A bioüzemanyag előállításához két növénytípust használnak fel. Az olajnövényeket és azokat a magas cukor- és keményítőtartalmú haszonnövényeket, amelyek erjesztésével alkohol állítható elő. Az olajtartalmú növényekből kinyert olaj a triglicerid. Ez használható a hagyományos üzemanyagokba keverve, de tisztán a motorba adagolva is. A bioetanol víztelenített alkohol, alapanyaga alapvetően kétféle típusú lehet: készülhet keményítő és cukor alapanyagú mezőgazdasági terményekből (például búza, cukorrépa, kukorica), vagy cellulóztartalmú biomasszából (növényi eredetű szálak, rostok). A bioetanol a legelterjedtebb a környezetbarát üzemanyagok közül: gyártása és felhasználása jelentős az EU országai közül Franciaországban, Spanyolországban, Svédországban és Hollandiában. Ezt az anyagot szintén használhatják a kőolaj alapú üzemanyag helyettesítőjeként, vagy benzinhez keverve. A bioüzemanyagok használatáról vita van: az autóipar szerint például növelik a fogyasztást, bizonyos szempontból viszont kímélik a környezetet – használatuk során csökken a korom-, lebegőanyag és kén-dioxid-kibocsátás. Bár azt az Európai Környezetvédelmi Iroda is megerősíti, hogy alkalmazásuk ettől még nem teljesen környezetbarát. Egyértelműen használhat viszont a mezőgazdasági termelőknek, akik biodízel-alapanyagnak szolgáló növényeket termelhetnek jelenleg parlagon álló földjeiken.

Az EU fontosnak tartja a tisztább üzemanyag használatát: az uniós előírások szerint a bio- vagy megújuló hajtóanyagok arányának idén el kellene érnie a két százalékot a teljes üzemanyag-fogyasztáson belül, öt év múlva pedig az 5,75 százalékot. Az uniós terveknek azonban nem minden tagállam felel meg. Kilenc országot – köztük hazánkat – arra figyelmeztette júliusban az Európai Bizottság, hogy a jelek szerint nem tudja majd teljesíteni idén a bioüzemanyagokkal kapcsolatos célkitűzéseket. Egyelőre hazánk mindössze 0,4-0,6 százalékot teljesít, a kétszázalékos cél eléréséhez pedig évi 40 ezer tonna biodízel, és 28-30 ezer tonna etanolnak megfelelő másféle alapanyag felhasználására volna szükség.

Lényegi változásra csak a jövő évtől lehet számítani. A Mol Rt. ősszel tender kiírására készül, hogy kiválassza azokat a beszállítókat, amelyektől a társaság gázolajhoz keverhető biodízelt vásárolna. Miklós László, a Mol Rt. vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója egy napilapnak adott nyilatkozatában elmondta, a benzinnél az oktánszámnövelő MTBE-t (metil-tercier-butil-éter) ki lehet váltani a bioetanol felhasználásával készülő ETBE-vel (etil-tercier-butil-éter). A társaság tavaly el is indította százhalombattai üzeme átalakítását bio-ETBE-üzemmé, év végére befejezi a szlovákiai MTBE-üzem átalakítását, két év múlva pedig Tiszaújvárosban épít egy új bioüzemanyag-termelő üzemet. Számítások szerint a hazai beruházások költsége eléri majd a 10 milliárd forintot. Miklós hozzátette, a tiszaújvárosi üzem működésének megindulása után a benzingyártásban három százalékra nő a biokomponens aránya, s a Mol Rt. ekkorra már éves szinten 40-50 ezer tonna bioetanol vásárlását tervezi.

A fejlesztéseket lassítja, hogy egyelőre a biodízel és a bioetanol üzemanyagcélú alkalmazása gazdaságtalan. Csak némi könnyebbséget jelent, hogy tavaly óta visszaigényelhető az üzemanyagban lévő biokomponensre jutó jövedéki adó összege. A bioüzemanyag akkor lenne versenyképes, ha a most rekord szinten lévő olaj a hordónkénti 65 dollárról 100-ra emelkedne. A hagyományos üzemanyagot azonban teljesen ekkor sem váltaná fel a növényi alapú hajtóanyag, mert az ehhez szükséges biokomponens előállításához nincs elég termőterület – véli Miklós László.

Egyelőre azonban nemcsak az európai uniós, de közép-európai viszonylatban is eléggé le vagyunk maradva a kitűzött céloktól. Az EU tizenöt régi tagországában a termelőkapacitások a múlt év végére elérték az évi 2,25 millió tonnát. Olajipari szakértők szerint, ha végrehajtják a biodízelt termelő kapacitások növelésének EU-s programját, a termelés a jövő év második felében meghaladhatja a 4 millió tonnát. Ekkorra a németek 2 millió tonna, a franciák 700 ezer, az olaszok 550 ezer, a britek 250 ezer, az osztrákok pedig 150 ezer tonna biodízelt állíthatnak elő. A közép-európai régióban Lengyelország lehet a befutó: biodízel-előállításuk az előrejelzések szerint jövőre meghaladja a 110 ezer tonnát.

-ana-