Sakk helyett go
Kína immár fellépett a globális politika porondjára. Mi jellemzi a kínai gondolkodást? Hogyan érthetnénk meg Kínát és a kínai embereket? Kell-e tartanunk az egyre erősödő ázsiai óriástól? A téma szakértőit kérdeztük.– A kínai és a nyugati gondolkodás közötti különbségek leginkább az ember és a természet kapcsolatában nyilvánulnak meg – magyarázza Li Csen (Li Zhen) Árpád. A műfordító és a Magyar Kultúra Lovagja cím tulajdonosa elmondja, hogy míg a kínai kultúra a taoizmus hagyományai szerint fontosnak tartja az ember és a természet közötti harmóniát, addig a nyugati a természet legyőzését áhítja. Ugyanakkor erősek a konfuciánus tanok is, amelyek az embert helyezik a középpontba, és feljogosítják a természet átformálására. Ez a kettősség nemcsak a rendszer, de minden egyén szintjén megvan.
– Kína mint szárazföldi, mezőgazdasági civilizáció évezredes múltra tekint vissza, erős központi kormányzata és egységes politikai, társadalmi és gazdasági rendszere van. Ez teljesen különbözik a földrajzi megosztottság és politikai rivalizálások miatt töredezett Nyugattól – magyarázza Li Csen.
Állam és család
A nyugati kultúrában a középpontban az egyén van, a kínaiak számára a közösség, azon belül a család és a nemzet áll az első helyen.
– A kínaiak rendkívül tisztelik a szüleiket, nagyszüleiket, megfogadják a tanácsaikat, és anyagilag is támogatják őket, az öregek nem válnak elhagyatottá. Kínaiul van is egy külön, európai nyelvekben nem létező szó, amely az idősekkel szembeni helyes magatartást írja le – magyarázza Tuan Suang-hszi (Duan Shuangxi) István, kifejtve, hogy a kínai állam és kínai polgár viszonya is leginkább a szülő-gyermek kapcsolattal állítható párhuzamba. A Pekingi Nemzetközi Tanulmányok Egyetemén lévő Magyar Tanszék vezetője ezt azzal szemlélteti, hogy az „állam” szó kínai írásjele tartalmazza a „család” írásjelét is, ezzel mutatva, hogy az állam a nagy család. Van egy kínai közmondás is, amely úgy szól: „Csak akkor van családunk, ha az államunk megvan.”
A politikusok tehát úgy vezethetik az államot, mint a szülők a családot. Ebből következik, hogy az emberek nagyon keveset foglalkoznak belpolitikai kérdésekkel, így az államvezetés a nyugatinál sokkal egyszerűbben működik.
– Amikor például az állam azt mondja, itt vasút lesz, akkor azt általában elfogadják az emberek, és elhiszik, hogy a döntés jó, még akkor is, ha ezért nekik ki kell költözniük a falujukból – érzékelteti a kínaiak hozzáállását Tuan Suang-hszi.
Ha a pártot bántod, engem bántasz
Mivel ott a közösség fontosabb, mint az egyén, a kínai politikában sose beszélnek arról, hogy bizonyos projekt száz vagy ötszáz munkahelyet teremt, hanem azt emelik ki, hogy egy adott nagy sebességű vasúti vonal megépítése hány tartományt köt majd össze, mennyire könnyíti meg az ország vagy az érintett városok tömegközlekedését.
A járvány alatt is jól látszott, hogy a kínaiak hallgattak az államra, úgy viselkedtek, mintha a szüleik kérték volna, hogy maradjanak otthon, illetve hogy viseljenek maszkot. A külföldi országokkal folytatott viták iránt azonban nagyon nagy érdeklődést mutatnak az emberek, azt gondolják, hogy aki az államot támadja, az a nagy családot támadja.
– A kínaiak alapvetően nagyon szeretik a hazájukat, és elfogadják a kormányzatukat. A Nyugat tévesen véli úgy, hogy Kínát azért tudja uralni a Kínai Kommunista Párt (KKP), mert elnyomja az embereket – mutat rá a nyugatiak fejében élő egyik félreértésre Salát Gergely. A Pázmány Péter Tudományegyetem BTK Kínai Tanszékének vezetője szerint noha a kommunista párt valóban óriási kontrollt gyakorol a társadalom felett, társadalmi támogatottsága is óriási. A kínaiak történelmi tapasztalata ugyanis az, hogy amikor a központi hatalom meggyengül, akkor abból tragédia származik. Elégedettek hát azzal, hogy most erős vezetésük van.
Jelenleg nincs olyan társadalmi feszültség Kínában, amely veszélyeztetné a KKP hatalmát. Az emberek úgy látják, hogy az állampárt a kínai nemzet érdekeit képviseli, ezért Salát Gergely szerint igazából nem is kommunistának, hanem nacionalistának tekinthető. Amikor a nyugatiak durva hangnemben kritizálják a KKP-t, akkor a kínai embereket is megsértik, és még azok is összezárnak a pekingi vezetéssel, akik amúgy elégedetlenek vele.
A kínai világrend
A Nyugat általában zéró összegű játszmákban és totális dominanciában gondolkodik, és azt feltételezi, hogy Peking is hasonlóképp látja a világot. Tény, hogy a kínai gondolkodásban is felfedezhető a dominanciára való törekvés, hiszen alapvetően nem hisznek a népek és országok egyenlőségében. Ennek a felfogásnak a gyökerét a konfucianizmusban kell keresnünk, amely szerint az egyenlőség nem pozitív dolog.
– Vannak kicsik és nagyok, erényesek és erénytelenek, ebből kifolyólag a normális társadalom hierarchikusan épül fel, léteznek főnökök és beosztottak, és ezt utóbbiak is elfogadják – magyarázza Salát Gergely. Ez a viszonyulás nem jelent önkényuralmat, a kínai világrendben mindenkinek van joga és a kötelessége; ha mindenki ellátja a feladatát, akkor élhető módon működik a társadalom.
Miközben az angolszászok a maguk képére és saját értékeik szerint akarják átalakítani a világot, a kínai államnak ez nem célja. Ők olyan hierarchikus globális rendet szeretnének megszervezni, aminek a csúcsán Kína áll. Olyan világot akarnak, ahol tisztelet övezi a kínai államot, és nem tesz senki olyat, ami nagyon sérti az érdekeit. Nem céljuk viszont beleszólni mások belpolitikájába, vagy bírálni más országok értékrendjét. Középtávon többpólusú világrendet akarnak kiharcolni, szigorúan ügyelve arra, hogy ne alakuljon ki a jelenlegihez hasonló hidegháborús helyzet. Egy többpólusú világban ugyanis le vannak osztva a lapok, ki mit csinálhat, és akkor az államok kevésbé konfrontálódnak. A kínaiak tehát a megegyezésekben hisznek.
– A sakkban megmattoljuk az ellenfél királyát, és vége a partinak. A kínaiak táblajátékában, a góban viszont területeket kell elfoglalni, és egyszerre több színtéren zajlik a küzdelem. Nem a totális győzelemre törekszenek, hanem arra, hogy ne kerítsék be őket, és ők több csatát nyerjenek, mint az ellenfél – szemlélteti a kínai gondolkodást Salát Gergely.
„Mindenki odaadja a saját jóságát, mindenki megóvja mások jóságát, minden jóság együtt létezzen, összhangban legyen a világ” – idézi Fej Hsziao-tung kínai antropológus-szociológust, a Pekingi Egyetem professzorát Li Csen. Úgy véli: a Nyugat leginkább a történelmi hagyományokban meglévő különbségek miatt nem érti Kínát.