Egy mű, négy kontinens, tizenegy ország
Madách Imre születésének kétszázadik évfordulója alkalmából a világon is egyedülálló nemzetközi produkciót visznek színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) szervezésében. Tizenegy ország színművészeti egyetemeinek mintegy kétszáz hallgatója érkezett Budapestre, hogy saját értelmezésükben bemutassák Madách Imre Az ember tragédiája című drámáját.A mű tizenöt színét tizenegy nemzet színművészeti szakos hallgatói adják elő saját anyanyelvükön, saját rendezésben, az általuk megálmodott díszletben. A Menny színt a lengyel Warszawska Szkoła Filmowa, Egyiptomot az egyiptomi Akádímíja al-Finún / Academy of Arts, Athént a görög Odio Athinon / Drama School of the Athens Conservatoire, Rómát az olaszországi Centro Teatro Attivo, Konstantinápolyt a törökországi İstanbul Aydın Üniversitesi – Drama ve Oyunculuk, a két prágai, valamint a Kietlen havas táj színt a romániai Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, Párizst a franciaországi EICAR École Internationale de Création Audiovisuelle et de Réalisation, Londont a brit The Liverpool Institute for Performing Arts, a Falansztert a grúziai Szakartvelosz Sota Rusztavelisz Teatrisza da Kinosz Szahelmcipo Universziteti / Shota Rustaveli Theatre and Film State University of Georgia, az Űr színét a kanadai York University hallgatói viszik színpadra. A dráma tizenöt színe közül hármat – a második (A paradicsom), a harmadik és a tizenötödik szín (Pálmafás vidék) – a Színház- és Filmművészeti Egyetem, illetve a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kaposvári színművészhallgatói jelenítenek meg.
Kapcsolatok
Szarka Gábor, az SZFE kancellárja kérdésünkre elmondta, hatalmas szervezői munka áll az egyetem mögött, mire a modellváltás óta eltelt három év után eljutottak odáig, hogy most tíz külföldi ország hallgatóit láthatják vendégül.
– A Madách Projekt 2023 az SZFE történetének egyik legnagyobb vállalása, egy grandiózus produkció. Nekünk azért volt fontos, hogy pozitívan reflektáljanak meghívásunkra a művészeti egyetemek, mert ez az előadás az SZFE nemzetközi nyitását, a kapcsolatok és a szakmai lehetőségek bővülését is jelenti – mondta.
A Madách Projekt ötletgazdája és megvalósítója, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgató-rendezője kérdésünkre elmondta, az idén Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium.
– Szerettem volna méltóképpen megünnepelni Madách Imre kétszázadik születésnapját, ezért gondoltam arra, hogy kérjük fel egy közös előadásra azon országok színművészeti egyetemeit, amelyek helyszínül szolgálnak a műben. Az ember tragédiája egy csoda, a világ egyik legnagyobb műve, mérhetetlenül büszkének kell lennünk arra, hogy a szerzője magyar. Az a kérdés is foglalkoztat, hogy vajon a fiatal generációnak is ugyanolyan fontos-e ez a mű, mint az enyémnek – mondta az az SZFE-t működtető alapítvány kuratóriumi elnöke.
Aktualizálható
Szalay Ági másodéves zenész-színész szakos hallgató a Demokratának elmondta, az egyetem családias légkörű, a tanárok név szerint ismernek minden diákot.
– Osztályfőnökünk, Kiss-B. Attila, az Operettszínház igazgatója odafigyel ránk, érezzük, hogy szívén viseli fejlődésünket. Tanáraink, akik szakmailag is nagy tudásúak, mindenben támogatnak minket, bármiben számíthatunk rájuk, akár személyes problémáinkkal is fordulhatunk hozzájuk.
A tizenhat fős osztálynak Vidnyánszky Attila még a második félév elején ajánlotta fel a Madách Projektben való részvételt, amely egyben lehetőséget nyújt arra is, hogy külföldi színészhallgatókkal kapcsolatokat építsenek ki.
Az SZFE hallgatói által játszott színek közül a tizenötödiket Vidnyánszky Attila másodéves rendező szakos osztályának egyik hallgatója, Fejes Szabolcs rendezi, sok, a hallgatók által összeállított improvizációs zenével fűszerezve az előadást.
– Az első gondolatom az volt, hogy nagyon szeretnék ebben a projektben részt venni. Kíváncsi vagyok, melyik nemzet hogyan dolgozza fel az adott színt, mennyire jelenítik meg a saját kultúrájukat. Izgalmas, ugyanakkor nehéz feladat, és bevallom, van bennem egy kis félelem is, hiszen mi még nem vagyunk végzett színészek – mondta a színészhallgató.
Mielőtt az adott színt színpadra vitték volna, sokat beszélgettek annak fontosabb mozzanatairól, mondatairól.
– Vidnyánszky Attila arra volt kíváncsi, mit jelent nekünk például az, hogy „úrnak lenni mindenek felett”, hogyan valósítanánk meg színpadon. Majd a gondolatainkat, ötleteinket beleépítette a rendezésébe, így még inkább magunkénak érezhettük az adott jelenetet. Gimnazistaként már foglalkoztunk a művel, sőt érettségi tétel volt, de igazán most értettem meg, hogy mennyire aktualizálható napjainkra is. Ezt az élményt és megtapasztalást szeretnénk játékunkkal a közönségnek átadni, remélem, sikerülni fog, és legalább olyan élmény lesz nézni, mint amilyen nekünk eljátszani – tette hozzá.
Visszavágva
A hallgatók június elején érkeztek Budapestre, és június 11-én a nyitott Madách Szimpózium keretében az Eiffel Műhelyházban valamennyi részt vevő ország bemutatta a rá vonatkozó színt. A következő lépés, hogy Vidnyánszky Attila egy koherens előadást állítson színpadra, egy kéthetes próbafolyamat részeként egybegyúrja az eltérő színházi gondolkodásmódokat és a nemzeti kulturális jellegzetességeket. Kérdésünkre, mi okozza majd a legnagyobb nehézséget, úgy válaszolt: muszáj rövidíteni a több mint hétórás előadást, például a második és a harmadik szín felét biztosan ki kell húzni.
– Mindegyik történelmi szín más szempontban, más megközelítésben kerül színpadra. Ha nem is szeretném az előadás eklektikusságát megszüntetni, muszáj rövidítenem, itt-ott lehúznom a darabból, ami mindig kényes kérdés – tette hozzá.
A diákok most az Eiffel Műhelyházban próbálnak a produkció június 23-ai bemutatójára, amely a Hajógyári-szigeten lesz látható.