléte az EU piacán. A jemeni székhelyű Húti lázadók olyan kereskedelmi hajókat vesznek célba, amelyekről úgy vélik, hogy Izraelhez kötődnek, egy olyan kampány keretében, amellyel Nyugat-Jeruzsálemre akarnak nyomást gyakorolni, hogy hagyjon fel a gázai katonai akciókkal – ismerteti az oroszhírek.hu portál.

Az EU az ukrajnai konfliktus 2022. februári kirobbanását követően kinyilvánította azt a szándékát, hogy 2022 februárjában leszoktatja magát az orosz szállításokról a gazdaságában, különösen az energiaágazatban. A korábban Oroszország által szállított olcsó vezetékes gáz nagy részét drága amerikai üzemanyag-szállítások váltották fel.

A változás hozzájárult Nyugat-Európa versenyképességének rohamos csökkenéséhez, amire a múlt héten a Siemens német ipari óriásvállalat egyik vezetője is felhívta a figyelmet. A Bundestag pénzügyi bizottságának nyilvános meghallgatásán Christian Kaeser, a vállalat globális adózásért felelős vezetője elmondta, hogy a rossz üzleti klíma miatt már nem fektetnek be otthon. „Németországban nincs növekedés, más országokban van növekedés, és az adózási helyzet sem túl jó” – jelentette ki.

Az oroszhírek.hu oldalon megjelent cikket ITT olvashatják.

Korábban írtuk