Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Hirdetés

– Karácsony Gergelyék rendre azzal vádolják a kormányt, hogy bünteti, kiéhezteti Budapestet. Ehhez képest például múlt héten újabb Mercedes-Benz buszok álltak forgalomba a fővárosban, amelyek megvásárlásához a kormány biztosítja forrást. Összesen hány új busz érkezik Budapestre?

– Lássuk a kiéheztetést! A kabinet októberben javaslatot tett a városvezetésnek arra, hogy a kormány magára vállalja jelentős budapesti városfejlesztések megvalósítását és teljes finanszírozását. E csomagban főleg közlekedési fejlesztések vannak: a budai fonódó villamos déli irányú meghosszabbítása, a környezetbarát Gellért-hegyi sikló megépítése, az Etele téri buszpályaudvar bővítése, valamint a pesti rakpartok gyalogos- és kerékpárosbarát átalakítása. A kormány állja a hármas metró felújításának teljes, 200 milliárdos forintos összegét. A tömegközlekedés működtetésére Budapest idén is kap 12 milliárd forintot a nemzeti költségvetésből. A kormány teljes egészében viseli annak költségét, hogy a budapesti közösségi közlekedés támogatásának és fejlesztésének részeként forgalomba álljon 64 vadonatúj, korszerű autóbusz a budapesti és elővárosi közlekedésben.

– A buszok átadása alkalmából tartott sajtótájékoztatón Tüttő Kata főpolgármester-helyettes visszautasította, hogy kezet fogjon önnel. Ilyen fagyos önök között a viszony?

– A mi megközelítésünk: Budapest nem csatatér. A budapestiek joggal várják a kormánytól és a városvezetéstől, hogy politikai vitáink mellett működjünk együtt a város érdekében. Ezért is támogatjuk a fővárosi járműbeszerzést, ezért állítunk a Volán- és a BKV-flotta részeként forgalomba 64 vadonatúj, alacsony padlós, légkondicionált, környezetbarát autóbuszt a fővárosban. Kezet adtam, a főpolgármester-helyettes elutasította; jól mutatja ez a kormány és városvezetés hozzáállásának különbségét.

Korábban írtuk

– A főváros cége, a BKV bérelt volna hat plusz hat buszt, ezek azonban végül nem érkeztek meg, ráadásul Karácsony Gergely némi ellentmondásba is került azzal kapcsolatban, hogy kötöttek-e egyáltalán szerződést egy offshore-hátterű céggel. Mit lehet most tudni minderről?

– Nagyon zavaros ügy ez, a főpolgármester még tartozik azzal a budapestieknek, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba. Hogyan indulhatott a közbeszerzésen egy olyan cég, amelyik a pályázat megjelenésekor még nem is létezett? Hogyan szerződhettek egy céggel, aminek se munkatársai, se anyagi ereje, se referenciái, tapasztalata, se saját járműparkja nincs a szerződés teljesítéséhez? Hogyan szerződhettek egy olyan offshore kamucéggel, ami a BKV saját vállalatbiztonsági jelentése szerint arra törekszik, hogy eltitkolja valós tulajdonosait? Ki bírálta felül ezt a vállalatbiztonsági jelentést? Hogyan nyerhette meg a pályázatot egy olyan cég, amely valótlanul vallott magáénak nem létező buszokat? Tudott-e a BKV által feltárt vállalatbiztonsági kockázatokról Tüttő Kata és Karácsony Gergely? Hogyan mondhatja a főpolgármester, hogy nem kötnek szerződést, mikor már egy hónapja megkötötték? Ki vállalja a felelősséget ezért az offshore-mutyiért?

– Nem először tűnik úgy, hogy Karácsony Gergely részéről csak üres kampányígéret volt az átláthatóság, sőt, mintha ő sem látná át teljesen, mi történik az elvileg általa irányított városban.

– Amikor a főpolgármester azt állítja, hogy a zavaros hátterű céggel nem kötnek szerződést, majd pedig azonnal nyilvánosságra kerül az egy hónapja már aláírt kontraktus, akkor valaki hazudik. Logikailag két lehetőség van: a főpolgármester vagy nem tudta, mit beszél saját buszbeszerzéséről, vagy szándékosan vezeti félre a közvéleményt. Nehéz eldönteni, melyik a rosszabb.