Márton napjához számos népszokás, hiedelem kapcsolódik, amelyek gyökerei egészen az ókorig nyúlnak vissza. November 11. a római időkben a téli évnegyed kezdőnapja volt, e naphoz kötődik Aesculapiusnak, a gyógyítás istenének szánt libaáldozat hagyománya; az ekkor tartott lakoma fogásai között a liba főhelyen szerepelt. Évszázadokkal később e hagyományra épült rá a Márton-nap, a középkor egyik legkedveltebb szentjének, a földi pályafutását katonaként kezdő és szentként végző Szent Mártonnak az ünnepe. Márton napjához számos történet kötődik, az egyik szerint, mikor a gaz gallok az éj leple alatt meg akarták támadni Rómát, a Capitolium lúdjai gágogásukkal riasztották az őrséget – a korabeli hagyományban a ludat Mars szent madarának tartották. Talán éppen ez az ókori történet csúszott össze egy Szent Mártonhoz kapcsolódó legendával is: 371-ben, amikor a keresztények Tours püspökévé szerették volna választani, Mártonnak nem akaródzott elvállalni a hivatást – egyszerű papként képzelte el az életét, nem magas egyházi méltóságként –, ezért elbújt a libaólban, ám az állatok hangos gágogása elárulta a rejtekhelyét.

Hirdetés
Fotó: ShutterStock/Uldis Laganovskis

Fél köpeny

Tours-i Szent Márton (316-397) hazánkban is népszerű szent volt: a katonák, koldusok – no és a libatartók védőszentje, Szűz Mária után a második legfontosabb szent, ebbéli minőségében ugyancsak Magyarország patrónusát tisztelhetjük benne. Szent Márton születésének helyét ókori életrajzírója Savaria (későbbi nyelvhasználatban már Sabaria, a mai Szombathely) környékére teszi, az ő tiszteletére emeltette Szent István a szentmártonhegyi azaz a pannonhalmi bencés apátságot. Államalapító királyunk Koppánnyal történő hadakozása idején a szenthez fohászkodott, a csatába indulása előtt pedig a katonaszent képét festette zászlajaira.

Fotó: Wikimedia Commons
El Greco: Szent Márton és a koldus

Szent Márton tisztelete a X. század évtizedeitől az egész országban általánossá vált, előszeretettel választották a templomok védőszentjének. Legkedveltebb középkori ábrázolása a mai Franciaország területén, az Amiens-nél történt eseményt örökíti meg, amikor Szent Márton a római légió katonájaként, télvíz idején a város kapujában egy fázó koldussal találkozott, megszánta, és köpenyét ketté hasítva, a felét a koldusnak adta. A legenda szerint a reszketeg koldus maga Jézus Krisztus volt, aki az éjjel megjelent Márton álmában, így a fiatal katona az élmény hatására úgy döntött, Istent fogja szolgálni. Kilépett a római légióból, megkeresztelkedett, majd téríteni kezdett – a poitiers-i Szent Hilariushoz csatlakozott –, 371-től pedig Tours püspökeként szolgált. Akkoriban szokatlanul magas életkorban, 81 évesen tért örök nyugovóra, halála után nem sokkal szentté avatták, tours-i nyughelye hamarosan híres zarándokhely lett.

Fotó: Wikimedia Commons
Szent Márton sírja Tours-ban

Érdekes, hogy a Márton név – dacára annak, hogy a nevet egy szent viselte –, a protestantizmus elterjedése után, a református, evangélikus területeken is népszerű maradt, amelyhez talán volt némi köze Luther Mártonnak, a reformáció elindítója iránti tiszteletnek is.

Fotó: Wikimedia Commons
A szülőháza felett álló Szent Márton-templom, Szent Márton-kút, mögötte a Szent Márton Látogatóközpont, Szombathely

Aki libát nem eszik…

November közepén lassan búcsúzunk az ősztől, a természet is egyre zordabb arcát mutatja. A termést ilyenkor már betakarították, ez az időszak a néphagyományban a gazdasági év lezárását jelentette, az elszámolást, és a jobbágytartozás lerovásának idejét, ekkor fizették ki a pásztorok, kanászok, kondások éves járandóságát, a „mártongarast” is, a falvakban ekkor választották a bírót maguk közül az újévre, a pásztorok pedig vesszőt – Szent Márton vesszejét – adták ajándékba a gazdának. Úgy tartották, ahány ága van Márton vesszejének, annyit malacozik, vagyis fial a disznó. A vesszőnek még tavasszal is fontos szerepe volt: ezzel hajtották ki az állatokat a legelőre.

Fotó: ShutterStock (illusztráció)

Márton napja a karácsonyt megelőző adventi időszak előtti utolsó olyan ünnepnap, amikor még engedélyezett a nagy trakta: ilyenkor lakomákat, bálokat tartottak, sőt, úgy tartották, aki „Márton napján libát nem eszik, az egész évben éhezik”. Persze a bornak is „Szent Márton a bírája”, az újbort ilyenkor kóstolták meg a gazdák. És persze hasonlóan, mint a jeles napok többségén, ez is dologtiltó nap volt: tilos volt takarítani, mosni, ellenkező esetben a meggondolatlan háziak a jószágaik pusztulását kockáztatták.  

Márton-naphoz számtalan időjósló szokás is kapcsolódott. Úgy tartották: ha a sült liba mellcsontja barna és rövid, akkor saras lesz a tél, ha fehér és hosszú, akkor havas. És persze ha „Márton napján a lúd jégen jár, akkor karácsonykor vízben poroszkál”. Ezen időjósló szokásokhoz hasonlóak a november 25-i Katalin naphoz is kötődtek: „ha Katalin kopog, karácsony locsog”, azaz, ha novemberben fagy, a karácsony bizony nem lesz fehér.

Még e szűkös felsorolásból is érzékelhető, milyen sok népszokás és hiedelem kötődött a Márton-naphoz, amelyek mélyén ott rejlett a természet évről-évre ismétlődő ritmusához való bölcs alkalmazkodás, és a mindennapokat átszövő mély szakralitás is.

Korábban írtuk

Szentendrén áll a bál

Márton napján ma is országszerte várják programok a látogatókat. A Szentendrei Skanzen Szent Márton Újborfesztivál és Libator rendezvényén például kézműves borászatok borai, ízletes libaételek, kézműveskedés, őszi-téli hangulat, mesék és koncertek várják az érdeklődőket november 9-én és 10-én. A Skanzen Márton-napi rendezvényén érdekességeket tudhatnak meg a látogatók a libakultusz eredetével kapcsolatban, vidám őszi társas munkák légkörébe pillanthatnak bele. A Márton-napi mulatságok hangulatát a mosonmagyaróvári Lajta Néptáncegyüttes eleveníti meg a múzeum Kisalföld tájegységében. A programot a Langaléta Garabonciások előadása színesíti, lesz mesemondás és – vetítés, történelmi-irodalmi borműhely, őszi csemegék és kézműves termékek vására. A Skanzen Étteremben libaételek várják a gasztronómiai kalandokra vágyókat.

A kézműves foglalkozásokon sok más mellett készíthetnek a gyerekek textil libát és tököt, őszi fülbevalót, termésképet vagy gesztenyéből játékfigurát, de nem maradhat el a lámpások megalkotása sem a fél 5-kor kezdődő Márton-napi felvonuláshoz. Az esti Szent Márton nyomába eredő túra mellett gasztronómiai sétán vehetnek részt az érdeklődők. A fenntartható konyhát fókuszba állító túra az őszi-téli ételkészítési és tartósítási eljárások és az ezekhez kapcsolódó tárgyak mellett az ősz ízeit hozza közel a látogatókhoz. A Skanzen Vigadó színpadán láthatjuk Gulyás László vándormuzsikust, Dóra Áron mesemondót, zenél az ELÁN Zenekar, a Robinson Kruzo Trio, itt lesznek a Dresch Vonósok, az Erdőfű Zenekar és sokan mások. A múzeum portái, házai 16 óráig, a Skanzen Vigadó és a kézműves vásár 18 óráig tart nyitva. A programsorozatot mindkét napon őszbúcsúztató koncert és táncház zárja.

A Pannonhalmi Borvidéken november 8 és 10 között Márton-napi pincejárást tartanak: nyitott pincék, ó- és újborok, változatos borkóstolók szerepelnek a hétvégi programban. Több pincészet is ekkor mutatja be először újborait.