Újabb botrány a Louvre-ban
Újabb súlyos problémák kerültek napvilágra a párizsi Louvre-ban, miután kiderült, hogy egy múlt havi csőtörés több száz könyvet tett tönkre az egyiptomi régiségeket kezelő részleg könyvtárában – írja a Reuters. Az eset tovább fokozza azokat a félelmeket, amelyek szerint a világ leglátogatottabb múzeuma mára elöregedett infrastruktúrával és évek óta halogatott karbantartásokkal küzd.
A La Tribune de l’Art nevű szakportál beszámolója szerint mintegy négyszáz ritka kötet sérült meg, a problémát pedig a rossz állapotú csövek okozták. A cikkben úgy fogalmaznak: a részleg már régóta próbált forrást szerezni a gyűjtemény biztonságosabb elhelyezésére, ám mindeddig nem jártak sikerrel. A múzeum vezetése megerősítette, hogy a csőtörés a könyvtár három helyiségének egyikében történt.
Francis Steinbock, a Louvre helyettes igazgatója a BFM TV-nek azt mondta, hogy jelenleg háromszáz-négyszáz kötet érintett, de a pontos számot még nem tudták felmérni. Kiemelte, hogy elsősorban az egyiptológusok által használt munkák sérültek, nem pedig a „pótolhatatlan értékű” darabok. Elismerte azt is, hogy a csőhálózattal kapcsolatos problémák hosszú ideje ismertek, a felújítást azonban csak 2026 szeptemberére ütemezték be.
A vízkár híre mindössze hetekkel azután került napvilágra, hogy október közepén egy olyan rablást hajtottak végre a múzeumban, amelynek során a négy elkövető fényes nappal távozott összesen 102 millió dollár értékű ékszerrel. Az eset a felszínre hozta a Louvre komoly biztonsági hiányosságait, és élénk vitát indított a múzeum működésének egészéről.
Novemberben újabb gondok adódtak: szerkezeti problémák miatt részlegesen be kellett zárni azt a szárnyat, ahol a görög vázákat bemutató kiállítás és több iroda helyet kapott.
A francia számvevőszékként ismert Cour des Comptes októberben közzétett jelentése szerint a múzeum a szükséges infrastrukturális beruházások kárára túl komoly összegeket fordít új műtárgyak beszerzésére. A jelentés úgy fogalmazott, hogy a Louvre egyszerűen nem képes lépést tartani a karbantartási igényekkel, ez pedig mostanra súlyos működési kockázatokat jelent.
