Tavaly csaknem hétezer migráns vesztette életét Spanyolországba menet
Tavaly 6618 ember vesztette életét, miközben Spanyolországba próbált eljutni valamelyik tengeri migrációs útvonalon – közölte a Caminando Fronteras nevű spanyol civil segélyszervezet, amely kedden mutatta be éves jelentését Madridban.A dokumentumban a szervezet az eddigi leghalálosabb évnek nevezte 2023-at azóta, hogy 2007-ben elkezdte gyűjteni az áldozatokra vonatkozó adatokat. Tavaly átlagosan naponta 18 ember veszett a tengerbe.
A Caminando Fronteras emlékeztetett: 2022-ben a halálos áldozatok száma 2390 volt. A múlt évben a legtöbben, 6007-en a Kanári-szigetek és az afrikai kontinens közötti, úgynevezett atlanti-óceáni migrációs útvonalon vesztették életüket. A Gibraltári-szorosban 147-en, az Alborán-tengerben 30-an, a Földközi-tenger nyugati medencéjében pedig 434-en haltak meg.
A halálos áldozatok száma októberben volt a legmagasabb, 2370, és májusban a legalacsonyabb, 37. A bárkák közül 84 tűnt el, volt, amelyiken több mint 300-an utaztak.
A halálos áldozatok között 17 ország állampolgárait tartja nyilván a civil szervezet. „Annak ellenére, hogy ezek a számok szörnyűek, tudjuk, hogy több is van” – hívta fel a figyelmet Helena Maleno kutatási koordinátor a tanulmányt bemutató sajtótájékoztatón.
Mint mondta, a szervezet szerint a halálozás növekedéséhez hozzájárul „a határellenőrzés előnyben részesítése az élethez való joggal szemben”, valamint gyakori a mentési kötelezettség elmulasztása a tengeren, illetve a kutatás-mentés késlekedése.
A Caminando Fronteras kitért arra, hogy megnövekedett tavaly a Spanyolország felé tartó illegális bevándorlók száma a tengeren. A korábbinál többen indultak útnak Mauritániából, Szenegálból és Gambiából is.
A spanyol belügyminisztérium múlt héten közölt éves összesítése szerint mintegy 57 ezren értek partot az ország területén 2023-ban, 82 százalékkal többen, mint az előző évben. A legtöbben, 39 910-en, a Kanári-szigetekre érkeztek bárkákon.
A nagy távolság és az erős áramlatok miatt ezt a migrációs útvonalat tartják a legveszélyesebbnek a spanyol hatóságok, ám épp ezért nehezebben is ellenőrizhető, mint például a Földközi-tenger nyugati szakasza.