Az egyik kisfiú édesapja a hírTV-nek elmondta, volt felesége a hét éves, közös gyermekükkel és az élettársával együtt indult haza. Társaságukban volt egy 10-11 év körüli kisfiú is, akit rokonlátogatóba vittek.

Az asszony a Nemzetközi Pető Intézetben dolgozott, és egy három hetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban. Volt férje felvette a kapcsolatot a Külügyminisztériummal, ahol a nevek alapján megerősítették, hogy valóban az ő kisfia és elvált felesége neve szerepel az utaslistán.

A szerencsétlenség körülményei továbbra is tisztázatlanok. A hivatalos közlés szerint a repülő balesetet szenvedett, amelyet villámcsapás okozhatott egy viharzónában. A gép az általa küldött automatikus üzenetekben elektromos hibát jelzett – tudatta az Air France, de a légitársaság egyik brazíliai illetékese cáfolta, hogy rövidzárlatról lett volna szó. Az Air France tájékoztatásának ellentmond egy brazil rádióamatőr nyilatkozata. Ő az egyik helyi internetes portálnak azt mondta, azon a területen, ahol a hatóságok szerint a gép eltűnhetett, éjjel és hajnalban sem volt felhő az égen.

Az Air France utasszállítója helyi idő szerint este 7-kor indult a riói reptérről. Az Airbus 330-ason 216 utas – köztük egy csecsemő – és a 12 fős személyzet volt, idős, tapasztalt pilótákkal. 3 és fél órával az indulás után, a tenger felett kerültek viharba. Elképzelhető, hogy a gépbe villám csapott, a kapitány pedig utolsó rádióüzenetében erős turbulenciáról beszélt. Brazil szemtanúk szerint azonban az időjárás nyugodt volt a baleset idején és a villámcsapás sem okozhat azonnali és teljes meghibásodást. A négy éves gép 18 ezer órát repült. Az Air France kizárta a terrorcselekmény lehetőségét kizárta.

„Párizsi idő szerint hajnali 4 órakor a gép viharba került és 15 perccel később több automatikus figyelmeztetést küldött. Ezek arra utaltak, hogy egyes elektromos alkatrészek meghibásodtak” – mondta Pierre-Henri Gourgeon, az Air France igazgatója.

A keresőakció két irányból indult: a brazil légierő az ország partjai közelében fésüli át a tengert, a francia gépek pedig Közép-Afrika felől indultak Dél-Amerikába. A hozzátartozók szerint az utasok smseket küldtek a gépről, amikor annak már a Zöld-foki Köztársaság felett kellett járnia, ezért itt is kutatnak. Elsősorban a fekete dobozt keresik.

„Nagyon kicsi az esélye annak, hogy találnánk túlélőket. Ezért ez a katasztrófa biztosan a legnagyobb, amely az Air France történetében valaha előfordult” – mondta Nicolas Sarkozy, miután a hozzátartozókkal találkozott a Charles de Gaulle reptéren.

Brazil sajtóértesülések szerint a gépen utazott Pedro Luis herceg is, az utolsó brazil király, II. Dom Pedro egyenesági leszármazottja. Az utaslistán szerepel a Michelin informatikai igazgatójának és a francia gumigyár dél-amerikai elnökének neve is. A repülőn 24 ország állampolgárai utaztak, köztük lengyelek, románok, szlovákok. Brazíliában 3 napos nemzeti gyászt rendeltek el.

A magyar polgári légiirányítás légiforgalmi igazgatójának elmondása szerint a repülők rádiós helyzetmeghatározásra térnek át az Atlanti-óceán felett, amint kilépnek a radarok hatósugaraiból. Az óceán fölött a gépek meghatározott pontoknál adnak le jelzést, hogy a légiirányítók követhessék útjukat. Bakos József azt mondta, Kanada és Ausztrália már kísérletezik a műholdas helyzetmeghatározással.

„Minden repülőgépen van egy úgynevezett vészjeladó, ami egy ilyen esetleges katasztrófa esetén jeleket sugároz ki” – tájékoztatott Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi igazgatója. „Tehát ez nyilván segíti majd a kutató-mentő egységek dolgát. Feltételezhető, hogy a műholdak természetesen ezeket a jeleket vették, így a mentőcsapatoknak talán könnyebb lesz a dolga” – tette hozzá.

(hírTV)