Számos módon megkerülhető az olajembargó
A szankciós intézkedések nagy része különféle módszerekkel megkerülhető, illetve kijátszható, továbbá gyakran előfordul, hogy az intézkedést bevezető országok valójában aránytalanul nagy veszteséget, pénzügyi hátrányt és ellátási nehézséget okoznak maguknak, ezért mértéktartó, fokozott óvatossággal kell eljárni minden ilyen döntés meghozatalában – erről ír az Origo.A legutóbb elfogadott, a nyersolaj-behozatalra kiterjedő hatodik szankciós csomag megosztotta az európai és a hazai közvéleményt, továbbá felerősítette a politikai ellentéteket. Az európai országok két táborra szakadtak, vannak, akik támogatták az orosz olaj európai uniós importjának teljes mértékű betiltását, illetve vannak azok a közép-európai országok, amelyek számára elfogadhatatlan a csomag, mivel gazdaságuk olyan mértékben támaszkodik a keleti energiaforrásra, hogy azt fizikailag megvalósíthatatlan más forrásokkal kiváltani egyik évről a másikra – ismerteti cikkében az Origo.
A szankciós politika széles körben elterjedt eszköz arra, hogy a szankciót kivető szervezetek pénzügyi, gazdasági értelemben vett nyomást gyakoroljanak az intézkedéssel sújtott országok vezetésére. Azonban régóta vita tárgya, hogy egy-egy ilyen intézkedés mennyiben szolgálja a célok elérését, mivel számos esetben megkérdőjelezhető, hogy a szigorítás valójában melyik félnek okoz nagyobb károkat. Egy olajembargót eredményező döntés következtében ugyanis nagy árat fizetne az az ország, amely – alternatív források hiányában – a szankció érdekében lemondana egyetlen energiabeszerzési lehetőségéről – írja a portál.
Számos módon megkerülhető az embargó
A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Energia- és Klímapolitikai üzletágvezetőjének értékelése szerint számos gyakorlati tapasztalat áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy egyes szankciós csomagokat miként kerülnek meg az érintettek, ami felveti az intézkedések értelmének és a kivitelezés átláthatóságának kérdését is.
Az USA által bevezetett kőolajra vonatkozó embargónak a gyakorlatban úgy „szereznek„ érvényt, hogy valójában az orosz energiaforrást először Indiába szállítják finomításra, majd ezt követően juttatják az Egyesült Államokba. Arra is van példa, hogy a szállítmányozók az orosz eredet eltitkolása céljából a nyílt óceánon rakodják át semleges tankerhajóba az olajat, illetve más finomított termékek között rejtik el.
A brit olajkereskedő is trükköt alkalmaz
Ezenkívül a legnagyobb brit olajkereskedő is trükköt alkalmaz; olyan gázolajkeverékkel kereskedik, amelynek csak kisebb hányada származik Oroszországból, ezért az olaj technikailag nem számít orosz eredetűnek. A szankciók megkerülésére tett erőfeszítések között Kazahsztán példája is sokatmondó; a döntéshozók ugyanis az általuk orosz exportcikknek tekintett kazah kőolajat nemes egyszerűséggel átnevezték, hogy az azzal való kereskedelem ne ütközzön finanszírozási akadályokba – ismerteti az Origo.
Mindemellett a korábbi iráni szankciók esete is jól mutatja, hogy egy pénzügyi szereplő felépítésével és közbeiktatásával tulajdonképpen ki lehet játszani a vele szemben érvényes szankciókat. Ráadásul a szankciók árnyékában 2021 márciusában Kína 25 éves, 400 milliárd dolláros olajszállítási szerződést kötött Iránnal, megkérdőjelezve a szankciók eredeti szándékának teljesülését.
Figyelemre méltó az európai gázpiacon történő fejlemény is. Oroszország leállította a gázszállítást Lengyelország, Bulgária, Finnország, Dánia és Hollandia irányába, mivel ezek az országok nem tettek eleget a fizetési feltételeknek, amelyeket Oroszország a pénzügyi szankciók következtében hozott.
A szankciós intézkedések nagy része különféle módszerekkel megkerülhető, illetve kijátszható, továbbá gyakran előfordul, hogy az intézkedést bevezető országok valójában aránytalanul nagy veszteséget, pénzügyi hátrányt és ellátási nehézséget okoznak maguknak, ezért mértéktartó, fokozott óvatossággal kell eljárni minden ilyen döntés meghozatalában – összegzi a portál.
A teljes cikket az Origo oldalán olvashatják.