Az Élelmiszerlánc Világhét keretében megrendezendő Fenntartható Élelmiszerlánc Világtalálkozónak a Budai Vár ad otthont 2010. augusztus 17. és 22. között. Az eseménysorozat központi témája idén a hús és a húskészítmények. A színvonalas szakmai előadások mellett kiállításokon, vásáron, valamint hazai és világversenyeken mutathatják meg magukat a kiváló magyar termékeket gyártó vállalkozások. A rendezvény célja nemcsak a gazdálkodók, cégvezetők, beszállítók és marketingszakemberek feladatainak és érdekeinek közelítése, hanem a figyelemfelkeltés a tudatosabb vásárlás és a minőségi alapanyagok által biztosított egészségesebb életmód ösztönzésére.

Magyarország egyike a legsokoldalúbb élelmiszer-ágazattal rendelkező országoknak, éppen ezért a rendezvény elsődleges célja, hogy Budapestet mint a világ élelmiszerláncának lehetséges fővárosát mutassa be – számol be Dr. Búza László, a Foodlawment Egyesület elnöke.

A fogyasztóvédelmi szervezeteket összefogó Szövetség az Élelmiszer-önrendelkezésért (SZÉÖ) számos aktív civil szervezet (Magyar Leader Szövetség, Magyar Természetvédők Szövetsége, Védegylet, Tudatos Vásárlók Egyesülete) részvételével törekszik a fenntartható mezőgazdasági modellt támogató állampolgári tudatosság fejlesztésére. „A SZÉÖ célja, hogy a társadalmi szervezetek lehető legszélesebb platformját teremtse meg az élelmiszer-önrendelkezésért folytatott küzdelemben, mely törekvésben a LEADER Szövetség is kezdettől fogva fontos szereplő, mint a közösségi kezdeményezéseken alapuló, autonóm vidékfejlesztést gyakorló szervezetek képviselője” – mondja Sarbu-Simonyi Borbála, a Védegylet agrár-programvezetője.

Egyszer mindenki fogyasztóvá válik, a fogyasztás azonban felelősséggel jár: testünk egészségéért és környezetünk fenntarthatóságáért is felelünk azzal a választással, hogy mely termékeket emeljük le a polcról vásárlásaink alkalmával. A fogyasztói társadalom, a reklámok sokasága és a hipermarketek térnyerése a fogyasztási szokások, vásárlási attitűdök változásához vezetett. A vállalkozóktól, hatóságoktól és az oktatás intézményeitől származó információk helyett a lakosság jelentős része ma még a termékek ára és a reklámok alapján dönt vásárlásai során. „Mindenkit érnek hatások, de nem mindenki ismeri fel azok befolyásoló jellegét, ezért valakinek felelősséget kell vállalnia, felvilágosítania nemcsak a felnőtt korosztályt, hanem már a gyermekeket is” – vélekedik dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.