Fotó: shutterstock.com, illusztráció
Hirdetés

A reklámokban zömében húszas éveikben járókat láthatunk, aztán már csak a nyolcvanas, enervált, a világra rácsodálkozó nagymamák jelennek meg; a nagypapák kicsit jobb formát mutatnak. Hol vannak a harmincon, negyvenen, ötvenen túli, életerős korosztályok? Miért lett fontos kérdés, hogy hány éves vagy?

Dániában már több éve nagy állami támogatással kutatják az 55 fölötti korosztály életmódját, öltözködési, lakhatási, utazási igényeit, szokásait. Az USA-ban már hatvan éve megalakult az AARP (American Association for Retired Persons). Az ENSZ keretében működik, és a világ legnagyobb idősekkel foglalkozó szervezete. A napfényes Itáliában az éghajlatnak, táplálkozásnak és életmódnak köszönhetően az idősek sokáig maradnak aktívak, nem sajnálkoznak rajtuk, megbecsült tagjai a társadalomnak. Nálunk is kutatások foglalkoznak már a nyugdíjasok fogyasztási szokásaival.

Már a harmincas korosztály is elbizonytalanodik, ha egyéniségének, munkakörének megfelelően szeretne öltözködni, mert a konfekcióipar csak a fiatalokra koncentrál.

A kortalan öltözködés jegyében tevékenykedik többek között Takács Zsuzsa öltözéktervező iparművész is, aki az elmúlt évtizedben a legkülönfélébb életkorú hölgyeknek és uraknak tervezett ruhákat. Természetesen alkati előnyeiket hangsúlyozva, harmóniában egyéniségükkel, figyelembe véve foglalkozásukat és az alkalmat, amire az öltözék készül. Szalonjában rendezett divatbemutatóin soha nem hivatásos modelleken mutatja be kollekcióját, erre különböző életkorú vevőit és baráti körét kéri fel.

Miért kellene mindenkinek a légies modellekre hasonlítani? Miért kellene mindenkinek már tinédzserkorától elégedetlennek lennie a külsejével? Miért ne maradhatna meg az egyéniségünk? – adódik a kérdés. Az utóbbi szezonban a nagy divatházak is nyitni kezdtek a különböző korosztályok felé, mert kedvében akarnak járni vevőkörüknek. A Dolce & Gabbana az idén megcélzott minden korosztályt, ezért negyven- és nyolcvanéves exmodellek, sőt korpulens hölgyek is megjelentek a kifutón.

Már a harmincasok is aggódnak az idő múlása miatt, pedig az érett szépség igenis vonzó lehet. Ehhez a korosztályhoz tartozik Ilkaházi Júlia, aki felismerve a média erőteljes nyomását, beszélgetve kortársaival, baráti körével, a reklám- és divatszakma képviselőivel, úgy érezte, lehetőséget kell teremtenie a negyven fölöttieknek is. Létrehozta modellügynökségét, ahova csak negyvenen túli és idősebb hölgyeket és urakat szerződtetnek. Lehetőséget adva a képzésre is, életörömöt sugárzó, magabiztos, vidám és aktív modellekkel jelennek majd meg. Hanyas vagy? Nem számít. A lényeg, hogy fogadd el önmagad, és örülj az életnek.