Ákos, ahogy eddig nem ismertük
Kritikánk az október 16-án mozikba kerülő, Kovács Ákos énekes-dalszerző pályáját bemutató zenés portréfilmről.
Ha valakinek úgy harminc éve Kovács Ákos a kedvenc énekese és az elmúlt bő két évtizedben több mint tucatnyi interjút készített vele, hajlamos azt gondolni, ismeri őt annyira, hogy egy 108 perces dokumentumfilmből már nem nagyon tud meg róla újat. Ezt feltételezni azonban hiba volt. Az Ember maradj – Az Ákos-sztori. Eddig. című portréfilmből ugyanis valószínűleg még a legnagyobb rajongók is ismernek meg Ákos életéről olyan részleteket, amikről eddig nem hallottak.
A film sajtóvetítését követő beszélgetésen kiderült, Kriskó László rendező eddig nem ismerte személyesen Ákost, sőt, mélyebben a dalait, életművét sem. Miután azonban Hábermann Jenő producer kezdeményezésére elkezdett dolgozni a filmen, nagyon alaposan felkészült az énekes-dalszerzőből: elmondása szerint nagyjából száz órát töltött csak azzal, hogy elolvassa az elmúlt lassan négy évtizedben készült Ákos-interjúkat. Vagyis a rendező nem régi ismerősként látott munkához, így olyan szempontok is eszébe juthattak a forgatókönyv megírásakor, amik egy régi barátnak, közeli munkatársnak talán nem.
Az interjúk során Ákos beszélgetőtársa Abaházi Csaba énekes, rádiós műsorvezető volt, aki viszont régóta ismeri a film főszereplőjét, és mint Kovács Ákos elárulta, rendelkezik azzal a ritka riporteri, újságírói képességgel, hogy bizalmi viszont tud kialakítani az interjúalannyal.
Ez a „kombináció”, no meg a beszélgetésekre szánt hosszú idő kellett ahhoz, hogy Ákos sokkal inkább megnyíljon, mint ahogy azt megszokhattuk tőle. Vele nagyjából húszórányi interjút vettek fel – ennek több mint felét két nap alatt, a saját nappalijában –, a többi megszólalóval pedig körülbelül további tíz órát beszélgettek. És bár Kovács Ákosról köztudott, hogy legyen szó klipről, koncertről, sajtóeseményről, mindent alaposan megtervez, ezúttal olyan részleteket is elárult magáról, az életéről, gondolatairól, amiket a forgatás megkezdésekor valószínűleg nem akart. Beszél gyermek- és kamaszéveiről, szüleiről, a gyász feldolgozásáról, szerelmük kibontakozásáról és szoros kapcsolatukról feleségével, a gyermekeiről, de hallhatjuk a „sztárságról” alkotott gondolatait és megtudhatjuk azt is, hogyan éli meg az őt ért, legtöbbször nem szakmai, hanem ideológiai-politikai támadásokat, vádakat. A beszélgetés egyáltalán nem bulváros, hanem mély és őszinte.
A filmben megszólalnak családtagjai, barátai, alkotó- és pályatársai, egykori osztálytársai, így természetesen karrierje legfontosabb mérföldköveiről is szó esik – az első szárnypróbálgatásoktól a Bonanza Banzai berobbanásán át a szólókarrierig –, nem feledkezve meg Ákos sokoldalúságáról, hiszen költőként, filmesként, színészként is megismerhettük a nyolcvanas évek vége óta.
Az interjúk mellett archív felvételek is – nem csupán klip- és koncertrészletek, hanem családi videók – gazdagítják a portréfilmet, sőt, az alkotók archívnak látszó jeleneteket is „újraforgattak” az Ákos életében fontos szerepet játszó helyszíneken.
Az Ember maradj – Az Ákos-sztori. Eddig. az énekes-dalszerzőt kedvelőknek mindenképpen érdekes és kellemes kikapcsolódást nyújtó alkotás, de ha megnéznék, valószínűleg egyes kritikusai is jobban megértenék Kovács Ákost, az embert.

Az Ember maradj – Az Ákos-sztori. Eddig.
Szereplő: Kovács Ákos
Megszólalók: Menczel Gábor, Rúzsa Magdi, Lukács László, Dorozsmai Péter, Madarász Gábor, Lepés Gábor, Gömöry Zsolt és még sokan mások
Forgatókönyvíró, rendező: Kriskó László
Producer: Hábermann Jenő
Operatőr: Csincsi Zoltán
Vágó: Csillag Mano, Poós András
Hangmérnök: Tőzsér Attila
Országos bemutató: 2025. október 16.
Korhatár: 12-es
Hossz: 108 perc
Forgalmazó: Uránia Film
