Tény, hogy…

… a külföldi kamionosok általában semmit sem fizetnek, mivel a magyar szervek képtelenek behajtani tőlük a díjat. (Eleve törlik a külföldi rendszámú járműveket az ellenőrző kamerák felvételeiről, amelyek a bliccelőket hivatottak kiszűrni!) Az alacsony – illetve a számukra gyakorlatilag nem létező – díj miatt a külföldiek közül sokan a környező országok helyett Magyarországon mennek keresztül. Áru ilyen módon nem marad az országban, hazai termék sem kerül ki exportra. Ráadásul többnyire nem hazánkban tankolnak, tehát még ezzel sem járulnak hozzá a mindannyiunk pénzéből épített utak fenntartásához.

… a kamionok nagy mennyiségben bocsátanak ki szennyező anyagokat, amelyek komoly egészségkárosító hatása köztudott. A főbb útvonalakat nem veszi körül üvegfal, amely megóvná az emberek egészségét, sem pedig pénztárcáját, amelyből egyre magasabb összeg kerül ki társadalombiztosításra, hogy a szennyezés miatt megbetegedettek gyógyítását finanszírozza az egészségügy.

… egyetlen kamion olyan mértékű kárt okoz az utakban, mint 100.000 személygépkocsi.

… a kamionok okozta úthibák miatt a személyautókban sokkal nagyobb összegű kár keletkezik (a lengés-csillapítókban, a kerekekben, a csapágyakban, stb.), mint az utakban. Ezt a költséget teljes egészében az autótulajdonosok állják.

… a kamionok által használt utak mentén az állandó rezgés miatt az ingatlanok megrongálódnak, értékük drasztikusan csökken.

… amikor a kamionok is részesei egy balesetnek, a károk, sérülések sokkal súlyosabbak, mint ha kisebb járművekkel történik baleset.

A kamionok által az egészségünkben, útjainkban, autóinkban, lakóházainkban, közműveinkben okozott kár évente több százmilliárd forintot tesz ki. A kamionok tulajdonosai, üzemeltetői még az általuk használt infrastruktúra költségeit sem fizetik meg, nemhogy a járműveik okozta károkat.

2010. március 5-én a Levegő Munkacsoport a Greenpeace részvételével petíciót nyújtott át Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek. A beadványban a szervezet tagjai azt kérik, hogy Magyarország minél hamarabb vezesse be a 12 tonna megengedett összsúlyt meghaladó tehergépjárművek kilométer-arányos útdíját. Ne a lakosság pénzéből támogassák a kamionos vállalkozásokat!

Egészségünk védelme, pénztárcánk megóvása érdekében azonnali döntésre van szükség. Ezért a szervezők azzal a kéréssel adták át a petíciót, hogy a miniszter gyorsítsa fel a kilométer-arányos útdíj bevezetésének előkészületeit. Az útdíjat a menetíró-készülékre alapozva vagy a Szlovéniában sikerrel alkalmazott kapus rendszerrel 2011. január elsején be lehet vezetni. 2013-tól pedig sor kerülhet az elektronikus útdíj-rendszer alkalmazására.

A közvélemény-kutatások szerint a lakosság nagy többsége egyetért a nehéz tehergépkocsik útdíjának bevezetésével, így az időpont már csak a döntéshozók akaratán múlik.