Év végére megnyithat az első hazai Mere-diszkont
Jön az „orosz Aldi”
Még az idén megnyílik az első Mere üzlet Magyarországon, tudta meg a Demokrata meg az Oroszországi Föderáció Magyarországi Kereskedelmi Képviseletétől. További részleteket nem árultak el, mi viszont felkerestük a szerbiai Kúlában az ottani Mere üzletet, hogy képet kaphassunk a diszkontlánc üzletpolitikájáról.Az orosz Aldi – szerte Európában így nevezik a Merét, amely spártaian egyszerű berendezése mellett hihetetlenül alacsony árairól ismert. A szerbiai Kúlában, Szegedtől alig száz kilométerre egy kiló tömbsajtot átszámítva 958, egy liter 3,2 százalékos kefirt 367, egy kiló húsos szalonnát 3786, egy kiló kötözött sonkát 2546 forintért vehetünk meg. A kétliteres folyékony szappan több illatban kapható, és mindössze 353 forintba kerül, 2,5 kiló fagyasztott hasábburgonyáért 1420, fél kilogramm vákuumcsomagolású darált mákért 877 forintot kérnek. A nagy szemű pisztácia, mogyoró feleannyiba kerül, mint itthon, egy kiló vaníliás cukor mindössze 921 forintért megkapható, ami évekig elég. Fél kiló száraztésztát 438 forintért vehetünk, 951 forintért tíz tekercs háromrétegű vécépapírt. De van Magyarországon gyártott „szovjet” pezsgő 1142 és literes kiszerelésű orosz vodka is 1477 forintért. A ledes izzó darabja 213 forint, az 1,3 literes mosogatószerért 272 forintnyi szerb dinárt kérnek.
Az elképesztő olcsóság mellett a termékeket a ma már egyre kevésbé jellemző nagy kiszerelés és strapabíró, de egyszerű csomagolás jellemzi. A minőségre sem lehet panasz, amit megvettünk és megkóstoltunk, az finom volt.
A hűtést igénylő termékeket az áruház területén található nagy hűtőházban helyezik el, központi hűtőberendezés gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről. Semmi dizájn, az árut polcok helyett raklapokon találjuk. Ugyanakkor az üzlet tágas, nem túlméretezett és jól átlátható. Az alacsony árak miatt a betévedőn valóságos vásárlási láz tör ki, tömött bevásárlókocsikkal állnak a sorok a pénztáraknál.
A Mere magyarországi terjeszkedéséről április óta számos cikk jelent meg a magyar sajtóban, miután a leendő üzleteket működtető TS Retail Kft. álláshirdetéseket adott fel. A TS Ratail Kft.-t még tavaly februárban jegyezték be 60 millió forintos alaptőkével. A cég tulajdonosa a szerbiai Hung Trade DOO Beograd, és egy II. kerületi irodaházba van bejegyezve. Áprilisban munkatársakat keresett beszerzési területre, amiért jól megközelíthető munkahelyet és havi nettó 1300 eurós, azaz 508 ezer forintos bért kínált.
Lapértesülések szerint az első bolt a legnagyobb eséllyel Újpesten nyithat meg.
A diszkontlánc leveléből, amelyet a potenciális üzleti partnereinek küldött, úgy értesült az egyik hazai szaklap, hogy a bolthálózat a jövő évben húsz üzletet nyitna Budapesten és az agglomerációban, illetve 200 új vidéki üzletet három éven belül, és ezektől mintegy 700 millió eurós, azaz 270 milliárd forintos forgalmat remél. Az ambiciózus tervekről megoszlanak a vélemények, mivel ilyen vagy ezt meghaladó nagyságrendű árbevételt csak a legnagyobb hazai kiskereskedelmi hálózat, a Lidl szokott elérni, az pedig már húsz éve stabilan jelen van a hazai piacon. A Mere viszont még csak az első üzlete megnyitását tervezi.
Világszerte viszont jelenleg is több mint háromezer üzletet működtet. Székhelye Krasznojarszkban található. Oroszország mellett Fehéroroszországban, Kazahsztánban, Litvániában, Romániában, Szerbiában, Moldovában, Csehországban, Görögországban, Spanyolországban és Kínában van jelen, 2020-ban az éves árbevétele elérte a 189 milliárd rubelt. A Forbes 2021-es, Oroszország 200 legnagyobb cégét felsoroló listáján az 52. helyen szerepelt. Figyelemre méltó, hogy tavaly a szankciók ellenére a Mere az orosz piacon 40 százalékkal növelni tudta a forgalmát.
A Mere első német boltját 2019 januárjában nyitotta meg Lipcsében, egy korábbi Aldi üzlet helyén, és további száz megnyitását tervezték. Hosszú sorok álltak az üzlet előtt. Néhányan csalódottan feladták a sorban állást, és üres kézzel indultak haza. Pedig a vaj csak 92 centbe került, szemben a Lidl és az Aldi több mint kéteurós kínálatával. De volt osztrák bor is, alig több mint egy euróért. Teltek a hónapok, de nem csökkentek a sorok a Mere üzletek előtt. A lipcsei üzletet egy ízben három napra be kellett zárni, mert kiürült, a vevők szó szerint kifosztották.
Az orosz–ukrán háború kitörése keresztülhúzta a Mere ambiciózus terveit. Az Oroszország elleni szankciók miatt az áruellátás akadályokba ütközött, az akkor már kilenc németországi üzletet 2022-ben ideiglenesen bezárták. A kapukat azonban nyitva hagyták, a Mere németországi anyavállalata, a TS Markt GmbH továbbra is aktív vállalkozásként szerepel, bármikor kész az újranyitásra. Egyes termékek addig is online rendelhetők.
A Mere kísérlete, hogy megvesse a lábát Nyugat-Európában, átmenetileg kudarcba fulladt. Ausztriában, Franciaországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban valamennyi üzletét bezárta a szankciók okozta ellátási problémák miatt. Nemrég azonban újranyitott két üzletet Belgiumban My Price néven, és már nyitás alatt a harmadik is.
A cég most Kelet-Európában lát egyre nagyobb lehetőséget. Szerbiában 13-ról 30-ra növelte üzletei számát egyetlen év alatt. Litvániában mintegy kéttucatnyi boltot működtet, és a háború ellenére a 2022-es árbevétele megközelítette az 50 millió eurót, ami az átlagosnál harminc százalékkal olcsóbb árainak köszönhető.
De mennyire „orosz” az orosz Aldi, és ha orosz, akkor miért Aldi?
A cég oroszországi tulajdonosa, a Torgszervisz mögött egy német testvérpár, a Schneider dinasztia leszármazottai állnak. Akárcsak az Aldi esetében: az Aldi Süd és az Aldi Nord is két testvéré. A Mere tulajdonosai, Szergej és Andrej Schneider Szibériában születtek. Schneiderék német zsidók, úgynevezett volgai németek, akiknek a szüleit a szibériai Krasznojarszkba száműzték a második világháború alatt. A fiúk a kilencvenes években gigantikus üzleti birodalmat építettek ki Oroszországban. Vodkából és sörből gazdagodtak meg, majd gyógyszertárhálózatot hoztak létre, végül beszálltak az élelmiszer-kereskedelembe. Oroszországban Szvetofor (jelzőlámpa) néven nyitottak boltokat, üzleti stratégiájukban az Aldit másolják. A német Aldi azonban nemcsak példa a számukra, hanem a legnagyobb konkurencia is. Idővel a Mere akár át is rajzolhatja az erőviszonyokat a magyarországi kiskereskedelemben.