Érdemi lépést jelent a hazai vásárlóknak az élelmiszerárstop bevezetése, az intézkedés hatálya alá tartozó termékek körében ugyanis jelentős drágulás ment végbe a piacon – már ami a termelői árakat illeti. A kiskereskedők – a kormány döntésének értelmében 2023. április 30-ig – továbbra sem adhatják magasabb áron ezeket a termékeket, mint amilyen árat 2021. október 15-én alkalmaztak. Az Országos Kereskedelmi Szövetség nemrég közzétett becslése szerint az intézkedés hatására több mint kétszázmilliárd forint maradt a vásárlók pénztárcájában.

Hirdetés

Az árstop február elsején lépett hatályba, azóta pedig az energiaválság mellett az orosz–ukrán háború és a szankciós politika is jelentős szerepet játszott abban, hogy Európa-szerte rohamos drágulás ment végbe az élelmiszerek piacán. Bár az árstopos termékek vásárlói ebből egyelőre nem sokat érzékelnek, a sertés- és baromfihús mellett az étolaj ára is nagyon megemelkedett, ahogyan a tej esetében is jelentős a volt drágulás az elmúlt hónapokban.

Legutóbb az étkezési burgonya és a tojás került be az ársapkás termékek körébe, ez utóbbi esetében ráadásul ugrásszerű áremelkedés volt megfigyelhető a piacon. E két új termék ára nem lehet magasabb a 2022. szeptember 30. napi árnál.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a vágósertés ára múlt év októbere óta majdnem a duplájára emelkedett: míg tavaly kilónként 360 forintért vették át a hízókat a feldolgozók, az idén októberben 671 forintra nőtt az ár. A helyzet a baromfi esetében is hasonló, a vágócsirke kilónkénti ára egy év alatt 307 forintról 458 forintra nőtt. A tehéntej termelői ára 119 forintról 208 forintra ugrott, míg a tyúktojás ára tavaly október óta a duplájára drágult, és darabja elérte a 45 forintot.

Korábban írtuk

Így érthető, ha a vásárlók egyre inkább a maximált árú termékek felé fordulnak. Az Agrárközgazdasági Intézet statisztikája szerint az ársapkás termékekből több fogyott idén 2021 ugyanezen időszakához képest. A legnagyobb, 81 százalékos növekedés a 2,8 százalékos UHT-tej esetében figyelhető meg. Lisztből 27 százalékkal, napraforgó-étolajból 44 százalékkal, csirkemellből 34 százalékkal, csont nélküli sertéscombból 46 százalékkal többet adtak el eddig idén a kereskedők, mint a múlt év azonos időszakában.

A teljes cikk IDE kattintva a Magyar Nemzet honlapján olvasható.