Zohran Mamdani, a Demokrata Párt New York-i polgármester-jelöltje egy New York-i kampánygyûlésen 2025. október 13-án.
Fotó: MTI/EPA/Sarah Yenesel
Hirdetés

A kutatás szerint a kampány egyik kulcsfigurája, Kazi Fouzia, nemcsak közösségi szervezőként, hanem radikális bangladesi és maoista eszmék híveként is ismert. Az ő vezetésével szervezett csoportok járták a várost, hogy „minden szomszédot elérjenek”, miközben a háttérben külföldi forrásból finanszírozott befolyásolási kampány zajlott. A látszólag spontán lelkesedés valójában gondosan felépített politikai művelet volt, amelynek kulcsszereplői nem amerikai, hanem külföldi érdekeket képviseltek.

A kutatás három elsődleges befolyásoló tényezőt azonosított Mamdani kampánya mögött: külföldi pénzügyi támogatást, külföldről érkező propagandát és forradalmi ideológiákat.

A kutatás szerint több amerikai nonprofit szervezet – köztük a DRUM és leágazása, a DRUM Beats – olyan politikai mozgalmak fedőszerveként működik, amelyek kapcsolatban állnak dél-ázsiai és kínai baloldali szervezetekkel. A két szervezet több mint 150 ezer dél-ázsiai származású szavazót mozgósított, köztük a bangladesi közösség 13 százalékát, miközben a pakisztáni szavazók körében 11 százalékkal nőtt a részvétel.

A szervezők közül többen kapcsolatban állnak a pakisztáni Haqooq-e-Khalq Párttal, amely egy, a kubai és kínai forradalmak mintájára működő szocialista mozgalom, és számos, Neville Roy Singham érdekeltségébe tartozó szervezettel működnek együtt. Singham, aki jelenleg Sanghajban él, a New York Times és az NCRI szerint régóta a Kínai Kommunista Párt befolyásolási hálózatának része.

Singham amerikai alapítványa, a The People’s Forum, több mint húszmillió dollárnyi, kínai forrásokhoz köthető támogatást kapott, és jelenleg a washingtoni képviselőház pénzügyi bizottsága vizsgálja, hogy külföldi ügynöki tevékenységet folytatott-e. A The People’s Forum Mandani de facto kampányközpontja lett: itt tartották a gyűléseket, innen szervezték az önkénteseket és a médiamunkát, valamint a kampány üzeneteit is az ő ideológiai hálózatukhoz igazították.

A kampánykommunikációt Singham unokahúga, Alicia Singham Goodwin is segítette, aki a „Zsidók Zohranért” nevű csoportot hozta létre, hogy azzal védelmet nyújtson a muszlim jelöltnek a politikai támadásokkal szemben és megerősítse a zsidó választói bázist. Így jött létre

egy olyan összetett struktúra, amelyet Kínából finanszíroztak, New Yorkban működtettek, és amely a progresszív amerikai politikába rejtett módon építette be a kommunista ideológiát.

Az NCRI elemzése szerint a digitális térben is jól tetten érhető volt a manipuláció. Mamdani közösségi oldalain a kampány végére az elérések kevesebb mint fele származott amerikai felhasználóktól, miközben a TikTokon a jelöltet támogató, Andrew Cuomót bíráló tartalmak 55 százalékkal haladták meg a természetes organikus elérést.

A szerzők arra figyelmeztetnek, hogy ez a jelenség túlmutat egyetlen választáson.

A külföldi befolyásolási kísérletek ma már nemcsak politikai szövetségeket, hanem az amerikai közélet egészét formálják.

Ahogy a jelentés fogalmaz: a külföldi hatalmak megtanulták kihasználni az Egyesült Államokban jelen lévő, belső megosztottságot, és az amerikai technológiát, nonprofit hálózatokat és az emberi jóhiszeműséget saját politikai céljaik szolgálatába állították.