Fotó: MTI/Balogh Zoltán
A Lánchíd a felújított útpálya megnyitásának napján, 2022. december 16-án

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere az eseményen úgy fogalmazott: a Lánchíd legyen híd jelen és jövő között, és ne csak Budát és Pestet kösse össze, hanem a megosztott és szétszabdalt országot is.

Hirdetés

A hídon egyelőre csak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járművei, valamint a taxik, a segédmotoros kerékpárok, a motorosok, a kerékpárosok, valamint a mikroközlekedési eszközöket használók közlekedhetnek, a gyalogosok a tervek szerint a jövő nyár végétől használhatják az átkelőt.

Karácsony Gergely bejelentette, hogy a híd végső forgalmi rendjéről a budapestiekkel együtt kívánnak dönteni, valódi közéleti viták lefolytatása után.

A városvezető felidézte: a híd egy olyan korszakban született, amikor Magyarország egyszerre képviselte a haza és a haladás ügyét, és amikor nem volt kérdés, hogy „Magyarország vagy Európa, hiszen világos volt, hogy Magyarország és Európa”.

A híd felújításával együtt abban bíznak, hogy Magyarország újra ilyen hely lehet – tette hozzá a főpolgármester, aki köszönetet mondott az építőknek, a tervezőknek, a BKK-nak a munkájukért, illetve a budapestieknek az elmúlt 18 hónapban és az azt megelőző, várakozással teli 20 évben tanúsított türelemért.

Arról is szólt, hogy a kormányzat képviselőit is hívták a rendezvényre, ám nem tudtak eljönni. A főpolgármester megköszönte a kormánynak is a munkát, mert egy ilyen közös sikerből, mint a Lánchíd felújítása, a kormánynak is részesednie kell.

Sal László, a kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a szerződésben foglalt határidő előtt öt nappal át tudják adni az ideiglenes forgalomnak a Lánchidat.

Ugyanakkor a 80 százalékban kész rekonstrukciós munkálatok a járdarészeken folytatódnak, ezért a gyalogosok csak a jövő nyár végétől vehetik birtokba a hidat. Közlése szerint végig érezték a beruházás presztízsét, és ennek megfelelően végezték a munkát.

A legnagyobb kihívást – folytatta – az elöregedett vasbeton pálya cseréje jelentette. A szerkezet elbontása után mintegy 900 tonnányi acélpályát építettek be, továbbá 20 tonnányi acélszerkezettel erősítették meg a hidat, restaurálták a kőfelületeket, a láncot pedig új korrózióvédő bevonattal látták el.

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója közölte, hogy pontosan 548 nappal a tavaly júniusi teljes lezárás után, időre és az előre meghatározott költségkereteket betartva átadhatják az ideiglenes forgalomnak az útpályát.

Az ideiglenes üzem egyben lehetőséget nyújt a közösségi közlekedési, illetve a mikromobilitási eszközök prioritásának kipróbálására – mondta a cégvezető.

A BKK azt is közölte, hogy a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azok számára, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 első fél évében születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével.

Vagyis a fővárosiak, féléves tesztidőszak után, megalapozottan határozhatnak arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben – olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A főváros nem teljesíti a kormánnyal kötött megállapodást

A főváros olyan feltételekkel nyitja meg pénteken a Lánchidat, amelyekkel nem teljesíti a kormánnyal kötött megállapodást. Az autósok nem térhetnek vissza a Lánchídra, annak ellenére sem, hogy szó szerint ez a kormányzati támogatás feltétele: a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot. Karácsony Gergely úgy döntött, inkább tovább bünteti a budapesti autósokat, a hatmilliárdos támogatás sem érdekli – nyilatkozta korábban Láng Zsolt kormánybiztos a Világgazdaság megkeresésére.

Korábban írtuk