Hirdetés

– A magyar bor és a magyar pezsgő jelentős kihívások előtt áll, ezek egyike az erős dél-amerikai konkurencia. Ugyanakkor ebben az ágazatban kiváló szakemberek dolgoznak, akik sikerre tudják vinni a magyar bor és pezsgő ügyét. A kormány kiemelten támogatja ezt a szektort, hiszen annak helyzete hatással van a magyar vidék egészére, a turizmusra, a vendéglátásra, a helyi közösségekre és az országimázsra egyaránt – mondta Panyi Miklós miniszterhelyettes, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a dr. Prónay Bence és a Roxer Produkció által az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és az MBH Bank kiemelt partnerségével az etyeki Rókusfalvy birtokon szervezett eszmecserén.

A szenvedélyt, eleganciát, titokzatosságot rejtő magyar pezsgő sikerre van ítélve, hiszen sokan sokat dolgoznak rajta. A kormány úgy segítette és segíti Etyeket, hogy a fejlesztések középpontjában a borturizmus áll – hangsúlyozta Tessely Zoltán, a térség Fidesz-KDNP-s országgyűlési képviselője.

Magyarországnak tekintélyes pezsgőtörténelme van, a hagyományokat még a kommunizmus sem tudta elpusztítani, de ma a túlélés záloga az akár két-három évente változó trendekhez való sikeres és gyors alkalmazkodás – hívta fel a figyelmet Frittmann János, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnöke.

A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, egyben a konferencia házigazdája, Rókusfalvy Pál etyeki borosgazda a Magyar Bormarketing Ügynökség kutatási eredményeiről szólva elmondta, hogy a pezsgő még mindig kivételes alkalmak italaként, aperitifként él az emberek tudatában, és a fogyasztók íz, márka és ár alapján választanak terméket. Ugyanakkor új trendek formálódnak, a pezsgő a mindennapok italává kezd válni, emellett szélesedik a felhasználási lehetőség: koktélok hozzávalójaként szolgál, ételekhez párosítható, emellett megjelentek olyan újdonságok, mint a pét nat, vagyis az erjedőfélben lévő alapbor lepalackozásával készülő szűretlen, végső aromatikáját a palackban elnyerő nyerspezsgő. A fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az alacsony alkoholtartalmú italokat, és keresik az organikus művelésű szőlőből készült termékeket. Egyre népszerűbbek a rozépezsgők és az extra brut szárazságú tételek. A hazai fogyasztók még keveset tudnak a pezsgőről, és csekély a tudatosság, jellemző, hogy a felmérés alapján honfitársaink többsége úgy véli, hogy nincs csúcskategóriájú magyar pezsgő. Az előrejelzések szerint 2021 és 2026 között 15 százalékkal nő a világ pezsgőtermelése, bővül a piac, ami a magyar pezsgőkészítők számára is ígéretes lehetőség – mutatott rá Rókusfalvy Pál, hozzátéve, hogy a klímaváltozás, a piac kiszámíthatatlansága kihívást jelent, ugyanakkor figyelni kell a környezetbarát és egészségtudatos trendekre, erősíteni kell az online értékesítést, innovatív megközelítésre van szükség, differenciálva a termékpalettát, többféle bor- és pezsgőalapú terméket kínálva akár kis kiszerelésben, alternatív csomagolással, rávezetve emellett az embereket a magyar csúcspezsgőkre. Ennek fontos eszköze lehet az egyelőre három egyetemen elinduló kreditértékű Borkatedra-kurzus, amelynek eredményeként a fiatal korosztály is megismerkedhet a magyar bor és pezsgő világával, a külföldi hallgatók pedig boraink és pezsgőink nagykövetei lesznek világszerte.

Korábban írtuk

Dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem marketingprofesszora arra hívta fel a figyelmet, hogy afféle fluid társadalomban élünk, amelyben a normák és az intézmények cseppfolyóssá válnak, járványok és a migráció új kihívásokat jelent, a pénzügyi rendszerek elszakadtak a reálgazdaságtól, és ellentétes trendek jellemzik a társadalmat, egyszerre van jelen például a pörgés, a rohanás és a félrevonulás, a megnyugvás vágya. Mindez pedig alapvetően befolyásolja a bor- és pezsgőágazat jövőbeni lehetőségeit is.

Tüű Péter Wine Scholar Guild-okleveles Champagne-szakértő, kétszeres sommelierbajnok egy olasz (az 1902-ben alapított Ferrari pezsgőház 24 hónapig seprőn érlelt Blanc de Blancs-ja), egy spanyol (a Juvé y Camps Milesimé 2018-as, dűlőválogatott, 36 hónapig seprőn érlelt Gran Reserve Brut cavája) és egy francia (a Larmandier-Bernier pezsgőház kizárólag a Cote des Blancs-on termett ültetvényeiből válogatott Champagne) tétel segítségével mutatta be, miként működik a jól kidolgozott eredetvédelem a meghatározó külföldi pezsgőországokban. Ami a világpiac kilenc százalékát adó Champagne-t illeti, csak 1936 óta használják ezt a nevet a régió mai határait kijelölve, míg a magyar hegyközségek, vagyis a szőlőhegyi önkormányzatok első említése már egy 1271-es iratban fellelhető. Van mire építeni.

Anne-Wies van Oosten holland nemzetközi borakadémikus a terroir jelentőségére hívta fel a figyelmet, Babarczi László, az Etyeki Kúria ügyvezetője a birtokot bemutatva a korszerű technológiák alkalmazását és a működési hatékonyságot emelte ki. Kalocsai László, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa alelnöke a tokai pezsgő kategóriájának termékleírását ismertette – ilyen néven csak Tokajban termett helyi fajtákból a borvidéken elkészített alapborból születhet pezsgő, évjáratjelölés nélkül tizenhat, évjáratjelölésnél huszonnégy hónap érlelés kötelező. A termelők érdeklődésére jellemző, hogy 2018-ban tizenhárom, tavaly viszont már negyvenkét pincészet készít pezsgőt a borvidéken.

Egly Márk a rendkívül szigorú, önkorlátozó sümegi pezsgőt mutatta be; itt hozta létre az első hazai pezsgőpincét 1806-ban egy nyugalmazott katonatiszt, barkóczi Rosty Lajos, és még ugyanabban az évben elkészítette első pezsgőjét a zalai kisvárosban a Bajomi pince. Sümegen a minőség érdekében kötelező az organikus gazdálkodás, tilos a gyomirtó, a rovarirtó, a műtrágya és a felszívódó növényvédőszerek használata. Gál Péter, az Agrárminisztérium Borászati, Eredetvédelmi és Agrármarketing-főosztályának vezetője az együttműködés, a termékpaletta-bővítés, a hagyományokra épülő innováció jelentőségét emelte ki.

Balról jobbra: Domián Emese nemzezközi borakadémikus, moderátor; Lippai Mihály, a Virtu Étterem vezetője; Hernyák Tamás, Hernyák Birtok, Etyek; Molnár Péter, Patrícius Borház, Tokaj-Hegyalja; Rozsnyói Krisztián, a Fine Brands Company kereskedelmi és marketingvezetője

A 6. etyeki pezsgőkonferencia az eredetvédett magyar pezsgők jövőjét taglaló kerekasztal zárta. Molnár Péter, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa alelnöke, a Patrícius pincészet birtokigazgatója, a Tokaj-Hegyalja Egyetem docense azt mondta, az 1820-ra visszanyúló tokaji pezsgő fontos választékbővítés, de nem lesz domináns a borvidéken. Ugyanakkor nem másodtermék, aki pezsgőt készít, az alapanyagnak való szőlőt kifejezetten e szempontok szerint műveli, szüreteli, dolgozza fel.

Az etyeki Hernyák Birtok képviseletében Hernyák Tamás emlékeztetett, hogy a településen 2017-ben kezdték kimunkálni az etyeki pezsgőt, és ma már vannak olyan tételek, amelyek méltán és büszkén viselhetik hangsúlyosan ezt a nevet. Mint mondta, azokat az eredetvédelmi rendszereket kell mintául venni, amelyek bizonyítottak, a sikerhez pedig egyediségre, közösségi együttműködésre és egységes stílusra van szükség.

Lippai Mihály, a Virtu Étterem vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt tizenöt évben többet változott a bor- és pezsgőtrend, mint előtte évtizedekig. A beszélgetés során kérdésként fölmerült az alkoholmentesített borok és pezsgők témája, ezzel kapcsolatban Lippai Mihály és Hernyák Tamás egyaránt a létező igényt hangsúlyozta, Rozsnyai Krisztián, a Fine Brands Company kereskedelmi és marketingvezetője ellenben úgy vélte, ez óriási kockázat, mert ezek a termékek távolítják a fogyasztókat a bor és a pezsgő világától. A 6. pezsgőkonferencia tokaji, etyeki és külföldi eredetvédett remekek seregszemléjével, igazi pezsgőünneppel zárult.