Tunézia és Isten akarata
Tunézia 2011 óta tartó demokratikus kalandja hivatalosan is véget ért. Kaisz Szaíd elnök az új alkotmánynak köszönhetően szinte korlátlan és ellenőrizetlen hatalommal felvértezve kezdhet neki országa talpra állításának. A nyugati sajtó az „arab tavasz” egyetlen sikertörténetét siratja, az európai politikusok azonban hallgatnak: tudják, hogy a játék az ő bőrükre is megy.A tunéziaiak bár alacsony, mindössze 27,5 százalékos részvétel mellett, de a szavazatok 90 százalékával mondtak igent az új alkotmányra a július végi népszavazáson. A 2014-es alaptörvény helyébe lépő okmány értelmében csökken a regionális kormányzatok hatalomköre, Kaisz Szaíd elnök szinte korlátlan végrehajtó hatalmat kap, ő lesz a hadsereg legfőbb parancsnoka, parlamenti jóváhagyás nélkül is kinevezhet kormányt, a parlament pedig már nem menesztheti az államfőt, akit az alkotmány „Isten akarata érvényesítőjének” minősít Tunéziában. Ezzel nagyjából hasonló hatalomköre lesz, mint a 2011-ben megbuktatott diktátornak, Zín el-Ábidín ben Alinak.
Hogy megértsük, mi zajlik Tunéziában, érdemes visszamennünk a múltba másfél évtizeddel. Bár külső megfigyelők szilárdnak hitték, 2010-ben az akkor már közel negyedszázada kormányzó Zín el-Ábidín ben Ali rendszere erősen omladozott. A 2008-as gazdasági világválság miatt a külföldi tőke óvatossá vált, az Európából és arab olajországokból érkező befektetések és a turisták elmaradása pedig súlyos csapás volt az ország gazdaságára. A helyzetet rontotta, hogy a gabona világpiaci ára a 2009-es és 2010-es év szárazságai miatt megemelkedett, a kormány pedig nem tudta fenntartani az alapvető élelmiszerek bőkezű állami támogatását.
2010. december 17-én egy utcai árus, Mohammed el-Búazízi az őt zaklató rendőrséggel és a bürokráciával folytatott hadakozásának kilátástalansága miatt felgyújtotta magát, aminek hatására tömegdemonstrációk kezdődtek az ország nagyvárosaiban. Az Arab Barometer 2012-es felmérése szerint a tüntetők 63 százaléka a rossz gazdasági helyzet, a 17 százaléka a korrupció miatt követelte az elnök távozását, a politikai szabadság hiánya pedig mindössze 14 százalékot motivált. Míg tehát a nyugati megfigyelők az emberek demokrácia iránti vágyával magyarázták a tüntetéseket, az valójában a magára hagyott tömegek éhséglázadása volt.
A társadalmi elégedetlenséget látva az elnöki hatalom fő támaszát adó rendőrség, gazdasági elit, jogászközösség és más csoportok kihátráltak Ben Ali mögül, aki lemondott, majd 2011 január 14-én elmenekült az országból. A káoszból a legjobban szervezett ellenzéki erő, az Újjászületés Mozgalom (Ennahda) profitált. De csak kezdetekben. A mérsékelt iszlamista párt, élén Rasíd Gannúsival 2011-ben megnyerte a választásokat, a várakozásokkal ellentétben azonban nem tudta stabilizálni a gazdaságot, a közbiztonság romlott, így 2014-ben megbukott, átadva helyét a szekuláris Nidaa Tounesnek és Bedzsi Kaid esz-Szebszi elnöknek.
A nyugati elemzők mindezt a demokrácia diadalaként és általában a tunéziai forradalom sikereként értékelték. Tény és való, a tömeges letartóztatásokkal és kivégzésekkel kísért egyiptomi puccs vagy a líbiai, szíriai és jemeni polgárháború tükrében Tunézia valóban sikertörténetnek tűnt. Pedig a válság jelei már akkor is jól látszottak. A gazdasági helyzet egyre romlott, a leszakadó tömegek kilátástalanságát pedig jól mutatta, hogy 2015-ben 7000 fővel Tunézia adta a Szíriában és Irakban felemelkedő Iszlám Állam legnagyobb külföldi kontingensét.
2019 nyarán Bedzsi Kaid esz-Szebszi elnök súlyos betegségben meghalt, és új választásokat írtak ki. A társadalom politikából és politikusokból való kiábrándultságát mutatta, hogy a második forduló győztese a szavazatok 73 százalékával egy független jelölt, Kaisz Szaíd lett. A korábban alkotmányjogászként dolgozó 64 éves politikus kíméletlen fellépést hirdetett a korrupcióval szemben, és a gazdaság fellendítését ígérte. Kampánya során tömegrendezvények helyett családokat és kis közösségeket keresett fel, mottója, az „Amit a nép akar” pedig a 2011-es forradalom jelszavát és szellemét idézte. Emellett konzervatív (például a homoszexualitást elítélő) nézeteire jól rezonál a konzervatív társadalom.
A kívülről érkező, pártháttérrel nem rendelkező elnöknek nem volt könnyű dolga. Reformtörekvéseit a hagyományos állami struktúrákba beágyazott politikai pártok folyamatosan blokkolták. A 2020-ban kezdődő Covid-járvány, pontosabban a nyomában járó lezárások újabb súlyos csapást mértek a gazdaságra, a társadalom kilátástalansága egyre nőtt. Mindezt tetézték az orosz–ukrán háború nyomában járó áremelkedések és negatív kilátások. Mindez pedig Európa számára sem jelentett sok jót: 2018 és ’21 között megháromszorozódott az olasz partokra illegálisan érkező tunéziaiak száma. 2021-ben 15 671-en érkeztek, amivel az összes illegális migráns 40 százalékát adják.
Megértve, hogy a többi politikai erőtől nem sok támogatásra számíthat, Kaisz Szaíd interneten kiadott beszédeiben igyekezett a népharagot a politikai és gazdasági elittel, valamint az iszlamista Ennahda párttal szemben programjába becsatornázni, és megkezdte hatalmának megerősítését. 2021 júliusában felfüggesztette, majd feloszlatta a parlamentet, menesztette a miniszterelnököt, beszüntette az alkotmányosságot ellenőrző, 2016-ban létrehozott legfőbb bírói testület működését, és gyakorlatilag elnöki rendeletekkel kormányoz. Mindezt immár az új alkotmány is szentesíti: Tunézia parlamentáris rendszere erős elnöki rendszerré alakul át.
Bár a nyugati sajtó a demokráciát siratja, az európai kormányok nem tiltakoznak. Úgy tűnik, hogy autokrata visszarendeződés ide vagy oda, még a Nemzetközi Valutaalap is kész folyósítani a Tunéziának korábban ígért hiteleket. Az elmúlt bő évtized ugyanis megmutatta, hogy jobb partner Európa számára egy megbízható zsarnok, aki rendet tart hazájában, mint egy demokrata, aki alatt elszabadul a pokol, a csónakok pedig megindulnak észak felé.