Veszélyben a kombinált szállítás
Egyre kevesebb kamionos száll járművével vonatra
Harmadával csökkent tavaly az országon vasúton átszállított kamionok száma. A fuvarozó cégeknek már nem vonzó e szállítási forma, mivel immár közúton is gyorsan be tudnak jutni az országba az uniós határokon. Pedig az Európai Unió környezetvédelmi okokból még támogatná is a modellt.
Svájcban mindennapos látvány a kamionokkal megrakott vonat. A teherautók vasúti kocsikon így utaznak a célállomás közeléig, majd a vonatkocsikról legördülve, az addig személyvagonban utazó sofőrök pihenten juttatják célba rakományukat. Ezért hívják ezt a szállítási módot kísért fuvarozásnak is. Hazánk európai uniós csatlakozását megelőzően Magyarországon is sok fuvarozócég választotta ezt a szállítási formát, amivel nem kellett napokat rostokolni a határokon. 2004-től azonban a teherforgalom már zavartalanul haladhat a magyar határon a többi uniós tagállam felé, így a kamionosoknak nem feltétlenül jelent alternatívát vonatra szállni. Főleg, ha figyelembe vesszük a magasabb költségeket is. A legtöbb kamiont 2001-ben szállították vonaton, de még 2004-ben is 79 ezer fölött volt a vonatos szállítást választó kamionosok száma. Tavaly azonban jelentős, 31 százalékos visszaesést tapasztaltak a forgalomban.
Kovács Imre, a Máv Cargo ZRt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a kombinált fuvarozás az egyetlen terület a szállítmányozásban, amelyet az Európai Unió környezetvédelmi okokból támogat. Mostanában azonban új módja terjed a kombinált fuvarozásnak: nem az egész kamion száll fel a vonatra, hanem csak a konténert teszik fel.
– Az úgynevezett „nem kísért forgalom” évről évre 10 százalékos növekedést mutat – tájékoztatta a Demokratát az új tendenciáról Kiss Gyula, a MÁV Kombiterminál Kft. vezérigazgatója. Korábban a konténerforgalom főleg Hamburgból érkezett hazánkba, az utóbbi években azonban a déli kikötők (pl. Trieszt) is jelentős forgalmat bonyolítanak le. A távol-keleti konténerek jelenleg vízi úton érkeznek Európába, de a szakemberek már régóta szeretnék elérni, hogy a transzszibériai vasútvonalon érkezzenek a kínai áruk az EU-ba.
Idén a magyar kormány – az uniós tagállamokhoz hasonlóan – is igyekszik támogatást nyújtani a kísért forgalom számára, azonban ahhoz, hogy a szolgáltatást nyújtó cégek valóban kecsegtető ajánlatot tudjanak adni a közúti fuvarozóknak, hozzávetőlegesen a szállítási költség felét kellene az államnak fizetnie. Más piaci eszköz nem áll a kormány rendelkezésére a kombinált szállítás népszerűsítésére. Hiszen a kísért fuvarozás olyan pluszköltségekkel jár, ami nem lehet versenyképes a piacon. Már a kamionokat szállító vasúti kocsik is olyan speciális szerkezetek, melyeket kizárólag erre a célra lehet használni. Legfeljebb adminisztratív szabályozással élhet még az állam, ahogy a Brenner-hágónál is történik. Itt ugyanis egyszerűen nem engedik át a kamionokat másképp, csak vonaton.
Hazánkban két, kamionok fel- és leszállására alkalmas terminál található: az egyik Sopronban, a másik a Szeged melletti Kiskundorozsmán. A soproni terminál forgalma az EU-csatlakozás után valóban jelentősen lecsökkent, de a kiskundorozsmait még jelenleg is jelentős számban veszik igénybe román, török és bolgár kamionosok – mondta Kiss Gyula. Kiss Gyula és Kovács Imre is hangsúlyozza: a jövőben a nem kísért fuvarozás lehet az alternatíva. A MÁV Kombiterminál Kft. vezetője szerint további fejlesztési lehetőséget jelenthet az ukrán fuvarozók megnyerése. Záhonynál ugyanis nincs lehetőség kamionnal vonatra szállni, így a teljes Kárpátalja felől érkező forgalom közúton halad át Magyarországon. Márpedig Ukrajna felől még mindig többórás várakozást jelent a határátlépés…
Balázs Attila