Kiemelt támogatás az élelmiszeriparnak
A kormány intézkedéseivel kiemelten támogatja az élelmiszerek piacra jutását, 2014 óta mintegy 230 milliárd forint támogatást kapott az élelmiszeripari szektor.A kormány intézkedéseivel kiemelten támogatja az élelmiszerek piacra jutását, 2014 óta mintegy 230 milliárd forint támogatást kapott az élelmiszeripari szektor belföldi és uniós forrásból, ez pedig ösztönözte a beruházásokat is – mondta Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár az Agóra szakmai konferencián csütörtökön Budapesten, az Agrárminisztérium közleménye szerint.
Fotó: ShutterStock.com (illusztráció, szerk.)
A tájékoztatás szerint Zsigó Róbert hangsúlyozta: 2017-ben az élelmiszeripar eredményes évet zárt. A nemzetgazdaságban a kibocsátás fele a feldolgozóiparhoz kapcsolódik, amelyen belül az élelmiszeripar a 3232 milliárd forintos kibocsátásával a második legnagyobb értéket – 13 százalék – állította elő a 12 feldolgozóipari ágazat közül.
Ismertette: a vállalkozások fejlesztéseinek és a kormány következetes stratégiájának köszönhetően a magyar élelmiszeriparban évről-évre nő a feldolgozottság mértéke is. Termelési értékben Magyarország az EU 28 országának rangsorában a 16., a V4-en belül a 3. helyet foglalja el. Hozzátette, a magyar agrárium termelési értéke 2015-höz képest 3 százalékkal nőtt.
A kutatások azt mutatják, hogy a hazai fogyasztók egyre inkább keresik a megbízható és magyar eredetű élelmiszereket – mondta az Agóra konferenciát szervező, a Magyar Termék védjegyet működtető nonprofit kft. ügyvezetője. A szervezők közleménye szerint Benedek Eszter kitért arra is, hogy a Magyar Termék védjegyek ma már mintegy 170 cég csaknem 4000 árucikkén segítik a fogyasztókat abban, hogy biztosan hazai terméket választhassanak.
Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója elmondta, hogy Magyarországon ma 3 millióan vásároltak már online, és közülük egymillióan vettek élelmiszert is az interneten keresztül házhozszállítással. Az online élelmiszerkereskedelem a magyar kereskedelem legdinamikusabb területe: 2017-ben 22,5 százalékkal növekedett, és hasonló bővülés várható az elkövetkező időkben is. Egy átlagos online élelmiszervásárlás értéke duplája a bolti vásárlásénak.
A kereskedelmi láncok képviselői arról számoltak be, hogy az online élelmiszervásárlók döntően kisgyerekesek, de sok a nyugdíjas is. Úgy vélték, a növekedés gátja az erőforráshiány, problémát jelent a kiszállítással foglalkozók megtalálása és megtartása, holott ők kulcsszerepet töltenek be a vásárlók bizalmának tartós elnyerésében.
A szakemberek szerint a következő évek egyik fő kérdése az, hogy földrajzilag mennyire tud bővülni az élelmiszerkiszállítás, elér-e a kisebb településekig. Az igény megvan rá, hiszen az internetes vásárlásoknak csak 27 százaléka kötődik a fővároshoz, ám a kiszállítás még megoldatlan, és valószínűleg speciális módszereket kell keresnie erre az online élelmiszerkereskedőknek – hangzott el a most másodszor megrendezett Agóra konferencián.